Gerdab.IR | گرداب

علت ضرر اپراتورها از ترابردپذیری

تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵

با قوت گرفتن اجرای طرح ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه و تصویب دستورالعمل اجرایی آن، برخی بندهای موجود در آن حاکی از عدم اجرای یکپاچره طرح به دلیل برخی مشکلات فنی است که پیش از این هشدارهایی درباره آن داده شده بود.

به گزارش گرداب، طرح ملی ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه جهت افزایش رقابت و دادن حق انتخاب به مشترکان موبایل قرار بود سال گذشته اجرایی شود اما در عمل با مشکلاتی روبرو شد که پیاده‌سازی آن را با تأخیر مواجه کرد.

در حالیکه قرار است طبق وعده مسئولان اجرایی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات این طرح 27 اردیبهشت ماه در قالب فاز اول راه‌اندازی شود تا مشترکان بتوانند با حفظ شماره خود به اپراتورهای دیگر بروند، اما پیش از این برخی بازیگران حوزه CT مسئولان را نسبت به مشکلات فنی این پروژه آگاه ساختند.

آنها معتقدند روشی که در ایران دنبال می‌شود، استاندارد نیست زیرا اگر قرار باشد با اجرای این طرح از داخل و خارج کشور تماس حاصل شود، ترافیک باید به سمت سوئیچ‌های استانی زیرساخت و مخابرات برود تا بعد از آن به اپراتور مربوطه منتقل شود.

بنابراین طبق این اظهارات قرار است ترافیک از بستر ثابت به سمت اپراتور اصلی (فرستنده ترابرد) و بعد اپراتور مقصد (پذیرنده ترابرد) منتقل شود.

بعد از این اظهارات معاونت بررسی‌های فنی و صدور پروانه رگولاتوری در گفت‌وگویی با تسنیـم، با تأکید بر اینکه برای اجرای ترابردپذیری شماره‌های تلفن هیچ مشکل فنی نداریم، اظهار کرد: شرکتی که نرم‌افزار اجرای این کار را در اختیار ما گذاشته، رتبه دوم یا سوم دنیا را دارد. روش اجرای ترابردپذیری را هم برحسب استانداردهای دنیا انجام می‌دهیم و روشی از خودمان خلق نکرده‌ایم.

به گفته صادق عباسی شاهکوه روش بکارگیری اصلی در ترابردپذیری ACQ  یاAll Call Query  است. در این معماری سوئیچ مبدأ هر تماس در زمان برقراری تماس از مرکز موجود (ایجاد شده توسط رگولاتوری) برای انجام عملیات ترابرد، سوال می‌کند که مقصد کدام اپراتور است و نهایتا به سمت آنجا هدایت می‌شود. سوئیچ تمام اپراتورهای همراه کشور قابلیت این مسیردهی را دارند و می‌توانند در زمان برقراری تماس از مرکز ما سوال کنند.

وی با اشاره به ضعفی در این سیستم که برخی از آن به عنوان مشکل فنی یاد می‌کنند، گفت: مسئله‌ای که اکنون وجود دارد این است که سوئیچ‌های شبکه ثابت قابلیت پرسش از مرکز موجود در رگولاتوری را ندارند.

او در این باره گفت: با توجه به اینکه سوئیچ‌ها قدیمی هستند و بروزرسانی نشده‌اند، روش دیگری را برای آنها تعریف کرده‌ایم که اتفاقا این روش هم جزو استانداردهای ترابردپذیری در دنیاست. در این روش سوئیچ ثابت تماس را به سمت اپراتور اصلی (بسته به سرشماره اول شماره) می‌فرستد و بعد وظیفه اپراتور اصلی است که تماس را براساس مرکز موجود در گورلاتوری به سمت اپراتور مربوطه هدایت کند. برخی می‌گویند این روش بار ترافیکی ایجاد می‌کند.

عباسی شاهکوه خاطر نشان کرد: روش ACQ  ایده‌آل و روش دوم که به دلیل محدودیت سراغ آن رفتیم، استاندارد است و مثلا فرانسه هم در ابتدا روش دوم را برای کلیه اپراتورها در نظر گرفت تا رفته رفته توسعه یافت و به سمت روش اول رسید.

به گزارش تسنیم، با توجه به اینکه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات اخیرا پیشنهاد دستورالعمل اجرایی ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه را جهت افزایش رقابت و کیفیت در ارائه خدمات همراه بررسی و تصویب کرد، به این چالش هم اشاره کرده است.

ذیل ماده پنجم مصوبه 232 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در بند چهارم آمده است:

"مبنای مسیریابی برای شماره‌های ترابرد شده مبتنی بر روش مسیریابی مستقیم خواهد بود لیکن چنانچه هر یک از اپراتورها، اپراتورهای ثابت و شرکت ارتباطات زیرساخت به دلایل فنی قادر به پشتیبانی از این روش در هنگام راه‌اندازی خدمات نباشند، باید شبکه و تجهیزات خود را برای پشتیبانی از این روش ارتقا دهند. در غیر این صورت و استفاده از روش مسیریابی غیرمستقیم با توجه به اینکه اپراتور پایه ملزم به مسیریابی و انتقال ترافیک به سمت شبکه اپراتور مقصد خواهد بود، اپراتور آغاز کننده تماس و شرکت ارتباطات زیرساخت باید بابت هر دقیقه انتقال ترافیک مطابق جدول زیر هزینه آن را به اپراتور پایه پرداخت کنند."


مواردی که با ستاره مشخص شده است، تعرفه یک دقیقه مکالمه بین استانی تحویلی به ابر زیرساخت صرفا به عنوان مبنای تعیین هزینه بوده و در حال حاضر طبق مصوبه شماره یک جلسه شماره 214 مورخ 94/2/20 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برابر با 128.7 ریال است.

تبصره‌ای در این بخش می‌گوید که در صورت استفاده از روش مسیریابی غیرمستقیم، اپراتور مقصد نباید از اپراتور پایه بابت مکالمات منتقل شده، به عنوان اتصال متقابل درخواست مبلغ کند.

در صورت استفاده از روش مسیریابی غیرمستقیم، اپراتور مبدأ باید مبالغ اتصال متقابل را به اپراتور مقصد پرداخت کند.

درباره مکالمات وارده بین‌الملل نیز گفته شده که شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان مبدأ مکالمات در نظر گرفته خواهد شد.

ردیف اول جدول نشان می‌دهد که اپراتور پایه (اپراتور فرستنده) باید بدون هیچ چشم داشتی ترافیک اپراتورهای ثابت و شرکت زیرساخت را در سال اول راه‌اندازی، برقرار کند و از سال‌های بعد به فکر دریافت مبلغ باشد.