Gerdab.IR | گرداب

واتس‌اپ تازه‌ترین هدف جاسوسی آمریکا

تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۴

بعد از حمله اف بی آی به اپل و تلاش برای تضعیف نظام رمزگذاری داده های آیفون، برنامه گپ واتس اپ هدف حملات تازه اف بی آی و وزارت دادگستری آمریکا قرار گرفته است.

به گزارش گرداب به نقل از گیزمودو، مقامات قضایی و انتظامی آمریکا که قصد دارند به داده های رمزگذاری شده واتس اپ هم دسترسی داشته باشند در حال تحقیق در مورد سیستم رمزگذاری این برنامه هستند تا به بهانه حفظ امنیت شهروندان و مقابله با تروریسم به برنامه مذکور هم نفوذ کنند.

در اولین گام یک قاضی فدرال حکم استراق سمع از کاربران واتس اپ را صادر کرده و وزارت دادگستری آمریکا قصد دارد از این حکم برای فشار بر واتس اپ و دسترسی به اطلاعات کاربران استفاده کند. واتس اپ از سال 2014 در مالکیت فیس بوک است.

این اولین بار نیست که واتس اپ درگیر منازعه حقوقی می شود. دو هفته قبل مقامات برزیلی، دیه گو دزودان مدیر واحد آمریکای لاتین فیس بوک را به علت عدم تمکین در برابر حکم دادگاه برای افشای اطلاعات یکی از کاربران واتس اپ دستگیر کردند. این فرد متهم به فعالیت در زمینه قاچاق مواد مخدر بود.

کارشناسان معتقدند دولت آمریکا به دنبال تضعیف نظام رمزگذاری تمامی برنامه ها و سیستم هایی است که توسط کاربران اینترنت برای گپ و تبادل داده به طور رمزگذاری شده مورد استفاده قرار می گیرند. اگر چه بهانه این کار حفظ امنیت و مقابله با تروریست ها و کلاهبرداران اینترنتی است، اما افشاگری های ادوارد اسنودن پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا نشان داد معمولا عموم شهروندان هدف این نوع جاسوسی ها قرار می گیرند.

علت مقاومت شرکت های فناوری در برابر خواست پلیس آمریکا جلوگیری از کاهش اعتماد مشتریان است که به کاهش خرید و درآمد آنها منجر خواهد شد. این شرکت ها مدعی هستند تنها کاربران می توانند به داده های رمزگذاری شده خود دسترسی داشته باشند و این امر حتی برای شرکت های سازنده محصولات ممکن نیست. در مقابل ادوارد اسنودن معتقد است که اف بی آی از توان هک کردن گوشی های آیفون برخوردار است و هدف از اقدامات فعلی آماده سازی اذهان مردم برای تسلیم شدن در برابر خواست های آنان است. انتظار می رود در هفته های آینده دیگر شرکت های فناوری آمریکایی نیز با درخواست های دولت آمریکا برای تسهیل دسترسی به داده های رمزگذاری شده کاربران مواجه شوند.