Gerdab.IR | گرداب

دغدغه مدیران آی تی

بزرگ‌ترین چالش اینترنت اشیا در دنیای مدرن چیست؟

تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵

تصمیم‌گیران حوزه فناوری اطلاعات دغدغه‌های امنیتی را مانع اصلی بر سر راه اجرا و ارائه خدمات اینترنت اشیا اعلام کرده‌اند.

به گزارش گرداب؛ اتصال میلیاردها شی‌ء و ابزار به اینترنت به معنای افزایش آسیب‌پذیری‌های امنیتی بالقوه در دنیای مجازی است؛ زیرا تا چند سال دیگر انواع لوازم‌خانگی، خودروها، درها و... هم به یکی از زیرمجموعه‌های صنعت فناوری اطلاعات مبدل می‌شوند.

از سوی دیگر در دنیای اینترنت اشیا ماشین‌ها و سیستم‌ها قادر به تعامل خودکار با یکدیگر هستند و لذا توان هکرها برای سوءاستفاده از آن‌ها و سرقت اطلاعات کاربران افزایش می‌یابد.

بررسی‌های سایت  Computing حالی است 39 درصد از مدیران ارشد دنیای فناوری اطلاعات نگرانی از نحوه ایمن‌سازی داده‌ها را چالش اصلی عرصه اینترنت اشیا می‌دانند. 34 درصد هم عدم شفافیت درزمینه درک هدف از استفاده از اینترنت اشیا و مزایای آن را نام‌برده‌اند.

نگرانی در مورد به خطر افتادن حریم شخصی و نظارت‌ها و جاسوسی‌های دولتی و همین‌طور جمع‌آوری اطلاعات کاربران هم توسط 27 درصد از پاسخ‌دهندگان مطرح‌شده است. 25 درصد هم به مشکل عدم وجود استانداردهای فراگیر اشاره‌کرده‌اند و 24 درصد پاسخ‌دهندگان مشکل نبود مهارت یا عدم استفاده از فناوری مناسب را مطرح کرده‌اند.

دیگر چالش‌های استفاده از اینترنت اشیا که موردتوجه متخصصان قرارگرفته عبارت‌اند از عدم پذیرش به علت نگرانی‌های مربوط به حریم شخصی، نحوه مدیریت داده‌ها، مشکلات مربوط به زیرساخت‌ها، فقدان منابع و ضعف ارتباطات است.