به گزارش
گرداب، رسانهها از نهادهای سیاسی مهم در حکومتهای دموکراتیک به حساب میآیند و با فراهم ساختن امکان تبادل اطلاعات میان مردم و حکومت، کارکرد دموکراسی را در جامعه تضمین میکنند.
در انتخابات اخیر علاوه بر تلویزیون بعنوان یکی از قدیمی ترین و قدرتمندترین ابزارهای رسانهای، نسل سوم رسانه ها یا رسانه های مجازی بویژه شبکه های اجتماعی همچون تلگرام و توئیتر نقش اساسی داشتند. اسماعیل قدیمی استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، علی محمد حکیم آرا استاد دانشگاه و روانشناس با گرایش رسانه و جعفر عبدالملکی رئیس مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما، روز چهارشنبه 19 اسفند از ساعت 11 به بررسی این موضوع می پردازند.
پژوهش در زمینه مطالعه نقش رسانهها در انتخابات به پژوهش های کلاسیک ارتباطات از سوی برلسون، لازارسفلد و مک فی در 1944 میلادی باز می گردد. این پژوهشها درباره تأثیر رسانههای جمعی بر آرا، نگرش و رفتار سیاسی شهروندان در سالهای بعدی بسیار مرسوم شد و نتایج آن کم و بیش نشان داد که رسانهها به سه شیوه کلی بر فرایند انتخابات اثر میگذارند:
1- ایجاد فضای انتخاباتی و جلب توجه مردم به موضوع انتخابات و در نتیجه افزایش مشارکت رأی دهی
2- کمک به رأی دهندگان برای کسب اطلاع درباره نامزدها
3- اقناع مخاطبان به ترجیح یک حزب یا فرد، به حزب یا فرد دیگر، برحسب جهت گیری پیام های رسانه ای و تلاش آگاهانه مسئولان تبلیغاتی احزاب یا نامزدهای انتخابات
بر همین اساس در این نشست نقش رسانهها در افزایش مشارکت، هدایت و بسیج افکار عمومی و اقناع مخاطبان برای تمایل به گروههای خاص سیاسی بررسی و به مقایسه نقش رسانههای اجتماعی و تلویزیون در این خصوص پرداخته می شود.
حضور دانشجویان، پژوهشگران و علاقهمندان در این نشست آزاد است. همچنین علاقه مندان می توانند نظرات خود را در این خصوص به نشانی edu@farsna.net ارسال کنند.
براساس این گزارش، این نشست در خیابان انقلاب اسلامی، چهار راه کالج ، کوچه سعیدی ، دانشکده رسانه فارس برگزار میشود.