Gerdab.IR | گرداب

با وجود ادعای ممنوعیت؛

شبکه‌های اجتماعی آمریکایی؛ بهشت تجارت غیرقانونی سلاح

تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۵

شبکه های اجتماعی آمریکایی به ابزار تازه‌ای برای تجارت انواع سلاح غیرقانونی در کشورهای غرب آسیا و به خصوص لیبی تبدیل شده اند.

به گزارش گرداب به نقل از ورج، انواع سلاح‌های سبک و سنگین مانند مسلسل‌های گوناگون قابل نصب بر روی وسایل نقلیه و ... از طریق شبکه‌های اجتماعی مانند فیس بوک و برنامه‌های گپ مانند واتس اپ و حتی تلگرام به فروش می‌روند.

بررسی‌های موسسه مشاوره Armament Research Services (ARES)  نشان می‌دهد این پدیده بعد از سقوط ژنرال قذافی در لیبی آغاز شد. قذافی در زمان حکومت در لیبی تجارت اسلحه در این کشور را به شدت کنترل می کرد، اما بعد از سرنگونی در سال 2011 ، زرادخانه تسلیحاتی وی غارت شد و موجودی آن به طور گسترده در بازار سیاه به فروش رسید.

بررسی 18 ماهه ARES در لیبی نشان می دهد که اگر چه بخش اعظم اقلام خرید و فروش شده در شبکه های اجتماعی را اسلحه های ساده سبک تشکیل می دهد، اما تسلیحات پیشرفته و به روز هم از این طریق خرید و فروش می‌شود که از جمله آنها می توان به راکت اندازهایی که بر روی شانه قرار می گیرند یا MANPAD اشاره کرد.

یک مسلسل سنگین در این شبکه‌های اجتماعی به قیمت 5900 دلار و یک راکت انداز به قیمت 6500 دلار و یک سیستم کامل ضدهوایی به قیمت 62 هزار دلار به فروش می رسد.

ارسال پست در مورد تسلیحات یاد شده در شبکه های مختلف اجتماعی در گروه های خصوصی و عمومی معمولا بدون ذکر قیمت صورت می گیرد. خریداران بعد از مشاهده اقلام در این شبکه ها با فروشنده ها تماس می گیرند تا بر سر قیمت نهایی با آنها چانه بزنند. در نهایت بعد از توافق، هماهنگی برای دریافت تسلیحات از طریق پیام های ایمن خصوصی یا تماس تلفنی انجام می شود.

خریداران این نوع تسلیحات اغلب ارتباطاتی با گروه‌ها و شبه نظامیان مسلح غیردولتی و تروریست ها دارند ولی در میان آنها افرادی هم یافت می شوند که از این سلاح ها برای دفاع شخصی از خود استفاده می کنند یا تنها به ایجاد مجموعه ای از سلاح های مختلف علاقه دارند.

فروشندگان این سلاح ها برای حفظ امنیت خود اغلب با اسامی جعلی و مستعار در شبکه های اجتماعی ثبت نام می کنند و اندک اندک نام های تجاری و برندهای خاصی را برای خود به وجود می آورند که بر همان مبنا شناخته می شوند. این نام ها مرتبط با شهر و منطقه محل فعالیت یا زمینه های تجاری و جهانگردی موجود است.

این بازار خطرناک و غیرقانونی که از لیبی آغاز شد، امروزه در کشورهای دیگری مانند سوریه، عراق و یمن هم وجود دارد . بازارهای مذکور معمولا در نقاطی شکل می گیرند که تروریست های داعش در آنها حضور پررنگی دارند. به عنوان نمونه در عراق سلاح های آمریکایی که به شیوه های مختلف به دست داعش افتاده در این بازارهای آنلاین به فروش می رسند. از جمله این تسلیحات می توان به تفنگ لوله کوتاه سبک M4، اسلحه M16 و مسلسل های MP5 اشاره کرد.

علیرغم اینکه مدیران برخی از این شبکه های اجتماعی مدعی ممنوع کردن فروش اسلحه شده اند، اما در عمل این رویه مختل نشده است. فیس بوک از جمله شبکه های اجتماعی است که فروش اسلحه خصوصی را در ژانویه امسال ممنوع کرد، اما گروه هایی برای این کار در فیس بوک وجود دارد که کماکان به فعالیت خود ادامه می دهند.

ارتباطات اعضای این گروه ها در خارج از اینترنت و شیوه های متنوع ارتباطی آنها مقابله با آنها را دشوار می کند. همچنین آنها به سادگی می توانند بعد از حذف یک گروه گروه دیگری را راه اندازی کنند. استفاده از رمزگذاری در ارتباطات شبکه ای میان این افراد هم از جمله دیگر چالش های مقابله با تجارت غیرقانونی اسلحه در اینترنت است.