Gerdab.IR | گرداب

اپلیکیشنهای ایرانی رونق یافته اند

تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با انتقاد از سهم ناچیز شرکت های دانش بنیان از تولید ناخالص ملی (GDP) کشور، درآمد شرکتهای دانش بنیان را ۱۲ هزار میلیارد تومان برآورد کرد.

به گزارش گرداب، سورنا ستاری در گردهمایی ۲ روزه توسعه دهندگان و برنامه نویسان صنعت موبایل (پنجشنبه بازار) با انتقاد از سهم کم شرکت های دانش بنیان از تولید ناخالص ملی کشور (GDP) گفت: برای پیشرفت اقتصادی نیاز به افزایش سهم شرکتهای دانش بنیان از GDP داریم و تا زمانی که به این هدف نرسیم باز هم نفت و خام فروشی منابع زیرزمینی حرف اول را در اقتصاد کشور خواهد زد.

وی از درآمد ۱۲هزار میلیارد تومانی شرکتهای دانش بنیان خبر داد و گفت: در حال حاضر دو هزار و ۳۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور مشغول به کار هستند اما همچنان از نظر تعداد شرکتهای دانش بنیان با نقطه ایده آل فاصله داریم.

ستاری با تاکید بر لزوم ایجاد کسب و کار در حوزه فناوری اطلاعات از سوی بخش خصوصی، خاطرنشان کرد: تکیه بر پول دولت، توانمندی و نوآوری در جوانان را کاهش می دهد.

معاون فناوری رئیس جمهور با اشاره به استارتاپ بازار اپلیکیشن های اندروید در ایران (کافه بازار) گفت: این جوانان با تفکر خود و با اتکا به توانمندی هایی که دارند فعالیت می کنند و در کنار نوآروی، از استخدام دولتی هم بی نیاز هستند. براین اساس باید بر اصل نوآوری و خلاقیت در حوزه های علمی، اجتماعی و فرهنگی گام برداریم.

رئیس ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان کشور با اشاره به سختی های پیش روی معاونت علمی برای نهادینه کردن ترویج و فرهنگ اقتصاد دانش بنیان در کشور اظهار کرد: مهمترین مشکل ما در حوزه اقتصاد دانش بنیان، ضعف فرهنگی است به این معنی که در دولت و جامعه، تفکرات منسوخی وجود دارد که با نسل امروز و تفکرات آن ها همخوانی ندارد.

وی وجود ۳۰ میلیون جوان و پنج میلیون دانشجو در کشور را یک فرصت و نه تهدید دانست که می تواند از این فرصت برای کارآفرینی و اشتغالزایی استفاده شود.

ستاری اصلاح زیست بوم کارآفرینی را مهمترین کار جوانان دانست و گفت: دولت و جوانان باید دست به دست هم دهند و به کمک یکدیگر اکوسیستم کارآفرینی در کشور را اصلاح کنند. در این راستا، توسعه شتاب دهنده ها، اصلاح محیط کسب و کار و ایجاد معافیت های مالیاتی و گمرکی و ایجاد تسهیلات سربازی برای فارغ التحصیلان دانشگاه های برتر از جمله راهکارهایی است که می تواند به تحقق اقتصاد دانش بنیان کمک کند.

به گزارش مهر، در این گردهمایی حسام آرمندهی مدیرعامل بازار فارسی اپلیکیشن های اندروید بر جهش در صنعت نرم‌افزارهای موبایل ایران تاکید کرد و گفت: اپلیکیشنهای ایرانی طی سال گذشته رونق و شکوفایی محسوسی را تجربه کردند و در صورت توجه بیشتر به استانداردهای جهانی و ارتقای کیفی، حتی ورود بازیگران خارجی نیز برای آنها تهدیدی جدی نیست.

وی با اشاره به اینکه در نوروز امسال بیش از ۳ میلیارد خرید اپلیکیشن از بازار فارسی اپلیکیشن های اندروید انجام شده است، ادامه داد: این امر نشان از جهش خوب کشور در حوزه محتوای دیجیتال دارد. براین اساس بیش از ۱۶ هزار توسعه‌دهنده توانسته اند در مدت ۵ سالی که از عمر صنعت اپلیکیشن می گذرد بیش از ۳۶۶ میلیارد ریال درآمد کسب کنند.

به گفته آرمندهی حدود ۳۰ میلیون نصب فعال برای اپلیکیشن و نزدیک به ۱۰ میلیون حساب کاربری در این بازار، نشان از تقاضا برای توسعه صنعت اپلیکیشن از سوی کاربران دارد. در همین حال بررسی ها نشان می دهد که در طول یک هفته به طور میانگین ۴۳ میلیون بار اپليكيشن بازار اندروید توسط کاربران بارگذاری شده و در هر روز به طور متوسط بیش از ۴ میلیون کاربر از این نرم افزار استفاده می کنند.

وی گفت: بررسی ها حاکی از آن است که بیش از ۸۰ درصد اپلیکیشن های منتشر شده، ایرانی هستند و دسته های ابزارها، ارتباطات و کاربردی در کنار بازیها، دسته های محبوب کاربران ایرانی را تشکیل می دهند.