Gerdab.IR | گرداب

نعل وارونه آمریکا و اسراییل در استاکس‌نت

تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۵

اسناد و برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد گرچه آمریکا و اسراییل نقش خود را در حمله‌ی استاکس‌نت انکار می‌کنند، اما این حمله، یقیناً توسط آن‌ها انجام شده است.

به گزارش گرداب، بعد از حمله‌ی استاکس‌نت به تأسیسات هسته‌ای ایران، آمریکا و اسراییل همیشه نقش خود را در این حمله انکار کردند. آن‌ها هیچ‌گاه به‌طور آشکار، حرفی از سازندگان این بدافزار به میان نیاوردند؛ اما برخی اسناد و اخبار حاکی از آن است که به‌طورقطع، آمریکا و اسراییل، جزو طراحان اصلی این بدافزار بودند. آن‌ها سعی می‌کنند با پیش کشیدن حملات سایبری دیگر کشورها و پنهان نگه‌داشتن حملات خود، اذهان جامعه‌ی جهانی را فریب دهند.

دیوید سنجر (David Sanger)، خبرنگار امنیت ملی نیویورک‌تایمز، در کتابی با عنوان «مقابله و پنهان کردن: جنگ‌های مرموز اوباما و استفاده‌ی شگفت‌انگیز از قدرت آمریکا» نوشت: استاکس‌نت کار مشترک آمریکا و اسراییل بوده است. وی از یکی از خبرنگاران مشهور آمریکایی است که در زمان دولت‌های بوش و کلینتون، خبرنگار کاخ سفید بود. وی هم‌چنین از استادان امنیت ملی دانشگاه هاروارد و عضو انجمن امنیت اسپن (Aspen) است.

در کتاب وی جزییات مربوط به استاکس‌نت ذکر شده است. یکی از افرادی که در این کتاب نام برده شده، ژنرالی به نام «جیمز کارترایت» (Gen. James Cartwright) است. وی تفنگدار بازنشسته‌ی نیروی دریایی آمریکا و همچنین معاون رییس ستاد مشترک ارتش این کشور بوده است. این ژنرال به دلیل افشاگری‌هایی درباره‌ی استاکس‌نت تحت پیگرد وزارت دادگستری آمریکا قرار گرفت.

نشریه‌ی وال‌استریت ژورنال در خبری در سال 2015، از قول اویاتار ماتانیا (Eviatar Matania)، رییس دفتر ملی سایبری اسراییل- در هنگامی‌که از وی راجع به استاکس‌نت سؤال شد- نوشت: «من کسی نیستم که در خصوص این مسئله از وی پرسیده شود.» این در حالی است که همین نشریه در خبر مذکور تصریح کرده بود سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) و دولت اسراییل، استاکس‌نت را علیه تأسیسات هسته‌ای ایران به کار بردند.

یکی دیگر از افشا گران استاکس‌نت، ادوارد اسنودن است. وی در مکاتبه‌ای با نشریه‌ی اشپیگل آلمان در جولای 2013، گفت: «سازمان امنیت ملی آمریکا و اسراییل، با همکاری یکدیگر، کد نویسی این بدافزار را انجام داده‌اند.»

در برخی گزارش‌ها، آمده بود یکی از جاسوسان ارشد و سابق موساد به نام میر دگان، (Meir Dagan) ، گفته است اسراییل بر این باور بود که عقب راندن ایران از برنامه‌ی هسته‌ای بدون انجام یک حمله علیه آن، مدت‌زمان زیادی طول می‌کشید؛ بنابراین کابینه‌ی اوباما متصدی انجام حمله‌ی سایبری با استاکس‌نت علیه تأسیسات هسته‌ای ایران شد. شایان‌ذکر است فاکس نیوز در خبری در مارس 2016، اعلام کرده است اسراییل به رهبری میر دگان، حمله‌ی سایبری توسط استاکس‌نت را علیه ایران آغاز کرد.

به‌علاوه خبرگزاری راشاتودی، در مقاله‌ای نوشته بود در یک جلسه‌ی محرمانه، جو بایدن (Joe Biden)، برنامه نویسان اسراییلی را متهم به کمک به ساخت کدهای این بدافزار کرد. وی بر این باور بود آن‌ها در این زمینه، زیاده‌روی کردند.

خبرگزاری راشاتودی در 13 نوامبر 2014، نوشت: شرکت کسپرسکی اعلام کرده است اولین قربانی‌های استاکس‌نت، دو شرکت به نام‌های «Foolad Technical Engineering Co. and Behpajoah Co. Elec & Comp Engineering» بودند. بعد از این دو شرکت، دو شرکت ایرانی دیگر به نام‌های «Neda Industrial Group» و «Control-Gostar Jahed Company» موردحمله‌ی استاکس‌نت قرار گرفتند. در 11 می 2010 نیز طبق این گزارش، یک شرکت ایرانی دیگر به نام «Kala Electric» قربانی استاکس‌نت واقع شد.

به موارد بالا، فیلم «روزهای صفر» را نیز باید افزود. در جشنواره‌ی برلین مستندی نمایش داده شد که نشان می‌داد حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران با استاکس‌نت، بخشی از پروژه‌ی آمریکا و اسراییل به نام «نیترو زئوس» بود. آن‌ها قصد داشتند در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای، این عملیات سنگین را علیه ایران اجرا کنند. در این عملیات، آمریکا و اسراییل قصد داشتند سامانه‌های دفاعی هوایی، ارتباطات و شبکه‌ی برق ایران را نیز موردحمله‌ی سایبری قرار دهند.

خبرگزاری راشاتودی در 29 می 2015 خبری منتشر کرد و در آن به نقل از برخی مقامات اطلاعاتی آمریکا که نامشان فاش نشد، نوشت: آمریکا حمله‌ی استاکس‌نت را علیه کره‌ی شمالی راه‌اندازی کرده بود اما این حمله، به نتیجه نرسید. مطلب مذکور در رویترز هم آمده است. از برخی مطالب رویترز این‌گونه برمی‌آید که NSA از حمله‌ی استاکس‌نت به کره‌ی شمالی آگاه بوده است.

آمریکا همیشه از کره‌ی شمالی و ایران، به‌عنوان تهدیدات سایبری یاد می‌کند. انجام حمله‌ی سایبری توسط استاکس‌نت علیه کره‌ی شمالی نشان می‌دهند، آمریکا به عملیات آفندی اشتغال داشته و کشورهایی را که به‌عنوان تهدید سایبری می‌داند، موردحمله قرار می‌دهد. همچنین می‌تواند اماره بر این باشد که استاکس‌نت توسط آمریکا ساخته شده است.

بر اساس برخی گزارش‌ها، این بدافزار اقدام به کسب اطلاعات ارتباطات شبکه‌ی نیروگاه هسته‌ای نطنز و ارسال آن‌ها به سازمان امنیت ملی آمریکا (NSA) می‌کرد. همچنین نیویورک‌تایمز در مقاله‌ای عنوان کرد جورج بوش، برای اولین بار برنامه‌ای پنهان را مطرح کرد و هدفش از آن، آگاهی درباره‌ی سامانه‌های رایانه‌ای اطراف نطنز بود.

آمریکا قصد دارد راهبرد خود را به سوی آفندی شدن سایبر، در سال 2016، سوق دهد. مایکل راجرز، فرمانده ی سایبری ارتش آمریکا، در نشستی در شورای آتلانتیک گفت: سال 2016 سال بسیار بزرگی برای ما خواهد بود، چراکه در آن نقطه تصمیم‌گیری و ابزار عکس‌العمل وجود دارد. این فرمانده اعلام کرد: «ما می‌خواهیم عملکرد خود را از حالت دفاعی (defenses) به حالت تهاجم (offensive) تبدیل نماییم تا مطمئن گردیم که نیروهای عملیاتی ما و سیاست‌مداران ما و همچنین ملت ما، طیف گسترده‌ای از گزینه‌ها را برای انتخاب دارند. درنتیجه با بخشی از زندگی خود را صرف شروع ساخت این ظرفیت و قابلیت کردیم؛ و در سال 2016، همان‌گونه که من به افراد خود گفته‌ام، ما به نقطه حساسی رسیده‌ایم. قابلیت و ظرفیت ما به نقطه‌ای رسیده است که شروع به آنلاین شدن کرده است.»