Gerdab.IR | گرداب

تکمیل طرح یکپارچه سازی نشانی پستی

تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۵

معاون شرکت پست از عملیاتی شدن ۹۰ درصد پروژه «نظام آدرس دهی مشترک مکانی» در راستای یکپارچه سازی آدرسهای پستی در کشور و یافتن نشانی های مکانی بر روی نقشه خبر داد.

به گزارش گرداب، مجتبی نصیری با اشاره به اجرای سامانه یکپارچه سازی آدرس دهی در کل کشور (GNAF ) این پروژه را کلید ورود به دولت الکترونیک در حوزه املاک عنوان کرد و اظهار داشت: GNAF سیستم نشانی دهی بر اساس اطلاعات جغرافیایی است گفت: سال ۷۶ قانون الزام اختصاص کدپستی تصویب شد و بر اساس آن شرکت پست مکلف شد به تمام مکان‌های کشور اعم از شهری و روستایی کد شناسایی یکتا دهد که با آن نشانی استاندارد و کدپستی مکان‌ها مشخص شود که با کد ملی نیز همراه بود.

وی با اشاره به اختصاص کدپستی ۱۰ رقمی به تمامی مکان‌های کشور اعم از نقاط شهری و روستایی، گفت: تا به امروز حدود ۴۶ میلیون رکورد اطلاعات مربوط به مکان‌های کشور در فایل نشانی پست به ثبت رسیده است که بر اساس این بانک اطلاعاتی، پروژه GNAF را برای مطابقت کدپستی با نشانی، بر مبنای ژئوکد و تعیین طول و عرض جغرافیایی، عملیاتی کردیم.

معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت پست با بیان اینکه ماده ۲۷ ضوابط فنی و توسعه دولت الکترونیک مصوب سال ۹۳، شرکت پست را ملزم به تحقق GNAF کرده است، افزود:‌ در تیرماه ۹۴ آیین نامه اجرایی طرح «نشانی استاندارد مکانی ملی» که توسط ریاست جمهور مصوب شده بود، ابلاغ شد که در آن روش اجرایی کار و تکالیف دستگاهها مشخص شده است. در این طرح قرار است فایل نشانی تمامی مکانهای کشور مبتنی بر نقشه جغرافیایی باشد که تا هر نشانی با شماره کدپستی را بتوان روی نقشه پیدا کرد.

نصیری با اشاره به اینکه این سیستم برای دستگاههای امدادی و انتظامی کاربردی خواهد بود، گفت:‌ دستگاههایی که با مکان سر و کار دارند می‌توانند از این سیستم محل مورد نظر را بر اساس کدپستی،  تعیین کنند. بر اساس این آیین نامه، سازمان نقشه برداری باید نقشه های مورد نیاز را تامین کند و استانداری ها نیز مکلف شده اند از طریق شهرداری ها و بنیاد مسکن، این نقشه ها را در اختیار این سامانه قرار دهند.

وی با بیان اینکه این طرح از اردیبهشت سال ۹۴ آغاز به کار کرده است، گفت: در استان های کرمان، قم، خوزستان، کار تعیین مختصات جغرافیایی کدهای پستی به عنوان پایلوت آغاز شد و در ۱۷ مهرماه ۹۴ - روز جهانی پست - مابقی استان‌ها هم شروع به اجرای این پروژه کردند. به نحوی که در سامانه تحت وب حدود ۷۰۰ اپراتور روی این سامانه کار می‌کردند. براین اساس تا پایان سال ۹۴، تعیین مشخصات جغرافیایی ۲۵ استان به پایان رسیده و ۶ استان باقی مانده تا پایان اردیبهشت سال ۹۵ به اتمام می رسند. به عبارت دیگر تا پایان سال گذشته ۹۰درصد پروژه به اتمام رسیده و ۱۰ درصد باقی مانده نیز، تا پایان اردیبهشت ماه امسال به پایان می رسد.

معاون برنامه ریزی پست تاکید کرد: در نقاط شهری ۱۴ میلیون ساختمان و در نقاط روستایی، ‌۶ میلیون ساختمان وجود دارد که تا پایان اردیبهشت، شناسایی ۱۴ میلیون ساختمان به پایان می رسد. متاسفانه در اجرای این طرح، با معابر بدون نام یا معابر با نام‌های مشابه و ساختمان‌های فاقد پلاک شهرداری در کشور مواجه هستیم که باید در کمیته مدیریت نشانی با همکاری شورهای شهر و استانداری ها تعیین تکلیف شوند. همچنین تلاش می‌کنیم مختصات جغرافیایی نقاط روستایی نیز در نیمه دوم سال ۹۵، شناسایی و تعیین شود.

وی با بیان اینکه تاکنون برای GNAF و بهنگام سازی آن  ۲۰ میلیارد تومان هزینه شده است، ادامه داد: تعیین مختصات جغرافیایی نیز در تهران تکمیل شده است و  امسال با همکاری سازمان فناوری اطلاعات این سرویس آماده و در واحدهای شهری، در اختیار دستگاههای متقاضی قرار می گیرد.