Gerdab.IR | گرداب

کلیپ‌های یوتیوب، مشوّق سیگار کشیدن

تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۸۹

با توجه به اینکه محدودیت‌های قانونی آگهی‌های دخانیات که در مورد تلویزیون، رادیو و روزنامه‌ها اعمال می‌شود، در مورد یوتیوب وجود ندارد، این سایت اینترنتی پرطرفدار به جایی برای تشویق جوانان به سیگار کشیدن تبدیل شده است.

 گرداب- یک بررسی جدید نشان می‌دهد که یوتیوب با میزبانی ویدئوهایی که برندهای عمده سیگار را با افراد مشهور، موسیقی، موفقیت ورزشی و کارتون‌ها مربوط می‌کنند،‌ به جایی بدل شده است که باعث تشویق جوانان به سیگار کشیدن می‌شود. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه این بررسی می‌‌گوید با توجه به اینکه محدودیت‌های قانونی آگهی‌های دخانیات که در مورد تلویزیون، رادیو و روزنامه‌ها اعمال می‌شود، در مورد یوتیوب وجود ندارد، این سایت اینترنتی پرطرفدار به جایی برای نمایش کلیپ‌هایی از "مرد مالبورو" و سایر مارک‌های سیگار بدل شود.
  

پژوهشگران بهداشت عمومی در دانشگاه اوتاگو در ولینگتون در نیوزیلند نمونه‌ای از کلیپ‌های ویدئویی که حاوی ارجاعاتی به پنج برند عمده سیگار بودند،‌ مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند: مارلبورو، L&M، بنسون و هجز، وینستون و مایلد سون.

آنها 163 کلیپ را بر اساس "پرطرفدارترین" رتبه‌دهی روی یوتیوب انتخاب کردند و بعد آنها را تجزیه و تحلیل کردند، تا ببینند آیا این برندها در این کلیپ‌ها به صورتی مثبت یا به صورتی منفی نمایش داده می‌شوند و اگر این چنین است، چگونه.

بسیاری از این ویدئوها شامل تبلیغات تلویزیونی و پوسترهای قدیمی از دهه‌های 1950 و 1960 از جمله کارتون فلینستون‌ها، بورلی هیلبریز و حتی بیتل‌ها بودند.

هفتاد و یک درصد این کلیپ‌ها به عنوان مشوق سیگار کشیدن و چهار درصد آنها ضد سیگار طبقه‌بندی شدند و 25 درصد از این کلیپ‌ها در هیچ از این دو رده قرار نمی‌گرفتند.

ویدئوهای مربوط به مارلبورو بیش از سایر برندها دیده شده بودند و به طور میانگین میزان دیده شدن آنها به 104000 بار رسیده بود. یکی از این کلیپ‌ها به تنهایی بیش از 2 میلیون نفر بیننده را جلب کرده بود.

این مقاله که در ژورنال تخصصی و با بازبینی کارشناسان مستقل، Tobacco Control منتشر شده است، ‌به طور مستقیم شرکت‌های بزرگ دخانیات را متهم نمی‌کند که این ویدئوها را روی یوتیوب فرستاده‌اند؛ این کار را هر کسی به طور ناشناس می‌تواند انجام دهد.

اما این بررسی می‌گوید به نظر می‌رسید این 20 ویدئوی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته "به نحوی بسیار حرفه‌ای ساخته شده‌اند" و شرکت‌های دخانیات به خاطر تخطی از حقوق مولف این کلیپ‌ها، یوتیوب را به خارج کردن این ویدئوها وادار نکرده‌اند.

این بررسی می‌گوید: این تصویر با فعالیت بازاریابی غیرمستقیم شرکت‌های دخانیات یا نمایندگان آن تطبیق دارد.

این پژوهشگران می‌گویند: شرکت‌های دخانیات آماده استفاده بردن بسیار از پتانسیل بازاریابی وب 2 هستند،‌ بدون اینکه خودشان را در معرض خطر قابل‌توجه متهم شدن به تخطی از هر قانونی یا مقررات تبلیغات سیگار قرار بگیرند.

این بررسی هشدار می‌دهد که کلیپ‌های تشویق‌کننده سیگار کشیدن احتمالا نسبت به یافته‌های این بررسی مقدماتی بسیار گسترده‌تر هستند. به گفته پژوهشگران تنها معدودی از برندها در این بررسی روی یوتیوب مورد بررسی قرار گرفت و روشی که برای تعیین طرفدار سیگار بودن تصاویر به کار رفته بود، محافظه‌کارانه بود.

لوسی الکین یکی از این پژوهشگران می‌گوید: یوتیوب می‌تواند با اضافه کردن "سیگار کشیدن" به فهرست‌ رده‌هایش که در ویدئو به خاطر محتوای خطرناک یا نامناسب با "پرچم‌زدن" به وسیله مردم،‌ قابل حذف شدن است، به حل این مسئله کمک کند.

الکین می‌افزاید: شرکت‌های دخانیات می‌گویند از این ویدئوهای مشوق سیگار کشیدن خبری ندارند یا به آنها اهمیتی نمی‌دهند.

او می‌گوید: آنها نمی‌توانند ویدئویی را که به وسیله افراد دیگر گذاشته شده است، کنترل کنند، اما در مورد ویدئوهایی که به طور واضح تحت مالکیت آنها بوده و فیلم‌های تبلیغاتی آنها هستند،‌ این شرکت‌‌ها می‌توانند با شکایت از یوتیوب به خاطر تخطی از قوانین حق مولف به برداشته شدن این ویدئوها کمک کنند.

شرکت بین‌المللی فیلیپ موریس که سیگارهای مارلبورو و L&M را تولید می‌کند، در واکنش به این یافته‌ها اعلام کرد: ما فراورده‌های دخانی را روی یوتیوب تبلیغ یا بازاریابی نمی‌کنیم ‌و فرستادن ویدئوهایی مربوط به برندمان روی یوتیوب را نادیده نمی‌گیریم یا به هیچ وجه این کار را تایید نمی‌کنیم.

یوکا کین، سخنگوی شرکت دخانیات ژاپن نیز گفت: ما روی اینترنت از جمله روی یوتیوب بازاریابی نمی‌کنیم، زیرا این تبلیغات به آسانی در دسترس افراد زیر سن قانونی قرار می‌گیرد.

شرکت "توتون بریتانیا آمریکا" که سیگار مارک بنسون و هاجز تولیدی آن عمدتا در کشورهای غیرانگلیسی زبان فروخته می‌شود، نیز گفت: سیاست ما این است که مطلقا از شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس بوک یا یوتیوب برای تبلیغ برندهای فراورده‌ای دخانی‌مان استفاده نکنیم.

شرکت بزرگ سیگارسازی آر جی رینولدز (سازنده سیگار وینستون) و یوتیوب هنوز واکنشی به نتایج این بررسی نشان نداده‌اند.
 
منبع: همشهری آنلاین