Gerdab.IR | گرداب

آماری از تخلفات انتخاباتی مجازی

تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۴

معاون قوه قضائیه:دراین دوره انتخابات درحوزه فضای مجازی حدود50 پرونده در دادسراهای کشورتشکیل شده است.

به گزارش گرداب، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه تاکنون چه تعداد پرونده تخلفات انتخاباتی تشکیل شده است، افزود: به همت دست اندرکاران امر انتخابات فکر می کنم قانونمداری در این دوره از انتخابات به صورت گسترده مشاهده می شود و به تذکرات توجه ویژه شده است.

محمد باقر الفت گفت: نتیجه فعالیت های صورت گرفته در امر ارتقاء آگاهی های عمومی در دستگاه قضایی و سایر دستگاه ها، تشکیل کمترین پرونده های قضایی به ویژه در قسمت های غیرمجازی بوده است که تعداد پرونده های تشکیل شده در این باره به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا برخوردها در این زمینه در حد تذکر بوده است یا بیشتر؟ گفت: وقتی رفتاری وصف مجرمانه بیابد، قانونگذار برای آن ضمانت اجرایی کیفری برقرار می‌کند و ابزار عدالت کیفری شامل مجازات هایی فراتر از تذکر محسوب می شود که جزای نقدی یکی از این مجازات هاست.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با توجه به آغاز تبلیغات داوطلبان مجلس شورای اسلامی از 29 بهمن چه تمهیداتی برای جلوگیری از تخلفات انتخاباتی اندیشیده اید؟ افزود: برای  همه داوطلبان انتخابات مجلس که صلاحیتشان تأیید شده است آرزوی موفقیت داریم و از آنان می خواهیم تبلیغاتشان در راستای رهنمودهای مقام معظم رهبری و نظر قانونگذار باشد و فقط خود و توانایی هایشان را به ملت ارائه کنند.

تبلیغات نامزدها در راستای رهنمودهای مقام معظم رهبری و نظر قانونگذار باشد و فقط خود و توانایی هایشان را به ملت ارائه کنند
وی گفت: در این بین اگر به نظرشان می آید که برخی مقررات نیازمند جامعه امروز ایران است و می تواند در مجلس به تصویب برسد اینگونه موارد را هم می توانند داوطلبان به اطلاع عموم مردم برسانند.

الفت با اشاره به اینکه نامزدان از ورود به رقابت های ناسالم باید خودداری کنند افزود: باید فرهنگ رقابت انتخاباتی در کشور توسعه یابد و نهادینه شود.

وی گفت: چنانچه برخی افراد بخواهند بداخلاقی های انتخاباتی را شیوه کار خود قرار دهند دستورات اکیدی برای نیروی انتظامی به عنوان ضابط دادگستری و مقامات قضایی در دادسراها و دادگاه ها صادر شده است که به این موضوعات با سرعت رسیدگی و احکامی را صادر کنند که بازدارندگی داشته باشد تا خاطیان مطمئن شوند که محاکم ما در این عرصه دچار تسامح و تساهل نخواهند شد.

* با بداخلاقی های انتخاباتی بدون هیچ گونه تساهل و تسامحی برخورد می‌شود

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه افزود: فکر می‌کنیم با صدور چند حکم کارساز بتوانیم جلوی خیلی از تخلفات آینده را بگیریم و ما بنا نداریم اجازه دهیم انتخابات در روزهای پیش رو دستخوش حرکات نابخردانه برخی افراد جاهل یا عالمِ مغرض شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه نحوه تعامل ستاد پیشگیری از جرائم انتخاباتی با شورای عالی فضای مجازی چگونه است؟ افزود: در پی بخشنامه رئیس قوه قضائیه برای تشکیل ستادهای پیشگیری از وقوع جرایم انتخاباتی ، ظرفیت بسیار مناسبی برای برگزاری صحیح انتخابات و هماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی و ناظر برقرار شده است و امیدواریم تا پایان امر انتخابات به نحو شایسته ای از این ارتباط ها استفاده شود.

الفت گفت: در خصوص فضای مجازی هم دشمن اینگونه می خواهد القا کند که امکان رصد، پایش و برخورد با متخلفان در فضای مجازی برای حاکمیت وجود ندارد در حالیکه متخصصان مجرب کشور با نهایت اقتدار، فضای مجازی را در همه ابعادش تحت کنترل دارند.

وی افزود: هرگونه تخلف انتخاباتی در این فضا با رصدهای 24 ساعته شناسایی می شود و با شبکه هایی که در این خصوص مرتکب جرم شوند برخورد قانونی از قبیل فیلتر کردن ، متوقف کردن فعالیت شبکه ها یا دستگیری متخلفان صورت خواهد گرفت.

الفت گفت: اتفاق نظر خوبی میان مسئولان و تصمیم گیرندگان مربوط به فضای مجازی به وجود آمده است و دادستانی کل کشور در این خصوص به همراه معاونان وزرا که عضو کمیته مربوط به فضای مجازی هستند با هماهنگی پیش می روند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه افزود: رئیس جمهور هم دستوری در خصوص رصد فضای مجازی صادر کرد که همه این موارد به برگزاری هرچه سالم‌تر انتخابات کمک می کند.

* برخی تبلیغات زودهنگام می تواند به ابطال صحت انتخابات منجر شود


معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: اگر تبلیغات زودهنگام اثر نامطلوبی بر نتایج انتخابات بگذارد مراجع نظارتی می توانند در اعلام صحت انتخابات  نتایج آن انتخابات را باطل اعلام کنند.

محمدباقر الفت  در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا تخلفات انتخاباتی داوطلبان به سلب صلاحیت آنان منجر خواهد شد؟ افزود: فعالیت های تبلیغاتی انتخاباتی مجلس شورای اسلامی از 29 بهمن آغاز می شود و تا پیش از این تاریخ هیچگونه از رفتارهای تبلیغاتی مجاز نیست.

وی گفت: ما تا پیش از 29 بهمن تبلیغات زودهنگام را شناسایی می کنیم و اگر این تبلیغات اثر نامطلوبی بر نتایج انتخابات گذاشته و سبب تضییع حق داوطلبانی شده است احتمال قوی می دهیم که مراجع نظارتی در اعلام صحت انتخابات، در خصوص نماینده‌ای که در زمان ممنوعه، تبلیغات کرده باشد احتمالا نتایج انتخابات را باطل اعلام کنند و این موضوع به درجه اثرگذاری تبلیغات زودهنگام در اذهان مردم بستگی دارد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه افزود: ما اطمینان می دهیم که مراجع نظارتی اگر به این نتیجه برسند که نتیجه انتخابات مبتنی بر تبلیغات زودهنگام بوده است تصمیمات قانونی خواهند گرفت.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه مهمترین مصادیق تخلف انتخاباتی در مرحله تبلیغات چیست؟ گفت: در مرحله تبلیغات، قانونگذار اعلام کرده است که از راه اندازی کاروان های اتومبیل و برگزاری تجمعاتی که منتهی به راهپیمایی می شود خودداری شود و ما در برخی حوزه های انتخابیه در دوره های گذشته انتخابات، شاهد اردوکشی هایی براساس عرف و رسم قبیله ای بوده ایم که باید از این اقدامات تحریک کننده به جد خودداری شود.

الفت افزود: عکس و پلاکارد هم با ابعاد و اندازه های مشخص در محدوده ای که قانونگذار تعیین کرده مجاز است و تبلیغات باید با عنوان معرف چهره های فرد داوطلب باشد و همچنین تاکید بر این است که سخنرانی های تحریک آمیز در خصوص سایر رقبا در محافل تبلیغاتی صورت نگیرد.

وی گفت: باید تبلیغات به گونه ای هدایت شود که شاهد هیچگونه درگیری و منازعات دسته جمعی در آن نباشیم.

* تبلیغات در انتخابات خبرگان، الگویی برای سایر انتخابات‌ها باشد

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: تا این لحظه حتی یک مورد تخلف در بحث تبلیغات داوطلبان مجلس خبرگان رهبری اعلام نشده است و فضای تبلیغاتی در حوزه خبرگان رهبری می تواند به عنوان الگویی در سایر انتخابات‌ها مطرح شود.

محمدباقر الفت در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا در حوزه تبلیغات داوطلبان مجلس خبرگان رهبری تخلفاتی مشاهده شده است؟ افزود: شأن این داوطلبان اجل از این مسائل است که وارد شویم.

وی گفت: داوطلبان خبرگان رهبری نه تنها خود از این مسائل مبرا هستند بلکه طرفداران و ستادهایشان نیز که امر تبلیغ را بر عهده دارند در نهایت دقت و احتیاط ، خود را از این آلودگی ها و آسیب ها دور نگه داشته اند.

الفت افزود: تا این لحظه حتی یک مورد تخلف در این باره اعلام نشده و فضای انتخابات در خبرگان رهبری سالم و قانونی در حال جریان است.

وی ابراز امیدواری کرد: در روزهای آینده شاهد برگزاری فرآیند تبلیغات انتخاباتی باشیم تا رأی دهندگان به اطلاعات خوبی در بحث نامزدها دست یابند و نهایتاً انتخابات اصلح صورت گیرد.