به گزارش
گرداب، پاییز امسال در شرایطی سپری شد که اپراتورهای مختلف تلفن همراه هر یک طرحی را برای استفاده مردم از مکالمات رایگان موبایلی در نظر گرفته بودند.
بر این اساس در قالب طرحی که اپراتورهای اول تا سوم به ترتیب نامهای «هدف رو بزن»، «مکالمه شگفتانگیز» و «دِکا» فعال کردند مشترکان توانستند با پرداخت هزینههای مربوطه این طرح را مورد استفاده قرار دهند تا بدین ترتیب به مدت یک ماه مکالمات درونشبکهای رایگان داشته باشند.
این طرح که با استقبال نسبی مشترکان مواجه شده و علاقهمندان خاص خود را داشت پس از دورهای بنا به دستور رگولاتوری متوقف شد.
*چرا تیر مکالمات نامحدود به هدف نخورد؟در آن دوره معاون سازمان تنظیم مقررات ارتباطات برای محدودیت این طرح دلایلی را اعلام کرده و از تاثیر آن بر روی کیفیت شبکه یاد کرده بود.
صادق عباسی شاهکوه در این باره با بیان اینکه برای اجرای طرحهای تشویقی لازم است اپراتورها مجوز سازمان تنظیم مقررات را داشته باشند،تاکید کرد:همواره مجوزهایی که برای اجرای طرحهای مختلف ارائه میشود مدتدار بوده و برای آنها یک دایره زمانی در نظر گرفته میشود.
وی در عین حال یادآور شد: تعداد این طرحها نیز در طول سال محدود است و براساس پروانه هر اپراتور تنها چند بار در طول سال میتواند به ارائهی طرحهای تشویقی بپردازد و پس از تمام شدن دوره طرح نیز امکان استمرار آن تنها در صورتی مهیاست که سازمان تنظیم مقررات ارتباطات با ادامهی آن موافق باشد.
او ادامه داد: در خصوص طرح مکالمه نامحدود نیز به نظر میرسد این طرح بر روی شبکه اثرات نامطلوبی داشته است و برهمین اساس تصمیم گرفته شده تا زمانی که مشکلات این طرح برطرف نشده، ادامه آن را متوقف کرده و ادامهی اجرای این طرح را به رفع اشکالات آن منوط کنیم.
عباسی در ادامه صحبتهای خود در پاسخ به این سوال که در موارد متعدد اینگونه عنوان میشود که کاربران با استفاده از این طرح دچار مشکل شدهاند، یادآور شد: در این خصوص تذکراتی به اپراتورها داده شده و همواره هم در تمام مصوبات این مساله مورد توجه جدی قرار داشته که هر امکانی برای مردم در نظر گرفته میشود باید به شکل واضح و شفاف و بدون هرگونه ابهامی اطلاعرسانی شود.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود با تاکید مجدد بر اینکه ادامه اجرای این نوع طرحها به حل اشکالات آنها منوط شده است، اظهار کرد: عمدهترین اشکالاتی که در خصوص اجرای این طرحها وجود داشته، اطلاعرسانی غیرشفاف به مردم و بحث کیفیت پایین شبکه بوده است، چرا که قرار نیست اجرای این طرحها کیفیت شبکه را کاهش دهد اما در برخی موارد چنین مشکلی ایجاد شده بود.
بر این اساس قرار بر آن شد که از زمستان امسال جلوی استمرار این طرح گرفته شود. حال مدتی است این طرح متوقف شده و در این مدت مشترکان علاقهمند به استفاده از بستههای تشویقی مکالمه نامحدود نظرات خود را در قالب اظهارنظرهایی که بر روی اخبار رسانهها صورت میگیرد و یا گاه شبکههای اجتماعی وزیر ارتباطات مطرح کرده و در موارد متعدد خواستار از سرگیری این طرح شدهاند.
*اپراتورها با حذف طرحهای تشویقی مشکلی نداشتنداما پس از توقف مکالمات نامحدود این سئوال مطرح شد که مگر غیر از آن است که دولت و وزارت ارتباطات به عنوان بازوی اجرایی دولت در این حوزه، موظف به فراهم کردن زیرساختهای لازم و ایجاد شرایط مناسب برای ارتباط رسانی به مردم هستند، حال چگونه در این مورد خاص وزارت ارتباطات به جای مکلف کردن اپراتورها به ارائه خدمات باکیفیت تر جلوی اجرای این نوع طرحها که برای مردم صرفه اقتصادی به دنبال دارد را میگیرد؟
محمود واعظی با تاکید بر اینکه اجرای طرحهای تشویقی اپراتورها موجب اختلال در شبکه آنها میشد این موضوع را دلیل اصلی توقف این سرویس برشمرده و عنوان کرد: اپراتورها وقتی به طرحهای تشویقی اقدام کردند فکر نمیکردند این رقابت طوری شود که شبکه آنها با مشکل روبهرو شود.
وی افزود: دو اپراتور طرحهای تشویقی را ترویج کردند و اپراتور دیگر هم برای شرکت در این رقابت طرح دیگری را اعلام کرد که منجر به ایجاد مشکل در شبکه اپراتورها شد و در آن زمان اختلالات بالا رفته و قطعی تماسها زیاد شد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه ما به عنوان نماینده مردم عمل میکنیم، اظهار کرد: رگولاتوری طرحهای تشویقی را بررسی کرد و طی صحبتهایی که با اپراتورها انجام شد آنها نیز قبول کردند که انتظار مشکلات پیش آمده را نداشتند.
واعظی با اشاره به تلاش اپراتورها برای آسایش مردم گفت: ما با اینکه اپراتورها قیمتها را کاهش دهند مشکلی نداریم و از اینکه بخواهند امکانات بیشتری در اختیار مردم قرار دهند استقبال هم میکنیم، اما باید به گونهای عمل کرد که اپراتورها با رقابت با هم دچار مشکل در شبکه نشوند و با اینکه مردم نتوانند از امکانات به درستی استفاده کنند موافق نیستیم.
وی همچنین اظهار کرد: اپراتورها با حذف طرحهای تشویقی مشکلی نداشته و از آن استقبال کردند.
واعظی در پاسخ به این سوال که خود اپراتورهای تقاضای قطع این خدمات را داشته اند هم اظهار کرد: شبکههای اپراتورهای تلفن همراه در جریان رقابت با یکدیگر در ارائه طرحهای تخفیفی با اختلالاتی مواجه شدند که در نهایت خودشان درخواست کردند که رگولاتوریهای وزارت ارتباطات این بستهها را کنترل کنند تا مردم با مشکل مواجه نشوند.
وی خاطرنشان کرد: با اینکه اپراتورهای طرحهای ترجیحی از نظر قیمت و کیفیت برای مردم ارائه کنند، موافق هستیم اما شرط ارائه این طرحها آن است که قابل اجرا باشند و مردم به زحمت نیفتند.
*قرار نیست طرح تشویقی ادامه داشته باشددر این میان اگرچه اپراتور اول و دوم ارتباطی یعنی همراه اول و ایرانسل که بخش عمده مشترکان تلفن همراه کشور را در اختیار دارند توضیحی نداده و موضعگیری خاصی نداشتند اما مدیرعامل اپراتور سوم تلفن همراه در این باره تاکید کرد: باید رقابت اصلی اپراتورها با یکدیگر در زمینه ارتقاء کیفیت باشد نه روی کاهش قیمت.
سیدمجید صدری در گفتوگویی با ایسنا، در پاسخ به سوالی درباره توقف طرح مکالمات نامحدود و اعترضات مشترکان این طرح، اظهار کرد: از نظر ما هر آنچه سازمان تنظیم مقررات ارتباطات اعلام کند، اپراتورها موظف به انجام آن هستند و این اعلام حکم قانون را برای هر سه اپراتور کشور دارد.
مدیرعامل رایتل ادامه داد: با توجه به فضای رقابتی بازار ما نیز در رقابت با اپراتورهای دیگر همواره تلاش داریم پیشنهاداتی به مردم و مشترکان خود ارائه کنیم اما باید توجه داشت که همیشه برای این نوع طرحهای تشویقی یک محدوده زمانی مشخص تعیین میشود و این طور نیست که یک طرح تشویقی، یک، دو یا سه سال ادامه داشته باشد.
صدری همچنین متذکر شد: اکنون نیز فکر میکنم تصمیمی که رگولاتور در این خصوص گرفته تصمیم بسیار درستی است.
مدیرعامل اپراتور سوم در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه شنیده میشود توقف طرح مکالمات نامحدود بنا به درخواست رایتل صورت گرفته نیز توضیح داد: به هر حال ما به این موضوع قائل هستیم که اپراتوری که کار خود را جدیدتر شروع کرده باید توسط رگولاتور به طور جدی مورد حمایت قرار گیرد.
وی همچنین متذکر شد: درباره بحث دامپینگ هم با توجه به آنکه دو اپراتور دیگر تلفن همراه طی سالهای گذشته مشترکان خود را جذب کرده و رشد خود را طی کردهاند به نظر میرسد اجرای این نوع طرحها بر روی سرویسهای ما تاثیر بیشتری دارد.
حال بیش از دو ماه از توقف این سرویس میگذرد و در این مدت نیز وعدهای مبنی بر از سرگیری این سرویس داده نشده و معلوم نیست آیا مشترکان میتوانند به ارائه مجدد این سرویس امید داشته باشند یا خیر با این حال با توجه به استقبال خوب مشترکان از این طرح طی ماههای گذشته اپراتورهای تلفن همراه سعی کرده اند پیشنهادات دیگری برای ارائه مکالمات رایگان به مشترکان مطرح کرده و طرحهای جدیدی را به رگولاتور پیشنهاد دهند که قطعا تائید این طرحها از سوی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات میتواند موجبات برقراری تماسهای موبایلی ارزان تر را برای مشترکان فراهم کند.
با این وجود باید منتظر ماند تا مشخص شود برای مقطع پرترافیک نوروز آیا مردم قادر به استفاده مجدد از بستههای حاوی مکالمه رایگان میشوند یا ارائه این طرح را باید به دست فراموشی سپرد؟!