Gerdab.IR | گرداب

اصرار هکرها؛ انکار ناسا

تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۴

ناسا ادعای هکرها در مورد هک پهپاد مربوط به این شرکت در فضای اقیانوس آرام را تکذیب کرد.

به گزارش گرداب، ناسا در بیانیه‌ای خبر چند روز گذشته هکرهای آنونسک، مبنی بر هک پهپاد این شرکت توسط گروه هکری آنونسک را تکذیب کرد. در خبر منتشر شده توسط هکرها، این گروه که خود را یکی از شاخه‌های گروه هکری "ناشناس" معرفی کرده بودند، ادعا کرد که حجم بالایی از اطلاعات ناسا را به سرقت برده و علاوه بر آن موفق شده تا کنترل یک پهپاد این شرکت در منطقه اقیانوس آرام را از دست شرکت، خارج کند.

ناسا در پیامی که در نشریه فوربز منتشر شده، اعلام کرده است: «کنترل پهپاد ناسا، از دسترس خارج نشده و هیچ شاهدی برای اثبات این ادعا وجود ندارد. ناسا به شدت بر روی امنیت سایبری حساس است و تحقیقات خود را برای مقابله با هر تهدیدی ادامه می‌دهد.»

نکته قابل تأمل در این میان، اعلام خبر هک شدن پهپادی است که عملاً دیگر کاربرد حساس و خاصی برای آمریکا ندارد و آمریکا چند سالی است که آن را به سایر شرکایش واگذار کرده است. پهپاد گلوبال هاوک شرکت ناسا در سال 2012، از چرخه عملیاتی نیروی هوایی خارج شده و این پهپادهای پهن‌پیکر چند سالی است که مهمان برخی کشورهای اروپایی و آسیایی نظیر ژاپن، کانادا و آلمان شده‌اند.

هیولای خوش خدمت آمریکایی‌ها، سابقه‌ای طولانی در انجام عملیات جاسوسی برای ایالات متحده دارد و سالیان سال، در چرخه عملیاتی آمریکایی‌ها قرار داشته است. حال سؤالی که اینجا مطرح می‌شود این است که آیا واقعاً آمریکا این پرنده چند صد میلیون دلاری خود را به سایر شرکایش خواهد بخشید یا این موضوع، صرفاً پلی برای دستیابی به اهداف جاسوسی آمریکا خواهد بود؟

برخی از کارشناسان معتقدند که اعلام خبر هک این پهپاد و تکذیب آن از جانب کارشناسان ناسا، تنها ابزاری برای آمریکایی‌ها خواهد بود تا با تراشیدن بهانه‌ای جدید برای رفع آسیب‌پذیری این پهپاد، نفوذ امنیتی خود را در کشورهای خریدار این هیولای آهنی گسترش دهند. نفوذی که آمریکا آن را در تمامی شرکای خود دنبال می‌کند.