Gerdab.IR | گرداب

وضعیت ICT در ماه پایانی برنامه پنجم

تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۴

مدیر فناوری‌های نوین مرکز پژوهش‌ها، وضعیت فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور را از منظر اهداف برنامه پنجم توسعه، در ماه پایانی این برنامه راهبردی، تشریح کرد.

به گزارش گرداب، مهدی فقیهی در مورد تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات با توجه به اتمام زمان این برنامه، اظهار داشت: در بعضی احکام، اهداف محقق شده است و در برخی نیز نزدیک به ۳۰ تا ۴۰ درصد اهداف پیش رفته است اما به طور کلی نمی‌توان درصد مشخصی برای تحقق اهداف ICT در این برنامه اعلام کرد؛ به این معنی که دقیقاً نمی‌توان گفت اهداف ICT در مجموع تمامی احکام برنامه پنجم، یک درصد مشخصی تحقق داشته است.

مدیر دفتر فناوری‌های نوین مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه فرمول خاصی برای اینکه چند درصد اهداف برنامه پنجم در مجموع در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات تحقق یافته است، وجود ندارد ادامه داد: اما به تفکیک می‌توان اهداف و احکام این برنامه را در این حوزه مورد بررسی قرار داد.

وی با اشاره به موضوع دسترسی ۶۰ درصدی خانوار به شبکه پرسرعت و دسترسی ۱۰۰ درصد کسب و کارها به این شبکه که در برنامه پنجم توسعه در قالب شبکه ملی اطلاعات بر آن تاکید شده بود، گفت: این اهداف در شبکه ملی اطلاعات به این نحو، با توجه به آیتم‌هایی که در برنامه دیده شده، به صورت ۱۰۰ درصد محقق نشده است.

فقیهی با تاکید بر شاخص‌های کیفی مد نظر در برنامه پنجم توسعه برای دسترسی خدمات ارتباطی نیز گفت: در برنامه پنجم، پهنای باند مطمئن، پایدار و با سرعت مناسب مد نظر قرار داده شده است که از لحاظ پوشش شاید به این هدف دست پیدا کرده‌ایم اما از نظر کیفیت در تحقق این اهداف موفق نبوده‌ایم و این موضوع مربوط به کیفیت سرعت اینترنت و زیرساخت‌ها در زمینه خدمات موبایل و اینترنت ثابت می‌شود.

مدیر دفتر فناوری‌های نوین مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره تاکیدات برنامه پنجم برای دسترسی اینترنت با حداقل سرعت ۲ مگابیت در ثانیه و دست یافتن به رتبه دوم شاخص‌های ICT در منطقه، گفت: در مجموع به رتبه دوم نرسیده‌ایم و در تفکیک بخش‌های مختلف نیز رتبه ایران در بخش زیرساخت‌ها ۹ و در بخش خدمات حدود ۷ است و در این شاخص‌ها نیز به صورت مجزا رتبه دوم منطقه را نداشته‌ایم. در بخش دولت الکترونیک نیز که در اهداف فناوری اطلاعات و ارتباطات دیده شده بود هم به رتبه دوم منطقه نرسیدیم.

وی گفت: برنامه پنجم در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در سال‌های اول به دلیل مشکلات فراوان ناشی از تصمیم برای ادغام وزارت ارتباطات و نیز عدم اختصاص بودجه مناسب، دچار فرصت‌سوزی شده و مسکوت مانده بود. بر این اساس در دو سال اخیر اجرای این برنامه‌ شکل گرفت و نباید انتظار داشت که برنامه پنجم در بخش ICT به صورت کامل اجرایی شود.

به گفته فقیهی، در جهت تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه طی دو سال اخیر اقداماتی صورت گرفت اما برای جبران عقب‌ماندگی‌ها در این حوزه نیازمند برنامه‌ریزی منسجم و اقدامات پررنگ‌تری هستیم.