Gerdab.IR | گرداب

دنیا ۶ مدل رفتاری با OTT ها دارد

تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۴

معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه‌های سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در شرایطی که اشباع بازار منجر به کاهش مشترکان تلفن همراه گردیده، اما ارائه خدمات OTT نیز بی‌تاثیر نبوده است.

به گزارش گرداب، صادق عباسی شاهکوه در نشست شبکه‌های اجتماعی داخلی و OTTها اشاره‌ به تعیین نحوه فعالیت این سرویس‌ دهندگان داشت و گفت: چارچوب اولیه‌ای را برای فعالیت‌ این دست سرویس‌دهندگان فراهم و ارائه خدمات آنها را دسته‌بندی کرده‌ایم.

معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه‌های سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه فعالیت‌های OTT ها تاثیرات شگرفی را بر اقتصاد اپراتورها داشته است، ابراز کرد: فعالیت این قبیل سرویس‌دهندگان می‌تواند از نظر فرهنگی چالش‌برانگیز باشد که اگر ضوابطی را برای قانونمندی آنها ایجاد کنیم، تبدیل به فرصت خواهند شد.

وی با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی داخلی فضایی برای خلاقیت در حوزه ICT ایجاد می‌کنند، گفت: در ساختاری که برای برخورد با OTT ها وضع کرده‌ایم 6 دسته OTT شناسایی شده که عبارتند از OTT های ارتباطی، رسانه‌ای، تجارت الکترونیکی، ابری، محتوای وب و شبکه‌های اجتماعی؛ سرویس‌دهندگان حوزه ارتباطات و رسانه بسیار مورد توجه ما هستند زیرا در بحث ارتباطات بسیار مهم از لحاظ اقتصادی برای اپراتورهای موبایل بوده و در بخش رسانه از منظر محتوایی اهمیت دارند.

عباسی با باین اینکه خدمات OTT با افزایش گوشی‌های هوشمند روند افزایشی به خود گرفته است، گفت: آثار فعالیت این سرویس‌ها بر درآمدهای اپراتورهای موبایل محسوس بوده و پیش‌بینی اغلب اپراتورهای جهانی این است که تا سال 2016، 11 تا 40 درصد مشترکان موبایل از خدمات OTT استفاده خواهند کرد.

او پیامک را اولین قربانی خدمات OTT دانست و گفت: در شرایطی که اشباع بازار منجر به کاهش مشترکان تلفن همراه گردیده، اما ارائه خدمات OTT نیز بی‌تاثیر نبوده است و به گونه‌ای که پیش می‌رود در سال 2021 درآمد OTT های از اپراتورهای موبایل بیشتر خواهد شد. هرچند امیدواریم هیچگاه این اتفاق نیفتد.

وی افزود: اگر اپراتورهای موبایل مدل تجاری‌شان را اصلاح نکنند، این اتفاق می‌افتد و در سال 2021 به جایی می‌رسیم که درآمد آنها جوابگوی نگهداری درآمدهای خودشان هم نخواهد بود.

عباسی با بیان اینکه OTT مثل این است که بر شاخه اپراتورها نشسته و آن را می‌برند، ابراز کرد: اگر درآمد اپراتورها متکی بر OTTها باشد شاید درآمدشان افزایش پیدا کند اما اگر متکی به صوت و پیامک باشد درآمدها کاهش خواهد داشت.

معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه‌های سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به روال برخود OTTها در دیگر کشورها اشاره کرد و گفت: 6 نوع مدل رفتاری در تحقیقات ما احسا شده است که 1. در اکثر کشورها برای این سرویس‌ها نیاز به مجوز نیست. 2. در برخی کشورها خدمات رسانه‌ای مثل پخش ویدیو برحسب تقاضا به صورت نیاز به مجوز از لحاظ محتوایی و رعایت حقوق مصرف‌کنندگان نمود پیداکرده است.

وی افزود: 3.در برخی کشورها OTT ها به لحاظ فنی ممنوع هستند.  4. در برخی دیگر کشورها اپراتورها مجاز نیستند بین OTTها تمایز قایل شوند. 5. نظام خدمات‌دهی VOIP  باید در ارتباط با تماس‌های اضطراری و امنیت اجتماعی سامان یابدو 6. در برخی کشورها نیز برای فعالیت OTT ها مجوز صادر می‌شود.

عباسی گفت: در کل ایده‌هایی داریم اما هنوز به تجمیع نرسیدیم که چطور با این سرویس‌ها رفتار کنیم اما با توجه به اینکه بی‌طرفی کیفیت شبکه در ارائه خدمات OTT صددرصد تاثیر گذار است باید نظامی را برای ساماندهی آنها داشته باشیم. در راستای خدمات OTT ها حقوق مصرف‌کنندگان نیز که شامل کیفیت خدمات، حریم خصوصی، حفظ محرمانگی، حق انصراف از دریافت خدمات، حق شکایت و حقوق مالکیت فردی نیز می‌شود توجه خواهیم کرد.

معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه‌های سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه در نهایت می‌توانیم به 3 مدل  با آنها رفتار کنیم، گفت: 1- می‌توانیم به OTT ها پروانه دهیم اما چون معتقدیم آنها دنبال خلاقیت هستند، شاید این کار را نکنیم. 2- می‌توانیم مجوز عمومی دهیم یا 3- می‌توانیم فضا را باز نگه داریم.