Gerdab.IR | گرداب

افزایش ظرفیت ارتباطات بی‌سیم

تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵

سازمان دارپا روش جدیدی را برای برقراری ارتباط دوطرفه‌ی سامانه‌های ارتباطی ایجاد کرد که ظرفیت شبکه‌های بی‌سیم را دو برابر می‌کند.

به گزارش گرداب، گروهی از محققان وزارت دفاع آمریکا، در حال تحقیق برای توسعه‌ی ارتباطات بی‌سیم در زمینه‌های افزایش سرعت بارگذاری صفحات وب، جستجوها، دانلود و ظرفیت شبکه‌ها هستند. آن‌ها در این طرح به ابزارهای هوشمند اجازه می‌دهند با استفاده از یک آنتن مشترک به ارسال و دریافت اطلاعات به‌صورت هم‌زمان و در یک فرکانس مشابه بپردازند.

در حال حاضر تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها از دو آنتن برای تبادل اطلاعات استفاده می‌کنند؛ اما تعدادی از مهندسین برق دانشگاه کلمبیا (Columbia University) که در برنامه‌ی «آرایه‌ها در مقیاس زمانی تجاری» (Arrays at Commercial Timescales) سازمان دارپا شرکت می‌کنند، موفق به کوچک‌سازی قطعات الکترونیکی، دریافت و ارسال سیگنال‌های رادیویی در هر دو جهت به کمک یک آنتن شدند.

محققان دارپا توضیح دادند در سامانه‌های ارسال و دریافت هم‌زمان سیگنال‌های رادیویی، باید راهی برای جلوگیری از تداخل سیگنال‌ها در نظر گرفته شود، در غیر این صورت سرعت ارتباطات کند خواهد شد. همچنین آن‌ها معمولا نیاز دارند تا از دو سیگنال متفاوت در دو فرکانس متفاوت استفاده کنند.

برنامه‌ی آرایه‌ها در مقیاس زمانی تجاری دارپا امکان برقراری ارتباطات دوطرفه‌ی کامل بین تلفن‌ها و سامانه‌های راداری را امکان‌پذیر می‌کند. این برنامه می‌تواند نقاط کور موجود در زمان جابه‌جایی بین حالت‌های ارسال و دریافت را شناسایی کرده و از بین ببرد.

محققان می‌گویند: «این پروژه امکان صحبت و شنیدن در یک‌زمان را برای کاربر فراهم می‌کنند. استفاده از روش ارتباطات کامل دوطرفه، می‌تواند باعث افزایش ظرفیت شبکه‌های بی‌سیم بشود.»

سازمان دارپا روی پروژه‌های مختلفی برای کارآمدتر کردن طیف‌های مختلف امواج رادیویی کار می‌کند. محققان معتقد هستند، ایجاد یک ارتباط بی‌سیم در بعضی مواقع بسیار ضروری است؛ به همین علت وزارت دفاع آمریکا در نظر دارد از سال 2020 برای برقراری ارتباطات خود از فرکانس 500 مگاهرتز استفاده کند. به‌عنوان‌ مثال می‌توان به دو پروژه‌ی نقشه‌ی رادیویی (RadioMap) و «به اشتراک‌گذاری طیف دسترسی برای ارتباطات و رادار» (Shared Spectrum Access for Radar and Communications) اشاره کرد. پروژه اول باعث کاهش ترافیک و تداخل در محیط‌های پیچیده شده و پروژه‌ی دوم به رادارها و سامانه‌های ارتباطی اجازه می‌دهد پهنای باند خود را با سامانه‌های تجاری به اشتراک بگذارند.