Gerdab.IR | گرداب

پر رنگ شدن ماهیت نظامی سایبرکام

تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۵

اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا قصد دارد تا سایبرکام را به یک فرماندهی نظامی کامل تبدیل کند.

به گزارش گرداب، به تازگی اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا در خبری اعلام کرد که قصد دارد تا فرماندهی سایبری آمریکا را به یک فرماندهی نظامی کامل و یکپارچه تبدیل کند. این تصمیم اشتون کارتر، مؤید اجماع مقامات آمریکایی بر سر این موضوع است که یک جنگجوی سایبری، دیگر تنها مسئول دفاع از شبکه‌های نظامی آمریکا نیست و باید یک جنگ ترکیبی را علیه مهاجمان سایبری به آمریکا، به راه بیندازد.

مقامات پنتاگون مدت‌ها است بر این موضوع تأکید دارند که فضای سایبر یک فضای ترکیبی است که زمین، دریا، هوا و فضا را نیز در دامنه جنگ‌های خود در بر می‌گیرد. اشتون کارتر در سخنان خود در مرکز مطالعات بین‌المللی استراتژیک در واشنگتن گفت: «اتکای ما به فناوری، فرصت بزرگی در اختیار ما قرار می‌دهد اما از طرفی آسیب‌پذیری‌هایی را از ما در اختیار دشمن قرار می‌دهد که دشمنان ما به نفوذ به آن‌ها علاقه‌مند هستند. وقت آن رسیده است تا تغییراتی در نقش سایبر در برنامه فرماندهی یکپارچه وزارت دفاع بدهیم.»

بخش نظامی آمریکا در حال حاضر به 9 بخش تقسیم می‌شود. در این بخش 6 فرماندهی جغرافیایی به نام‌های اقیانوس آرام، اروپا، آفریقا، خاورمیانه و سایرین و سه بخش با قابلیت‌های ویژه عملیات مخصوص، نیروهای هسته‌ای (راهبردی) و حمل‌ونقل وجود دارد. فرماندهی سایبری آمریکا یا سایبرکام (CYBERCOM) در حال حاضر یک فرماندهی فرعی در بخش فرماندهی راهبردی آمریکا محسوب می‌شود.

در بخش دیگری از صحبت‌های کارتر آمده است: «من نخستین فرمان در زمان جنگ را در مبارزه با داعش به فرماندهی سایبری دادم.» این صحبت کارتر، به صدور دستور آغاز جنگ سایبری آمریکا علیه داعش برمی‌گردد. در آن دستور، کارتر به فرماندهی سایبری دستور داده بود تا در یک جنگ یکپارچه سایبری علیه داعش، کلیه ارتباطات، بخش‌های فرماندهی و قابلیت‌های کنترلی این گروهک تروریستی را از بین ببرد. در ادامه صحبت‌های کارتر آمده است: «من فرماندهی راهبردی و فرماندهی سایبری را وارد عملیات کردم تا بتوانم توانایی‌های آن‌ها را به صورت یکپارچه درآورده و از آن علیه داعش استفاده کنم.»

مایکل راجرز، فرمانده نیروی سایبری آمریکا و رییس سازمان امنیت ملی آمریکا نیز در سخنانی در جمع سناتورهای آمریکایی بر این نکته تأکید کرد که فرماندهی سایبری آمریکا، واحد تحت امر راجرز، آماده به روز رسانی شدن است. به نوعی راجرز در مورد آینده نیروی نوپا و جوان مأموریت‌های سایبری و دفاع از شبکه‌ها صحبت کرده و از آن به عنوان بخشی از راهبرد دفاعی آمریکا به نام Third Offset یاد کرده است که در سال 2014، تهیه و ابلاغ شده است. راجرز در بخشی از صحبت‌های خود گفته است: «تبدیل‌شدن به یک فرماندهی نظامی، به ما اجازه خواهد داد تا سریع‌تر و چابک‌تر عمل کنیم و نتایج بهتری از مأموریت‌ها و عملکرد خود دریافت کنیم.»

به نظر می‌رسد آمریکا با اتخاذ چنین تصمیماتی، عزم خود را جزم کرده است تا ورود توان سایبری خود به عرصه نظامی را علنی کند و از آن در جنگ‌های نسل جدید به صورت علنی بهره برداری کند. از طرفی با فعالیت‌هایی نظیر صدور کیفرخواست علیه ایران، تحریم سایبری کره شمالی و یا جنجال سازی بر سر توان سایبری ایران یا روسیه، فضا را غبارآلود کرده و فعالیت‌های مخرب خود را در این فضای غبارآلود پنهان کند؛ فعالیت‌هایی که شاید استاکس نت، تنها یک نمونه کوچک از آن به شمار بیاید.