Gerdab.IR | گرداب

در شورای عالی فضای مجازی چه می‌گذرد؟

تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۴

شورای عالی فضای مجازی از نمونه تشکیلاتی است که قریب به چهار سال است که با هدف تصمیم گیری های کلان،نظارت و مدیریت مطلوب و سازنده در عرصه فضای مجازی با حکم رهبر معظم انقلاب شکل گرفت حکم مقام معظم رهبری و ترکیب شورای مذکور به خوبی موید…

به گزارش گرداب، شورای عالی فضای مجازی از نمونه تشکیلاتی است که قریب به چهار سال  است که با هدف تصمیم گیری های کلان،نظارت و مدیریت مطلوب و سازنده در عرصه فضای مجازی با حکم رهبر معظم انقلاب شکل گرفت حکم مقام معظم رهبری و ترکیب شورای مذکور به خوبی موید جایگاه و نقش بسیار خطیر و حائز اهمیت این شورا است.

رئیس جمهور،رئیس مجلس شورای اسلامی،رئیس قوه قضاییه،رئیس سازمان صدا و سیما،دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی،دادستان کل کشور،وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات،وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،وزیر علوم،تحقیقات و فناوری،وزیر اطلاعات و آموزش و پرورش،وزیر دفاع،معاون علمی و فناوری رئیس جمهور،رئیس سازمان تبلیغات اسلامی،رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی،فرمانده نیروی انتظامی و فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تنی چند از دیگر مسئولان کشور،اعضای تشکیل دهنده این شورا هستند.

ترکیبی که به وضوح نشان می دهد،جمعی از مقامات عالی جمهوری اسلامی ایران در آن عضویت دارند و با نگاهی اجمالی به نفرات و شخصیت های حقوقی و حقیقی این شورا عمق اهمیت این مجموعه مبرهن و محسوس می شود.

**رکود جلسات

یکی از اصلی ترین نارسایی های شورای مورد اشاره،به عدم تشکیل جلسات بصورت منظم،مدون و متوالی معطوف می شود،نقصانی که باعث واکنش و اعتراض برخی از اعضای آن نیز شده است.
چندی پیش عزت ا…ضرغامی،رئیس سابق سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود از عدم برگزاری جلسات این مجموعه خبر داد آن هم در شرایطی که در دیدار شورای مذکور با رهبری معظم انقلاب،معظم له بر اهمیت ماموریت های شورای عالی فضای مجازی تاکیدات موکد و ویژه ای داشته اند.

ضرغامی در پست ی خود بر دهها دستور مهم و کارشناسی شده اشاره می کند که کماکان در مجموعه مذکور معطل مانده تا با برگزاری جلسات منظم،تعیین تکلیف شوند.

مردادماه گذشته نیز احمد سالک کاشانی،یکی از اعضای حقوقی شورای عالی مجازی از اعتراض مجموعه مذکور به عدم برگزاری جلسات منظم خبر داد و اظهار امیدواری کرد که بی نظمی مورد اشاره در برگزاری جلسات استمرار پیدا نکند.

در شرایطی جلسات شورای عالی فضای مجازی با تاخیر و بصورت غیر منظم برگزار می شود که طبق قانون باید مجموعه مذکور،هر دو هفته یکبار تشکیاینستاگرامل جلسه دهد.

** شبکه ملی اطلاعات همچنان در بلاتکلیفی به سر می برد

یکی از دستورکارهای عمده و نیازهای اساسی کشور،به شبکه ملی اطلاعات معطوف می شود که همچنان تعریف و اجرایی شدن آن در هاله ای از ابهام قرار دارد.

محمد سلیمانی،رئیس کمیته فناوری های نوین مجلس،چندی پیش ضمن انتقاد از عملکرد متولیان حوزه فناوری اطلاعات و فضای مجازی کشور از جمله وزیر ارتباطات و دبیر شورای عالی مجازی از بلاتکلیفی شبکه ملی اطلاعات با وجود تعیین بودجه ۲ هزار و ۶۰۰میلیارد تومانی در سالهای ۹۳و۹۴ گلایه کرد.

شبکه ملی اطلاعات از نمونه طرح هایی است که گاهی با عنوان اینترنت پاک نیز از آن یاد می شود و طبق اظهارات مسئولان ذیربط،ارتباط ارزان و گسترده از مزایایی است که با اجرایی شدن و به ثمر نشستن طرح مذکور حاصل خواهد شد.فیلترینگ هوشمند نیز از دیگر موارد مطروحه محسوب می شود که از سوی شورای مورد اشاره مطرح شد و مرکز ملی فضای مجازی نیز اعلام کرد بهره برداری از اولین نرم افزار فیلترینگ هوشمند کشور با حمایت این مرکز آغاز شده اما همچنان خبری از خروجی عملی این ساز وکار به گوش نرسیده است.

**همگرایی و هم افزایی لازمه موفقیت شورای عالی فضای مجازی

ترکیب شورای مذکور به خوبی نشان می دهد،مهمترین اصل برای رسیدن به موفقیت در راستای فرمایشات و مطالبات رهبر معظم انقلاب ، مشمول همگرایی و هم افزایی سازنده اعضای شورای است، زیرا اساس تصمیم گیری در چنین حوزه ای با هماهنگی بین دستگاهی میان دستگاه های اجرایی زیربط محقق خواهد شد.

اخبار و اطلاعات دقیقی از سطح همکاری های بین دستگاهی در شورای عالی فضای مجازی در دست نیست،اما با عنایت به شواهد و قرائن موجود می توان حدس زد که مجموعه مذکور با نقطه مطلوب فاصله بسیاری دارد،که اگر غیر از این بود،بازخوردهای قابل توجهی در بخش های جذاب سازی و غنی سازی محتوا و خدمات بومی برای پاسخگویی حداکثری به نیازهای داخلی،ساماندهی تبادل اطلاعات با شبکه  جهانی و حضور خلاقانه جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی در دو عرصه سخت افزاری و نرم افزاری به عنوان اصلی ترین شرح وظایف و اهداف از پیش تعیین شده شورای مذکور مشاهده می شد.

امید است شورای مذکور در سال ۹۵ با پویایی و عزمی جدی تر نسبت به پیگیری طرح های تعریف شده اقدام کند، فرصت اندک است و تحولات در فضای مجازی به سرعت پیش می رود،تسریع در ورود به این عرصه با هدف حصول اهداف مورد نظر،اصلی ضروری به نظر می رسد که با وضعیت موجود نمی توان آنطور که باید نسبت به دستاوردهای حاصله از آن امیدوار بود.