Gerdab.IR | گرداب

سرمایه‌گذاری سنگین در زیرساخت‌ ارتباطات

تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۵

معاون حقوقی، امور دولت و مجلس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: 160 هزار میلیارد ریال در زیرساخت‌های ارتباطات کشور سرمایه‌گذاری شد.

به گزارش گرداب، مرتضی براری روز گذشته در جلسه معارفه مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات لرستان، افزود: از این میزان 40 هزار میلیارد ریال توسط دولت بوده و مابقی توسط بخش خصوصی جذب شده است.

وی اظهار کرد: از ابتدای دولت یازدهم تاکنون بیش از 2500 میلیارد ریال در حوزه زیرساخت‌های استان توسط دولت و بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شده و تا پایان فعالیت دولت نیز 1500 میلیارد ریال دیگر سرمایه‌گذاری خواهد شد.

معاون حقوقی، امور دولت و مجلس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: در مدت یاد شده 35 هزار و 540 خط اینترنت پرسرعت در لرستان وجود داشته که درحال حاضر به 40 هزار رسیده و تا پایان فعالیت دولت دکتر روحانی به 147 هزار خط می‌رسد.

براری اضافه کرد: ارزش حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات (ICT) کشور 350 هزار میلیارد ریال است که 80 درصد این اقتصاد توسط جمعیت 20 درصدی کشور در تهران تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون سهم مصرف این بخش بیش از 80 درصد و سهم تولید کمتر از 20 درصد است، خاطرنشان کرد: اقتصاد این بخش در سال‌های 2012 و 2015 به ترتیب 2650 و 3500 میلیارد یورو بوده که پیش‌بینی می‌شود این میزان در سال 2020 به 5000 میلیارد یورو افزایش یابد.

معاون وزیر ارتباطات بیان کرد: در حال حاضر سهم مخابرات در بازار 60 و فناوری اطلاعات 40 درصد است که این دو باید در سال‌های آینده به ترتیب به 20 و 80 درصد تغییر یابد.

براری با اشاره به اینکه سال‌گذشته در بحث زیرساخت‌های ارتباطی لرستان 900 میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است، افزود: با توجه به اینکه بیش از 13 درصد دانشجویان استان در این حوزه تحصیل می‌کنند، فرصت مناسبی برای ایجاد ثروت در این حوزه وجود دارد.

وی اظهار کرد: بیش از 6 درصد هزینه‌ها در کشور در حوزه ICT بوده و در برنامه پنجم توسعه، حداقل 50 درصد مراجعه مردم به دستگاه‌های دولتی کاهش یافته که این منجر به شفافیت، کاهش فساد اداری و افزایش رفاه و بهره‌وری شده است.

معاون حقوقی، امور دولت و مجلس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: یک درصد جمعیت جهان در ایران است و باید یک درصد تولید فناوری دنیا نیز در اختیار کشور باشد که با این احتساب، سهم ایران از اقتصاد ICT در سال 2020 می‌تواند 140 هزار میلیارد تومان باشد.