Gerdab.IR | گرداب

كلاهبرداری های اینترنتی؛ روز نو شگردهای نو

تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵

به موازات هشدارهای مكرر پلیس فتا برای كلاهبرداری های اینترنتی، شگردهای مجرمان نیز هر روز رنگ تازه ای می یابد؛ از بدافزاری كه روز معلم را تبریك می گوید تا فایلی كه در پوشش تقویم سال نو، دست به دزدی اینترنتی می زند.

به گزارش گرداب، هرچند به گفته مسئولان پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا (فتا) 90 درصد جرایم اینترنتی در سال گذشته كشف شد و مجرمان به سزای عمل خود رسیدند اما هر روز كه می گذرد امكان به تله افتادن یكی از شهروندان در دام وسوسه هایی چون برنده شدن در مسابقات و جوایز و مسایلی از این دست وجود دارد؛ مشكلی كه جز آگاهی بخشی راه حل دیگری ندارد.

به عنوان خبرنگار از شگردهای مختلف كلاهبرداران اینترنتی از گرفتن شماره حساب یا شماره كارت قربانی و حتی شماره مشتری به بهانه واریز جوایز نقدی در خبرها آگاه بودم و اینكه با شگردهای مختلف سعی در گرفتن رمز كارت های بانكی دارند و در فرصت مناسب حساب فرد قربانی را خالی می كنند اما پیامكی كه چند روز پیش به دستم رسید و نوید آن را می داد كه جایزه ای 40 میلیون ریالی برنده شده ام، وسوسه خبرنگاری ام را تحریك كرد تا با ارسال كننده پیامك تماس بگیرم.

با شماره شخصی كه با آن پیامك ارسال شده بود، تماس گرفتم؛ او كه خود را نصرالهی معرفی كرد، پس از پرسیدن نام و شماره همراهم از پشت تلفن گفت كه شماره همراه من در قرعه كشی انجام شده در «واحد ارتباطات و فن آوری سیار جزیره كیش» برنده 40 میلیون ریال جایزه شده و حالا من می توانم یا به صورت حضوری و یا غیرحضوری جایزه ام را دریافت كنم.
وقتی شرایط دریافت حضوری را جویا شدم گفت كه باید با هزینه شخصی به جزیره كیش سفر كنم و بلافاصله آدرسی هم داد تا گفته هایش را اثبات كند.

اما نكته اصلی در شرایط دریافت غیرحضوری جایزه كذایی بود كه شاید هر كس بخاطر بعد مسافت و هم هزینه سفر آن را انتخاب می كرد؛ می گفت كه باید اسم دو بانك كه در آن حساب دارم، به او اعلام كنم تا به هر كدام مبلغ 20 میلیون ریال واریز شود.

پرسیدم یعنی به شماره حساب و یا شماره كارت برای واریز مبلغ نیاز ندارید؟ با اطمینان پاسخ داد: نه؛ چون كلاهبرداری های اینترنتی زیاد شده ما فقط نام بانك را می پرسیم و بعد خود وزارت ارتباطات از طریق سیستمی كه دارد، پول را مستقیم به حساب شخص واریز می كند.

این هم شگرد جدیدی بود كه حالا باید كارشناسان پلیس فتا بهفمند كه چگونه تنها با استفاده از نام بانك می توان به حساب شخص دسترسی پیدا كرد و احتمالا آن را هك كرد.

می گفت كه برای اعلام نام بانك و تعیین تكلیف جایزه فقط 10 دقیقه زمان دارم و باید هرچه سریعتر پاسخ دهم و من هم گفتم كه پس از مشورت با وی تماس خواهم گرفت. از 10 دقیقه مورد نظر چند ثانیه ای نگذشته بود كه خودش تاب نیاورد و با شماره من تماس گرفت و من گفتم كه اگر جایزه را بخواهم با شما مجدد تماس می گیرم و دیگر خبری از آقای نصرالهی نشد.

در زمانه ای كه شیوه های سرقت از مردم در سال های اخیر تحول بنیادین پیدا كرده، به اذعان مسئولان انتظامی كشور تمایل مردم نیز به فضای مجازی و انتقال تبادلات مالی آنها در فضای جدید نیز 300 برابر شده و همین موضوع كلاهبرداران با به شیوه های نوین سوق داده است.

مرسوم ترین روش سرقت توسط مجرمان، سوء استفاده از طریق رمز های عابر بانك است كه در بیشتر موارد این نوع سرقت به علت نا آگاهی شهروندان رخ می دهد و بهترین شیوه برای مقابله با آن افشا نكردن رمز اول و دوم كارت های عابربانك و تغییر دوره ای آنهاست.

شیوه دیگر كارت به كارت كردن پول با هدف فریب شهروندان و خالی كردن حساب بانكی آنان است؛ در این روش برخی افراد سودجو و فرصت طلب با ارسال پیامكی با مضمون برنده شدن در قرعه كشی یا تماس با شهروندان، صنوف، ادارات دولتی و خصوصی، شماره حساب عابر بانك آنها را به شیوه های مختلف و به قصد واریز وجه، دریافت كرده و بعد از مدتی به قربانی زنگ زده، از او می خواهند حساب بانكی خود را كنترل كند، در صورتی كه مبلغی به حساب قربانی واریز نشده است.

در ادامه فرد كلاهبردار با اعمال شیوه های متقلبانه، قربانی را پای دستگاه عابر بانك می كشاند با شگرد خاصی، رمز دوم اینترنتی حساب عابر بانك قربانی را بدست می آورد در یك فرصت مناسب حساب او را خالی می كند .

پلیس فتا همواره به شهروندان توصیه دارد كه به هیچ عنوان اعتنایی به اینگونه تماس ها و پیامك ها نكنند؛ چنین تماس هایی تنها شگردی است كه كلاهبرداران از آن برای به دست آوردن رمز اینترنتی و خالی كردن حساب عابر بانك شهروندان استفاده می كنند.

پلیس از شهروندان خواسته است در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی یا پیام رسان های موبایلی مراتب را از طریق نشانی پلیس فتا به آدرس www.Cyberpolice.ir یا ایمیل این پلیس به نشانی Gfata@police.ir گزارش دهند.
منبع: ایرنا