Gerdab.IR | گرداب

خطایابی هوشمند در برنامه‌نویسی

خطایابی هوشمند در برنامه‌نویسی
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۵

گروهی از محققان ام. آی. تی ابزاری را ایجاد کرده‌اند که می‌تواند در مدت یک دقیقه، کدهای برنامه را بررسی کرده و خطایابی انجام دهد.

به گزارش گرداب، اگر به برنامه نویسان زبان روبی (Ruby) یک دقیقه زمان برای خطایی برنامه‌های تولیدی توسط زمان بدهند، تنها بخشی از برنامه را می‌توانند بررسی کرده و اشکال‌زدایی کنند؛ اما دانشگاه ام. آی. تی ابزاری جدید را ایجاد کرد که تنها در 64 ثانیه تمام یک برنامه را تحلیل کرده و مشکلات آن را پیدا کند.

محققان ام. آی. تی با استفاده از ویژگی‌های زبان روبی، موفق به شناسایی 23 مشکل امنیتی در 50 برنامه‌ی محبوب تحت وب شدند؛ در زمان انجام این آزمایش که حداکثر زمان بررسی هر یک از این برنامه‌ها بود که تنها 64 ثانیه به طول می‌انجامید.

این قابلیت با استفاده از عملیات‌های اصلی موجود در کتابخانه‌های روبی، ممکن شده است. زمانی که محققان ام. آی. تی در زمان بازنویسی این کتابخانه‌ها، مجبور به توصیف رفتار آن‌ها با استفاده از یک‌زبان منطقی شدند.

محققان توضیح دادند، آن‌ها برای ساخت این ابزار، یک مترجم زبان سطح بالا که کدها را به زبان ماشین تبدیل می‌کند، به یک ابزار برای تجزیه‌وتحلیل کد تبدیل کرده‌اند.

دانشگاه ام. آی. تی این ابزار را فضا (Space) نام‌گذاری کرد. محققان افزودند: «اگر کاربر بخواهد کدهای یک برنامه‌ی تحت وب را بررسی کرده و خطایابی کند، در باتلاق عظیمی فرو خواهد رفت؛ اما در صورتی که از فضا استفاده کنند به‌راحتی و استفاده از یک روش علمی می‌توانند کار خود را انجام بدهند.»