Gerdab.IR | گرداب

همکاری فناوری ایران با کره جنوبی

تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵

سندی برای توسعه همكاری بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات بین ایران و كره جنوبی در حال تدوین است كه در آینده ای نزدیك به امضای وزیران ارتباطات دو كشور می رسد.

به گزارش گرداب، فناوری اطلاعات متشکل از چهار عنصر اساسی انسان، ساز و کار، ابزار، ساختار است، به طوری که در این فناوری، اطلاعات از طریق زنجیره ارزشی که از بهم پیوستن این عناصر ایجاد می‌شود جریان یافته و پیوسته تعالی و تکامل سازمان را فراراه خود قرار می‌دهد:

انسان: منابع انسانی، مفاهیم و اندیشه، نوآوری

ساز و کار: قوانین، مقررات و روشها، سازوکارهای بهبود و رشد، سازوکارهای ارزش گذاری و مالی

 ابزار: نرم‌افزار، سخت‌افزار، شبکه و ارتباطات

ساختار: سازمانی، فراسازمانی مرتبط، جهانی

بسیاری مفهوم فناوری اطلاعات را با کامپیوتر و انفورماتیک ادغام می‌کنند، این درحالیست که این‌ها ابزارهای فناوری اطلاعات می‌باشند نه تمامی آنچه که فناوری اطلاعات عرضه می‌کند. سید حامد خسروانی شریعتی در مقاله‌ای در همین زمینه آورده‌است که:" با فرض اینکه فناوری اطلاعات یک سیب باشد، کامپیوتر، شبکه، نرم‌افزار و دیگر ابزارهای مرتبط با این حوزه همانند دم سیب است که میوه توسط آن تغذیه می‌گردد، حال این خود سیب است که محصول اصلی است و هدف و نتیجه در آن خلاصه می‌شود."

بنابراین گزارش، در ایران همیشه بحث بر سر متولی اصلی فناوری اطلاعات وجود داشت تا با تغییر نام وزارت پست و تلگراف و تلفن در سال ۱۳۸۲ به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و مهمتر از آن ایجاد معاونت فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات، خود را متولی اصلی فناوری اطلاعات در کشور مطرح ساخت. از این سال به بعد توسعه همه‌جانبه‌ای در این وزارتخانه صورت گرفت تا شرکتها و مراکز متعددی زیر مجموعه آن تشکل یافتند و هر یک از آنها با توانمندیها و فعالیتهای بسیار، تحولات فراوانی را شکل داده و باعث گسترش وضع ارتباطی کشور در بخش‌های پست و مخابرات شدند. معاونت فناوری اطلاعات به منظور تدوین راهبردها، سیاستها، برنامه‌های بلند مدت و اهداف کیفی و کمی بخش توسعه فناوری اطلاعات و ارائه آن به شورای عالی فناوری اطلاعات معاونتی تحت عنوان معاونت فناوری اطلاعات در ساختار سازمانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در نظر گرفته شد و کم‌کم سازمانهایی مثل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات زیرساخت نیز در این رابطه شکل گرفتند.

این گزارش می افزاید: در راستای تحولات و پیشرفت کشورمان در عرصه فناوری اطلاعات؛ ایران و كره جنوبی سند توسعه همكاری دربخش فناوری اطلاعات امضا می کنند. محمود واعظی، وزیر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این زمینه به ایرنا گفته است: "شركت های بخش خصوصی ایران و كره جنوبی كه در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات فعالیت دارند در سفر هیات كره جنوبی به تهران با یكدیگر دیدار و راه های توسعه همكاری ها را بررسی کردند. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز درصدد است سند توسعه همكاری های مشترك را تنظیم كند؛ با توجه به اینكه تدوین این سند در زمان حضور هیات كره جنوبی در ایران آماده نمی شود، در آینده ای نزدیك توسط وزیران ارتباطات دو كشور به امضا برسد. شركت های ارتباطات و فناوری اطلاعات كره جنوبی از جمله شركت سامسونگ كه در ایران فعالند به همراه شركت های ایرانی فعال، زمینه های بسیار خوبی برای افزایش سطح همكاری های دوجانبه فراهم می كنند."

یادآور می شود: پارك گئون هی، رئیس جمهوری كره جنوبی 12 اردیبهشت به دعوت رسمی حسن روحانی رئیس جمهوری كشورمان سفری سه روزه خود به تهران داشت. امضای چند قرارداد همكاری، جست وجوی راه های تقویت همكاری مشترك در بخش های انرژی، بانك و بیمه، پروژه های زیربنایی، بهداشت و درمان، علمی، فناوری و فرهنگی از مهمترین محورهای بحث و تبادل نظر مسئولان دو كشور بود.