Gerdab.IR | گرداب

حمایت دولت از چند جویشگر بومی

تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۴

رئیس شورای راهبری جویشگر بومی گفت: حمایت از توسعه همکاری میان بازیگران اصلی طرح جویشگر و حمایت از ایجاد یک شرکت خوشه یا یک شرکت مادر برای ایجاد جویشگر بومی با مشارکت دولت پیش‌بینی شده است.

به گزارش گرداب، خسرو سلجوقی با بیان اینکه هنوز نمی‌توانیم یک موتور جستجوی توسعه داده شده توسط پژوهشگران داخلی را به عنوان جویشگر بومی قطعی نام ببریم، اظهار کرد: زمانی می‌توانیم عنوان بومی را به یکی از موتورهای توسعه داده شده داخلی نسبت دهیم که به توانمندی‌های لازم رسیده باشد و حداقل بتواند بدون حمایت‌های دولتی روی پای خود بایستد.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه در توان دولت نیست تا برای همیشه از مدل‌های بومی حمایت کند لذا نقشه راهی در این زمینه نیاز است تا بر مبنای آن به حمایت از سرویس‌های باکیفیت‌تر بپردازیم؛ در این مسیر قطعا الگوی کسب‌وکاری جویشگری که پایدارتر و اقتصادی‌تر است در اولویت خواهد بود.

عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه در توسعه جویشگر بومی نیازمند فضای رقابتی هستیم، ابراز کرد: بعد از این مرحله می‌توانیم حمایت از مشارکت، همکاری بین بازیگران و ایجاد یک شرکت جویشگر قدرتمند با برند معتبر را داشته باشیم.

رئیس شورای راهبری جویشگر بومی افزود: از این رو نقشه راه پیشنهادی توسعه اکوسیستم طرح جویشگر بومی در سه فاز شامل حمایت از بازار و ایجاد فضای رقابتی در طرح جویشگر در راستای توسعه یک صنعت جدید، حمایت از توسعه همکاری میان بازیگران اصلی طرح جویشگر و حمایت از ایجاد یک شرکت خوشه یا یک شرکت مادر برای ایجاد جویشگر بومی با مشارکت دولت پیش‌بینی شده است.

او با اشاره به اینکه در گام اول هدف حمایت از بازار کسب‌وکارهای فعال در طرح جویشگر بومی است که در این حوزه ارائه خدمات می‌دهند، گفت: دلیل این امر رسیدن خدمات و محصول شرکت‌ها به کیفیتی قابل قبول‌تر و همچنین آمادگی بیشتر خود شرکت‌ها برای آغاز گام دوم که شکل‌گیری ائتلاف‌‌ها و کنسرسیوم‌ها به حساب می‌آید، است.

سلجوقی حمایت دولت در راستای شکل‌گیری ائتلاف‌های استراتژیک و ایجاد کنسرسیوم میان بازیگران اصلی طرح جویشگر را گام دوم دانست و ابراز کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل این اقدام هم‌افزایی شرکت‌ها در کنار هم است؛ چه بسا خدماتی به تنهایی خواهان زیادی نداشته باشند اما وقتی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، ارزشمند می‌شوند و تقاضا ایجاد می‌کنند.

وی درباره گام سوم نیز گفت: در این مرحله ائتلاف‌ها و کنسرسیوم‌های شکل گرفته متحد می‌شوند تا به یک سرویس کاملا یکپارچه برسیم.

عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات در پایان گفت: در واقع هدف از گام سوم رسیدن به یک اکوسیستم کامل برای موتور جستجو همانند آن چیزی که برای گوگل اتفاق افتاده، است تا تمامی سرویس‌ها در کنار هم ارائه شده و ارزش افزوده‌ای دو چندان برای کاربران به وجود آورند.

انتهای پیام/