Gerdab.IR | گرداب

بینایی روشندلان با هوش مصنوعی

تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۵

با توجه به نقش مهم عکس های ارسالی کاربران در افزایش تعداد اعضای شبکه های اجتماعی، مدیران برخی از این شبکه ها قصد دارند با توصیف ماهیت این تصاویر برای افراد نابینا آنها را هم به عضویت تشویق کنند.

به گزارش گرداب به نقل از ورج، فیس بوک یکی از این شبکه هاست که از زمان راه اندازی عمومی در سال 2005 به علت ارسال انبوهی از تصاویر توسط کاربران محبوبیت یافت ولی افراد نابینا و کم بینا قادر به مشاهده این تصاویر نیستند.

حال فیس بوک از فناوری هوش مصنوعی کمک گرفته تا توصیف خودکار محتوای هر عکس برای این دسته از کاربران ممکن شود. افزودن این قابلیت حاصل 5 سال تلاش یک گروه متخصص است که قبلا افزودن خودکار متن مکالمات فایل های ویدیویی را به آنها به صورت زیرنویس در فیس بوک ممکن کرده بودند.

خدمات مذکور ابتدا به app فیس بوک در آیفون اضافه می شود و در آینده در دسترس کاربران نسخه آندروید و وب آن قرار می گیرد. فناوری هوشمند یاد شده شناسایی اشیای موجود در عکس ها را ممکن کرده و سپس آنها را به طور صوتی توصیف می کند. این فناوری از قابلیت یادگیری و ارتقای خودکار هم برخوردار است تا بتواند توانمندی های خود را ارتقا دهد.

در حال حاضر سیستم یاد شده قادر به شناسایی انواع اشیا و افراد بوده و حتی می تواند عینک آفتابی را بر روی صورت افراد تشخیص دهد و حالت چهره آنها(خندان، گریان و ...) را نیز بیان کند.