Gerdab.IR | گرداب

اسیر فضای مجازی شده‌ایم

تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵

یک استاد دانشگاه با انتقاد از نوع نگاه به اوقات فراغت در کشور گفت: تعریف ما از اوقات فراغت مربوط به ۱۰۰سال قبل است.

به گزارش گرداب، عباس اردکانیان با اشاره به تعریف اوقات فراغت و تغییر مفهوم آن از گذشته تاکنون گفت: واژه اوقات فراغت به معنای رایج آن بعد از انقلاب صنعتی ایجاد شده و تاکنون تعاریف مختلف را به خود دیده است.

این استاد دانشگاه که دکترای او با گرایش آموزش اوقات فراغت است، افزود: مفهوم اوقات فراغت در ابتدا فرصتی بود که در کنار کار قرار می‌گرفت. آن موقع ساعت کار ۱۲ ساعت بود، اما کم کم که ساعت کار کمتر شد و رشد فکری بشر افزایش یافت، اوقات فراغت تعاریف دیگری پیدا کرد.

وی اضافه کرد: می‌توان اوقات فراغت را سازگاری با بحران‌ها و مسائل روز تعریف کرد؛ اینکه چه کنیم خود را با مسائل روزمره سازگار کنیم. به بیان دیگر باید اوقات فراغت را فرار از روزمرگی دانست، اما متاسفانه در تعریف عمومی ما از اوقات فراغت هدف کلی والدین ایام تابستان و فراغت از تحصیل است. ضمن اینکه این موضوع را صرفا برای کودکان و نوجوانان می‌بینند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه همه شهروندان و حتی سالمندان و بازنشستگان نیاز به اوقات فراغت دارند، افزود: اوقات فراغت به معنای استراحت نیست. بلکه توانمند سازی است و تمام نهادها چه دولتی چه غیر دولتی باید یک قسمتی را به عنوان گذران اوقات فراغت در نظر بگیرند. ضمن اینکه باید آگاه باشند که برای ۷۰ میلیون نفر هم نمی‌توان یک اوقات فراغت مشخص تعریف کرد.

اردکانیان گفت: همه ما در اوقات فراغت باید منظره خاص خودمان را پیدا کنیم تا به رشد و لذت برسیم. سازمان‌ها هم باید بر اساس نیازسنجی کارکنانشان بفهمند چه ساز و کاری را برای کارکنان فراهم کنند.

وی با انتقاد از بی توجهی وزارت آموزش و پرورش به این مفهوم کلیدی و بازتعریف آن گفت: مشکل اساسی ما، آموزش دوره ابتدایی است که رشد تجربه زیباشناختی را ایجاد نکرده‌اند. در حال حاضر برخی کشورها یک درسی را با این مفهوم به دوره ابتدایی اضافه کردند.

اردکانیان افزود: خواندن، نوشتن و حساب کردن سه محور آموزش ابتدایی ماست، اما برخی کشورها تجربه زیبایی شناختی را به این سه محور اضافه کردند؛ به این معنان که من احساسم را به روز نگه می‌دارم. این راهکار زاویه دید به دانش آموزان می‌دهد برای شناخت بهتر خود و محیط اطراف که در نهایت به عزت نفس بیشتر آن‌ها منتهی می‌شود.

این استاد دانشگاه در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا شبکه‌های مجازی هم در حوزه اوقات فراغت به شمار می‌آیند یا نه؛ گفت: شبکه‌های مجازی هم اوقات فراغت است. این‌ها شبکه‌های مفیدی هستند، اما اگر نتوانیم با این شبکه‌ها سازگار شویم، آسیب می‌رسانند.

وی توضیح داد: باید بدانیم کارکرد آن‌ها چیست. من بیش از ۱۵ دقیقه نمی‌توانم در شبکه‌های مجازی باشم. اما می‌بینم همه در مهمانی‌ها و تنهایی با موبایل سرگرم هستند، نباید عمیقا وارد آن شوند، این شیوه استفاده ما از شبکه‌های اجتماعی اصلا به مفهوم اوقات فراغت نیست، بلکه ما اسیر آن‌ها شده‌ایم.

اردکانیان تاکید کرد: این ضعف‌ها نشان می‌دهد که دوره ابتدایی ما ضعیف است و نتوانسته آموزش لازم را به بچه‌ها بدهیم.

اردکانیان در خاتمه گفت: اما به هر روی باید به این مسئله آگاه باشیم که ایران را نمی‌شود با اروپا و امریکا مقایسه کرد. ما هنوز از فضای سنتی و نوستالوژیک خارج نشده‌ایم و کشور ما یکسره صنعتی نشده است. ما هنوز در خانواده گسترده زندگی می‌کنیم که محبت پدر، مادر و مادبزرگ را داریم و همین کمک می‌کند که صنعت به ما آسیب نرساند.