Gerdab.IR | گرداب

هک هیولای 222 میلیون دلاری ناسا

تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۴

گروهی به نام آنون سک (AnonSec)، مدعی شد طی عملیاتی سنگین، ناسا را هک کرده و کنترل پهپاد 222 میلیون دلاری ناسا را در دست گرفته است.

به گزارش گرداب، گروهی هکری آنون سک بعد از ادعای حمله سایبری به سرورهای ناسا، اطلاعاتی را در این رابطه منتشر کرده که شامل اطلاعات هویتی حدود 2414 کارمند این شرکت و 631 ویدئوی ضبط شده توسط هواپیماهای ناسا و رادارهای هواشناسی این شرکت، به‌علاوه 2143 اطلاعات پروازی از هواپیماها و پهپادهای ناسا است.

در اطلاعاتی که توسط این گروه منتشر شده است، بیان شده که یک‌بار دیگر نیز در گذشته این گروه توانسته ناسا را به صورت اتفاقی هک کند. این حمله در سال 2013 و توسط ویروس گوزی (Gozi) اتفاق افتاده است. در طی این حمله، گروه آنون سک بدافزاری را در فضای اینترنت پخش کرده که به صورت اتفاقی، این بدافزار موفق به نفوذ در سرورهای شرکت ناسا شده است.
هکرها با استفاده از این تجربه توانستند برای نفوذ به حساب کاربری سرور این شرکت برنامه‌ریزی کنند. نکته قابل توجه در حمله اخیر به سرور ناسا، مدت زمان انجام حمله است. هکرها مدعی هستند که این حمله تنها ظرف مدت 0.32 ثانیه انجام شده و صرفاً به علت رمز عبور بسیار ساده‌ای بوده است که برای ورود به پنل مدیریتی انتخاب شده است.


بر اساس اطلاعات موجود، این گروه هکری نتوانسته نفوذ خود به سرور را برای مدت طولانی حفظ کند، اما بعد از اتمام دسترسی به سرورها، این گروه تلاش کرد تا نفوذ خود را برای دسترسی به شبکه داخلی ناسا گسترش دهد. همچنین این گروه هکری توانسته به سه عدد از ابزارهای کنترلی ناسا نیز نفوذ کند.

شرکت ناسا از این سه ابزار هک شده، برای دانلود و تهیه فایل پشتیبان از پرواز هواپیماهای خود استفاده می‌کرده است. همچنین این گروه هکری توانسته به سامانه دوربین‌های مداربسته در مراکز تحقیقاتی گلن (Glenn)، مرکز فضایی گودارد (Goddard) و مرکز تحقیقات فضایی دریدن (Dryden) نیز نفوذ کند. در بخش‌های دیگری از گزارش منتشر شده توسط این گروه، اعلام شده که این گروه هکری توانسته ویدیوهای ضبط شده توسط پهپادهای هاوک (Hawk) این شرکت در عملیات‌های مختلف را به دست بیاورد.


در ادامه، هکرها توانسته‌اند با استفاده از عملیات مرد میانی (Man-in-the-Middle)، به سامانه کنترلی یکی از پهپادهای ناسا به ارزش 222.7 میلیون دلار نفوذ کرده و کنترل آن را به دست بگیرند. البته برخی از منابع خبری نیز از سقوط این پهپاد در اقیانوس آرام خبر می‌دهند.همچنین عکسی که توسط گروه آنون سک منتشر شده است، نشان می‌دهد که عملیات دسترسی و کنترل پهپاد در تاریخ 9 آوریل 2015 اتفاق افتاده است و خبر این عملیات به تازگی توسط منابع خبری منتشر شده است.


نکته قابل توجه در این میان این است که بر اساس اعلام گروه مذکور، پیش از انتشار خبر توسط صفحه کاربری این گروه در فیس بوک، این گروه تلاش کرده است تا بتواند اسناد به سرقت رفته را توسط وبگاه ویکی لیکس منتشر کند و بعد از خودداری ویکی لیکس از همکاتری با آنون سک، این گروه اقدام به انتشار خبر در صفحه فیس بوک خود کرده است. وبگاه اینفو وارز (InfoWars) نیز این خبر را منتشر کرده است.