Gerdab.IR | گرداب

تجهیز ۵۵ نقطه کشور به تلسکوپ خورشیدی

تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۴

مرد کسوف ایران، بامداد امروز راهی اندونزی شد تا رصد یازدهمین خورشیدگرفتگی را هم به ماجراجویی‌های خورشیدی خود اضافه کند.

به گزارش گرداب، حمید جدیری خداشناس، منجم آماتور ایرانی که گویی چیزی جز تماشای چهره زیبای خورشید از ورای ماه، اشتیاق او را بر نمی‌انگیزد، بامداد امروز راهی اندونزی شد تا رصد یازدهمین خورشیدگرفتگی را هم به ماجراجویی‌های خورشیدی خود اضافه کند. مرد کسوف ایران همراه با ۱۲۰۰ مسافر از جمله «فرد اسپناک»، مرد کسوف جهان، ۱۹ اسفندماه از روی عرشه یک کشتی غول پیکر خورشید گرفتگی را در آبهای کشور اندونزی رصد می کنند.

جدیری خداشناس که رصد خورشید گرفتگی در هفت قاره و به اهتزاز در آوردن پرچم ایران در قطب جنوب و شمال کره زمین را در کارنامه خود دارد در گفتگو با مهر اظهار داشت: در ۱۹ اسفند ۱۳۹۴،  سایه ماه در جنوب شرقی آسیا و از مجمع الجزایر زیبای اندونزی و میکرونزی عبور می کند و ساکنان زمین این فرصت شگرف را دارند تا گرفت کلی خورشید را به نظاره بنشینند. در این میان، برخی علاقه مندان و منجمان آماتور ایرانی نیز رهسپار جزایر اندونزی خواهند شد تا به رصد گرفت خورشید بپردازند.

وی برای دهمین تجربه رصد خورشیدگرفتگی موسسه پژوهشی سایه، بامداد شنبه راهی اندونزی شد تا با ۱۶ روز سفر دریایی همراه با ۱۲۰۰ مسافر کشتی هلند آمریکن لاین و گذر و بازدید از جزایر تانجونگ پریوک، جاکارتا، سمارانگ، پروبولینگو، یوجونگ پادانگ، سولاوسی، جزیره کومودو، لمبار، لومبوک، بنوآ و بالی، خورشیدگرفتگی را رصد کنند.

همچنین تیم دیگری از منجمان و محققان ایرانی به سرپرستی علمی علی ابراهیمی سراجی برای رصد خورشیدگرفتگی عازم شهر پالو واقع در جزیره سولاوسی کشور اندونزی هستند.

جدیری خداشناس همچنین توضیح داد: هدف از این سفر، علاوه بر رصد خورشیدگرفتگی، تصویربرداری، دیتابرداری و دنبال کردن اهداف تحقیقاتی موسسه پژوهشی سایه در زمینه تاثیرات فعالیت خورشیدی بر پدیده‌های زمینی است و به این منظور علاوه بر تجهیزات عکسبرداری و فیلمبرداری، تلسکوپ خورشیدی نیز برای رصد خورشید همراه دارند.

به گفته وی، محوریت فعالیت موسسه پژوهشی سایه در سالیان اخیر، متمرکز به طرح این موسسه تحت عنوان رصد خورشیدگرفتگی از فضای ماورای جو زمین بوده است که در مجامع و کنفرانس‌های بین‌المللی مورد استقبال و پذیرش قرار گرفته است.

جدیری خداشناس اظهار امیدواری کرد که با توجه به حضور پرفسور فرد اسپناک ( ملقب به مرد کسوف جهان) در این سفر، بتوان در خصوص محاسبات طرح رصد خورشیدگرفتگی از فضا، با این دانشمند نجوم خورشیدی بحث و تبادل نظر کرد و به زودی بستر مناسب برای اجرای طرح مزبور و همچنین پیشرفت نجوم خورشیدی در ایران فراهم شود.

وی اضافه کرد: موسسه پژوهشی سایه در صدد است که جهت ترویج نجوم خورشیدی در کشور، طرح تجهیز ۵۵ نقطه کشور به تلسکوپ خورشیدی جهت بررسی علمی فعالیتهای خورشیدی را اجرایی کرده و با برگزاری دوره های آموزشی و تعریف فعالیتهای تحقیقاتی خورشیدی، مراکز مختلف نجومی کشور را در توسعه نجوم خورشیدی یاری کند.

به گزارش مهر، خورشیدگرفتگی اخیر، پنجاه و دومین عضو دوره ساروسی ۱۳۰ است و از آن جایی که گرفت‌های کلی بعدی تا سال ۱۴۰۲ از آسیا دور می‌شوند، این خورشیدگرفتگی در دسترس ترین فرصت ممکن برای منجمان و علاقه‌مندان به رصد گرفت‌ها در این قاره به شمار می‌رود.