Gerdab.IR | گرداب

پیروزی هوش مصنوعی گوگل در برابر انسان

تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۴

هوش مصنوعی آلفاگو گوگل در پایان مسابقات انجام شده با قهرمان بازی گو موفق شد وی را با نتیجه‌ی 4 بر 1 شکست دهد.

به گزارش گرداب، شرکت گوگل از چند روز قبل مسابقه‌ای را بین یکی از هوش‌های مصنوعی خود با نام آلفاگو (AlphaGo) و قهرمان جهانی بازی گو ترتیب داد. این مسابقه در 5 دور برگزار شد و در نهایت، آلفاگو با نتیجه‌ی 4 بر 1، توانست رقیب انسانی خود را در یکی از پیچیده‌ترین بازی‌های تخته‌ای شکست دهد. بر اساس گزارش منتشر شده از مسابقه‌ی نهایی، این رقابت‌ها بسیار نزدیک بوده و تنها به خاطر اشتباهات بسیار کوچک انجام شده، آلفاگو موفق به کسب پیروزی شد.

هوش مصنوعی آلفاگو توسط شرکت گوگل دیپ مایند (Google DeepMind)، یک شرکت هوش مصنوعی واقع در انگلیس ساخته شد. دیپ مایند برای توسعه هوش مصنوعی خود از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی استفاده کرد تا بتواند قهرمان بازی گو را شکست دهد.

قهرمان بازی گو از زمان توسعه‌ی آلفاگو تا این لحظه، در 18 رقابت شکست خورد. بازی گو قوانین بسیار ساده‌ای دارد؛ اما راهبردهایی پیروزی در آن بسیار پیچیده است. به همین دلیل شرکت گوگل اعلام کرد، شخصی که بتواند هوش مصنوعی آن‌ها را شکست دهد، 1 میلیون دلار جایزه دریافت خواهد کرد.

کارشناسان معتقدند پیروزی این هوش مصونی نشان دهنده‌ی پتانسیل و موارد کاربرد بالای آن است؛ زیرا این نوع از هوش‌های مصنوعی می‌توانند از اشتباهات خود درس گرفته و پیشرفت کنند.