تولید محتوای مجازی در خدمت درآمدزایی

تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۵

یک عضو هیات موسس جمعیت توسعه‌گران فضای مجازی پاک، از اهداف این جمعیت برای تولید محتوا در جهت تولید فضای مجازی سالم، سخن گفت و بر لزوم سرمایه‌گذاری در زمینه تولید محتوا برای سودآوری تاکید کرد.

به گزارش گرداب، محمدرضا محرابی با بیان این‌که « شورای عالی فضای مجازی برای اینکه بتواند تولید محتوا را پشتیبانی کند باید چندین کار مدیریتی انجام دهد و در قوانین و مقررات و ارتباطات مختلف تسهیل امری به وجود بیاورد که پتانسیل‌های موجود در کشور برای تولید محتوا اقدام کنند» اضافه کرد: « کمک مسوولان در رگولاتوری و کمک مالی به شرکت‌ها می‌تواند به تولید محتوا منجر شود، وگرنه خود آنها مسئول تولید محتوا نیستند.»

وی همچنین با تاکید بر این‌که «زنجیره‌ای از شرکت‌ها و سازمان‌ها که دنبال تولید محتوا هستند باید با هم ارتباط برقرار کنند، زیرا هر شرکت اگرچه خیلی هم بزرگ باشد نمی‌تواند تنهایی کار کند» افزود: « اما وقتی شرکت‌ها به هم زنجیر باشند و ارتباط منطقی و معقول بینشان به وجود بیاید می‌توانند کمک کنند برای اینکه آثار فاخری در قسمت‌های مختلف ایجاد کنند.»

عضو هیات موسس جمعیت توسعه‌گران فضای مجازی پاک در ادامه با تاکید بر درآمدزایی از طریق تولید محتوا گفت: «در غرب خود همین تولید محتوا از فیلم و بازی و غیره برای آنها سودآوری دارد و شاید 10 درصد تجارت جهانی را به خودش اختصاص می‌دهد، اما ما اگر بخواهیم محتوا تولید کنیم تازه باید هزینه کنیم و این تفاوت عمده‌ای است که ما با غرب داریم؛ بنابراین ما باید به تولید محتوا کمک کنیم که شرکت‌ها از آنچه دارند استفاده و سودآوری کنند.»

محرابی در همین راستا با بیان اینکه درآمد موتورهای جستجو بیشتر از درآمد یک خودروساز در آمریکاست، افزود:« این موضوع نشان می‌دهد IT درآمد زیادی دارد؛ همان‌طور که آنها هم با اهداف و ارزش‌های خود وارد این صنعت شدند ما هم باید با اهداف و ارزش‌هایمان هزینه و سرمایه‌گذاری کنیم و وقتی که این صنعت راه افتاد، به درآمد و سودآوری می‌رسیم.»

وی همچنین با اشاره به شرایط جدید کشور با بیان اینکه در زمان تحریم‌ها و پیش از برجام هم ارتباطات وجود داشته اما پسابرجام این ارتباطات را تشدید و تسهیل می‌کند، اظهار کرد: «در فضای مجازی دو هدف دنبال می‌شود. یک هدف کشورهای غربی است که با اهداف و ارزش‌های نظام مقابله کنند که چه قبل از برجام و چه پس از آن محدودیتی نداشته و با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و حتی در صورت محدودیت‌ها از طریق فیلترشکن ارتباط داشتند و با برداشته شدن موانع و باز شدن اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای مختلف، این‌ها تشدید می‌شود اما ما هم فرصتی داریم که پیام خود را متقابلا منتقل کنیم؛ بنابراین اپلیکیشن‌ها و تولیداتی که در حوزه فیلم، نرم‌افزار و بازی‌های رایانه‌ای هستند نقش مهمی دارند. البته در حال حاضر خلاء این بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها در جامعه هست و این نیاز وجود دارد که به آن پاسخ داده شود.»

محرابی با بیان اینکه تولید محتوا باید طوری باشد که خلاء موجود را پر کند و افراد به سمت فراورده‌ها و حوزه فضای مجازی غربی نروند، افزود: « همچنین ما باید بتوانیم صادرات خودمان را هم داشته باشیم؛ چه از جهت سودآوری در این حوزه، چه به لحاظ اینکه فرهنگ خودمان را هم متقابلا به طرف مقابل منتقل کنیم.»

وی خاطرنشان کرد: « طبیعتا این دو فرصت با ایجاد محتوا، داشتن رگولاتوری، آگاهی بخشیدن به جامعه و زنجیره ایجاد کردن برای شرکت‌هایی که در این زمینه محتوا ایجاد می‌کنند ایجاد می‌شود که از وظایف مسوولان است و در بخش خصوصی هم ما وظیفه خود می‌دانیم به هرکس که در جهت این اهداف حرکت می‌کند کمک کنیم.»

عضو هیات موسس جمعیت توسعه‌گران فضای مجازی پاک در ادامه با اشاره به عملکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: « وزارت ICT همت خودش را در دولت جدید بر این گذاشته که زیرساخت‌ها‌ را چه در بخش خصوصی، چه در بخش بازی‌ها و بخش دولت الکترونیک توسعه دهد که مردم بتوانند کار خود را بدون مراجعه به اداره‌ها و حتی محل کار و در منزل انجام دهند و پیگیری کنند و زمینه اصلی دولت الکترونیک داشتن ارتباطات و پهنای باند وسیع و در دسترس و ارزان بودنش است.»

محرابی در ادامه با اشاره به برگزاری همایش "فضای مجازی پاک" گفت: « با توجه به نیازمندی‌هایی که در جامعه جهانی از جمله ایران برای استفاده صحیح و درست از اینترنت وجود دارد، اینکه خانواده‌ها آشنایی پیدا کنند و بخش‌های دولتی و مسوولان به آن توجه داشته باشند، جمعیت توسعه‌گران فضای مجازی پاک وظیفه خودش دانسته برای استفاده صحیح از اینترنت آگاهی دهد و فضای مجازی سالم را با تولید محتوا به وجود آورد.»

وی با تاکید بر اهداف همایش فضای مجازی پاک اظهار کرد: « همایشی که سال گذشته و امسال برگزار شد به این منظور بوده که فرهیختگان دور هم جمع شوند و چاره اندیشی کنند، گرچه مسوولین هم وظیفه خودشان را دارند، این جمعیت هم به عنوان NGO می‌تواند به این مجموعه کمک کند.»

عضو هیات موسس جمعیت توسعه‌گران فضای مجازی پاک همچنین در پاسخ به این پرسش که برگزاری همایش از نظر عملکردی و اجرایی چقدر می‌تواند موثر باشد، توضیح داد: « در مرحله اول باید بشناسیم چه کسانی دغدغه این کار را دارند. وقتی ما برای چنین همایشی فراخوان می‌دهیم فرهیختگانی که در حوزه دانشگاه، دولت و بخش‌های مختلف هستند حضور پیدا می‌کنند و این همایش به آشنایی افراد با هم کمک می‌کند؛ در مرحله بعد نیز مقالات و مطالبی هستند که از طریق سایت و مجله‌ای که بعد از همایش چاپ شده منتشر می‌شود.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: « باید در ابعاد مختلف تعامل‌ وجود داشته باشد و همه دست در دست هم دهند که یک سونامی ایجاد و مشکلات و عقب‌افتادگی در این زمینه به صورت نمایی حل شود نه خطی و این مستلزم این است که بخش‌های دولتی، خصوصی و NGOها به هم کمک کنند، با سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی و کمک بخش دولتی، تصویر غیرواقعی از ذهن دولت کنار برود و تصاویر واقعی در بخش های مختلف جامعه جایگزین شود.»