Gerdab.IR | گرداب

نقش تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی در انتخابات 94

تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۴

نشست تخصصی نقش تلویزیون و شبکه های اجتماعی در انتخابات 94 چهارشنبه با حضور اسماعیل قدیمی، جعفر عبدالملکی و علی محمد حکیم آرا در دانشکده رسانه خبرگزاری فارس برگزار می شود.

به گزارش گرداب، رسانه‌ها از نهادهای سیاسی مهم در حکومت‌های دموکراتیک به حساب می‌آیند و با فراهم ساختن امکان تبادل اطلاعات میان مردم و حکومت، کارکرد دموکراسی را در جامعه تضمین می‌کنند.

در انتخابات اخیر علاوه بر تلویزیون بعنوان یکی از قدیمی ترین و  قدرتمندترین ابزارهای رسانه‌ای، نسل سوم رسانه ها یا رسانه های مجازی بویژه شبکه های اجتماعی همچون تلگرام و توئیتر نقش اساسی داشتند. اسماعیل قدیمی استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، علی محمد حکیم آرا استاد دانشگاه و روانشناس با گرایش رسانه و جعفر عبدالملکی رئیس مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما،  روز چهارشنبه 19 اسفند از ساعت 11  به بررسی این موضوع می پردازند.

پژوهش در زمینه مطالعه نقش رسانه‌ها در انتخابات به پژوهش های کلاسیک ارتباطات از سوی برلسون، لازارسفلد و مک فی در 1944 میلادی باز می گردد. این پژوهش‌ها درباره تأثیر رسانه‌های جمعی بر آرا، نگرش و رفتار سیاسی شهروندان در سال‌های بعدی بسیار مرسوم شد و نتایج آن کم و بیش نشان داد که رسانه‌ها به سه شیوه کلی بر فرایند انتخابات اثر می‌گذارند:

1- ایجاد فضای انتخاباتی و جلب توجه مردم به موضوع انتخابات و در نتیجه افزایش مشارکت رأی دهی

2- کمک به رأی دهندگان برای کسب اطلاع درباره نامزدها

3- اقناع مخاطبان به ترجیح یک حزب یا فرد، به حزب یا فرد دیگر، برحسب جهت گیری پیام های رسانه ای و تلاش آگاهانه مسئولان تبلیغاتی احزاب یا نامزدهای انتخابات

بر همین اساس در این نشست نقش رسانه‌ها  در افزایش مشارکت، هدایت و بسیج افکار عمومی و اقناع مخاطبان برای تمایل به گروه‌های خاص سیاسی بررسی و به مقایسه نقش رسانه‌های اجتماعی و تلویزیون در این خصوص پرداخته می شود.

  حضور دانشجویان، پژوهشگران و علاقه‌مندان در این نشست آزاد است. همچنین علاقه مندان می توانند نظرات خود را در این خصوص به نشانی edu@farsna.net  ارسال کنند.

براساس این گزارش، این نشست در خیابان انقلاب اسلامی، چهار راه کالج ، کوچه سعیدی ، دانشکده رسانه فارس برگزار می‌شود.