Gerdab.IR | گرداب

پروتکل جدید برای برقراری ارتباط افراد کم‌توان

تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵

کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا در حال تصویب یک پروتکل جدید است که برقراری ارتباط برای افراد نابینا و ناشنوا را ساده‌تر می‌کند.

به گزارش گرداب؛ کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا1 (FCC) در حال تصویب یک طرح پیشنهادی، برای ایجاد پروتکل جدیدی در شبکه‌های بی‌سیم است که به افراد ناشنوا و نابینا، در برقراری ارتباط با دیگران کمک می‌کند. نام این پروتکل «متن زمان واقعی»2 (RTT ) بوده و به‌زودی جایگزین «ماشین‌تحریر راه دور»3 (TTY) می‌شود. این پروتکل را می‌توان در شبکه‌های تلفن همراه یا دیگر شبکه‌های موجود به کار گرفت.

در بیانیه‌ی کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا در مورد پروتکل متن زمان واقعی آمده است: «این پروتکل به آمریکایی‌های ناشنوا و کم‌شنوا یا کم‌شنوا و نابینا اجازه می‌دهد در همان شبکه‌های بی‌سیم رایج، با دوستان و آشنایان خود ارتباط برقرار کنند. این موضوع باعث ایجاد ارتباطی یکپارچه‌تر در شبکه‌های آینده خواهد شد.»

تفاوت اصلی بین روش امروزی و پروتکل متن زمان واقعی، پیاده‌سازی آن‌ بر اساس سامانه‌های مبتنی بر متن است. این موضوع باعث می‌شود پیام موردنظر بلافاصله بعد از نوشته شدن، ارسال شود.

کمیسیون ارتباطات فدرال اعتقاد دارد، پروتکل یاد شده توانایی تغییر روند مکالمات را دارد و به مردم اجازه می‌دهد در مواقع اضطراری پیام‌های جزئی ارسال کنند. همچنین این پروتکل، به کاربران پیام‌های متنی، اجازه‌ی برقراری ارتباط با کاربران تلفن‌های مبتنی بر صدا را می‌دهد و برعکس. از طرفی می‌توان این پروتکل را به‌راحتی و بدون نیاز به تجهیزاتی خاص، در تلفن‌های هوشمند به کار گرفت.
پیاده‌سازی پروتکل متن زمان واقعی به زیرساخت‌های بیشتری نیاز دارد تا به یک استاندارد در خطوط تلفن تبدیل شود. از طرفی به‌مرور زمان و در سال‌های آینده استفاده از ماشین‌تحریر راه دور کاهش‌یافته و متوقف خواهد شد.

در حال حاضر محدودیت پروتکل یادشده  تنها 60 کلمه در دقیقه است. همچنین اعلام شد این پروتکل از دسامبر سال 2017 به کار گرفته خواهد شد.

_________________________

1- عبارت «FCC» مخفف «Federal Communications Commission»، توسط کنگره آمریکا تأسیس شده و اعضای عالی آن توسط رئیس‌جمهور آمریکا منصوب می‌شوند. مهم‌ترین وظایف کمیسیون شامل پهنای باند، رقابت، فرکانس رادیویی، رسانه، امنیت اجتماعی و امنیت داخلی است.
2- real-time text
3- ماشین‌تحریر راه دور  (teletypewriter) وسیله‌ای است که اجازه انتقال مکالمات متنی را روی خطوط تلفن ثابت برای کاربر فراهم می‌کند.