Gerdab.IR | گرداب

تخلف تلگرامی نمایندگان آینده، برای جذب اعتماد مردم!

تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۴

اگرچه فضاي بيروني و لايه خارجي جامعه هنوز به شكل جدي رنگ و بوي انتخاباتي نگرفته است اما...

به گزارش گرداب، اگرچه فضاي بيروني و لايه خارجي جامعه هنوز به شكل جدي رنگ و بوي انتخاباتي نگرفته است اما زير پوست شهر و در فضاي مجازي مدت‌هاست حال و هواي انتخابات بر تمامي مناسبات اين فضا غالب شده است و كانديداهاي مجلس شوراي اسلامي بي‌توجه به قانون براي خودشان تبليغ و رقباي‌شان را تخريب مي‌كنند تا بدانجا كه به گفته معاون پيشگيري از وقوع جرم قوه ‌قضائيه فضاي مجازي تاكنون بستر عمده تخلفات انتخاباتي بوده است.

هر‌چند از مدت‌ها پيش رقابت‌هاي داغ انتخاباتي ميان كانديداها در فضاي مجازي آغاز شده اما اين روزها و با پايان تأييد صلاحيت كانديداهاي نمايندگي، ‌فضاي مجازي و به خصوص كانال‌هاي تلگرامي داغ‌ترين روزهاي خود را سپري مي‌كنند. اين در حالي است كه طبق قانون كانديداها تنها هشت روز قبل از روز انتخابات براي تبليغ فرصت دارند و فعاليت‌هاي مستقيم و غير‌مستقيم چنين كانال‌هايي يعني قانون شكني افرادي كه قرار است قانونگذار باشند.
 
برگ برنده تبليغات در فضاي مجازي

شبكه‌هاي اجتماعي در فضاي مجازي، ‌ابزاري قدرتمند براي نفوذ فكري و فرهنگي هستند به خصوص اينكه در كشورمان حدود 40 ميليون تلفن همراه هوشمند در دست مردم است. به بيان ديگر هم اكنون شبكه‌هاي اجتماعي به‌رقيب جدي پايگاه‌هاي خبري و حتي شبكه‌هاي تلويزيوني تبديل شده‌اند، بنابراين بديهي است كه حضور و فعاليت در اين شبكه‌ها براي تمامي افراد يك برگ برنده جدي است و مي‌تواند مخاطبان بيشتري را حتي به نسبت حضور در شبكه‌هاي تلويزيوني براي افراد فراهم آورد. از سوي ديگر وقتي افراد در كانال‌هاي تلگرامي يا گروه‌هايي كه به ظاهر متعلق به چهره‌هاست عضو مي‌شوند، احساس مي‌كنند به شكل مستقيم و بي‌واسطه با آنها در ارتباطند و اين احساس صميمیت مي‌تواند در نهايت براي يك كانديداي نمايندگي مجلس شوراي اسلامي به جلب آراي مخاطبان حاضر در گروه‌هاي تلگرامي و ساير شبكه‌هاي اجتماعي فضاي مجازي تبديل شود.

به همين خاطر هم هست كه از مدت‌ها قبل خيلي از افرادي كه براي حضور در مجلس شوراي اسلامي و بعضاً مجلس خبرگان رهبري برنامه داشتند، كانال‌هاي تلگرامي فعالي را راه انداختند؛ ‌كانال‌هايي كه ادمين‌ها و مشاوران تبليغاتي كانديداها هر روز محتواهاي متعددي از جمله توانايي‌ها و قابليت‌هاي كانديداي مورد نظر، ‌گزارش عملكرد وي در دوره‌هاي قبل در حوزه انتخابيه و برنامه‌هاي آينده‌اش را منتشر و هر روز افراد بيشتري را به حضور در اين كانال‌ها دعوت مي‌كنند.
 
كانال‌هايي براي مديريت افكار عمومي

حالا و با نزديكي به ايام انتخابات اين فعاليت‌ها جدي‌تر شده است، حتي آنهايي كه صلاحيت‌شان براي حضور در رقابت انتخابي مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان رد شده در تلاشند از اين طريق و با مديريت افكار عمومي، دستگاه‌هاي نظارتي را در شوراي نگهبان و وزارت كشور تحت فشار قرار دهند. آنهايي كه صلاحيت‌شان تأييد شده اما دايره فعاليت‌هاي‌شان گسترده‌تر است تا بدانجا كه علاوه بر تبليغ براي خود و دادن وعده‌هاي رنگارنگ به مردم حوزه انتخابيه‌شان در تلاشند رقبا را با هر روشي كه مي‌توانند از اين رقابت بيرون كنند. تخريب و گزارش‌هاي واقعي و غير‌واقعي از عملكردهاي نادرست اين رقبا يكي از اين راهكارهاست. قائم‌مقام و سخنگوي وزارت كشور از قانون شدن برخورد با تخلفات انتخاباتي در فضاي مجازي خبر داد. محمدحسين مقيمي، معاون سياسي وزير كشور و رئيس ستاد انتخابات كشور چندي پيش درباره تبليغات پيش از موعد در انتخابات گفته بود: هر اقدامي چه در فضاي مجازي و چه غير آن كه مطابق قانون نباشد، تخلف انتخاباتي محسوب مي‌شود و قابل پيگيري و برخورد است.

روز گذشته نيز محمد‌باقر الفت در حاشيه مراسم افتتاح ساختمان جديد ديوان عدالت اداري با حضور در جمع خبرنگاران در خصوص آخرين وضعيت تخلفات انتخاباتي گفت: وضعيت خيلي عادي است و خوشبختانه مشكل خاصي نداريم و پرونده‌هاي زيادي هم نداريم و موضوعات چندان قابل‌توجه نيست. وي افزود: خوشبختانه وضعيت بسيار خوب است و همه داوطلبان، هواداران، ستادهاي‌شان، دستگاه‌ها و مسئولان با توجه به اشراف پيدا كردن به مقررات، مسير قانوني را طي مي‌كنند.

دبير شوراي پيشگيري از تخلفات انتخاباتي تصريح كرد: بستر تخلفاتي كه تاكنون وجود داشته، فضاي مجازي است كه در آن يك مقدار بد‌اخلاقي‌هاي انتخاباتي صورت مي‌گيرد.
 
فضايي جرم‌خيز

واقعيت اين است كه گرچه فضاي مجازي به اندازه فضاي واقعي و گاهي بيشتر از آن جرم‌خيز است اما هنوز رصد، ‌پيگيري و برخورد با تخلفات اين حوزه آنطور كه بايد جدي نشده؛ ‌موضوعي كه انتخابات و تخلفات انتخابي شايد لزوم ورود دستگاه‌هاي نظارتي را به آن جدي‌تر مطرح كند.