Gerdab.IR | گرداب

ظهور نسل جدید سایبورگ‌ها

تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۴

گروهی از محققان قلبی مصنوعی تولید کرده‌اند که می‌تواند در آینده‌ای نزدیک، در عمل پیوند قلب استفاده شود.

به گزارش گرداب، در آینده‌ی نزدیک، ممکن است برقراری ارتباط کلامی، تنها راه بیان احساسات با دوستان نبوده و بتوان این کار را با نگاه کردن به یکدیگر نیز انجام داد. آن‌ها احتمالاً برای این کار نیاز دارند تا رمز وای‌فای بدن خود را داشته باشند؛ زیرا گروهی از دانشمندان موفق به تولید نوعی قلب سایبورگ شده‌اند.

گروهی از دانشمندان با ترکیب قطعات الکترونیکی و بافت‌های زنده قلبی سایبورگی (Cyborg cardiac patch) ساخته‌اند که می‌تواند جایگزین قلب واقعی، در عمل پیوند قلب شود. این گروه ادعا می‌کنند که قلب توسعه داده شده توسط آن‌ها، می‌تواند به طور کامل با بافت‌های ماهیچه‌ای ارتباط برقرار کرده و مشابه آن‌ها عمل کند. این بافت مصنوعی می‌تواند خود کارایی خود را در شرایط مختلف تنظیم کند.

عده‌ای معتقدند، استفاده از بافت مصنوعی می‌تواند دقت عمل دکترها را بالا ببرد؛ به‌عنوان مثال، یک قلب مصنوعی می‌تواند از حسگرها برای کنترل وضعیت بدن استفاده کنند، حتی در صورتی که این قلب لازم ببیند می‌تواند مقداری مواد دارویی در بدن بیمار آزاد کند.

سازندگان این قلب گفتند: «تصور کنید یک بیمار در خانه تنها بوده و احساس ناراحتی می‌کند. پزشک می‌تواند اطلاعات ارسالی از حسگرهای قلب بیمار را در لحظه مشاهده کند. وی می‌تواند با توجه به اطلاعات ارسالی، عملکرد بیمار را زیر نظر بگیرد و در صورت لزوم مقداری مواد دارویی برای بهبود سلامت وی در بدن آزاد کند.»

این گروه هدف نهایی خود را ایجاد قلبی کاملاً مستقل اعلام کرده‌اند که بتواند بدون وابستگی به پزشک و تنها با توجه به وضع بیمار، تصمیم به تزریق دارو یا افزایش اکسیژن ورودی به بدن بگیرد.
دانشمندان امیدوارند در آینده بتوان از این فناوری برای تولید ستون فقرات، سلول‌های مغزی و شبکه‌ی عصبی استفاده شود.