Gerdab.IR | گرداب

توافق بر سر کاهش خشونت آنلاین

تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۵

شبکه‌های اجتماعی بزرگ جهان، توافق کردند که برای کاهش خشونت آنلاین با یکدیگر همکاری کنند.

به گزارش گرداب، فیس بوک، توییتر، یو‌تیوب و مایکروسافت در توافق جدیدی با اتحادیه اروپا، مقرر کردند که پست‌های با محتوای مخالف با فاکتورهای خاص را طی 24 ساعت از وبگاه‌های خود حذف کنند. بر اساس این توافق، قرار شده است تا پست‌های مروج خشونت در کمترین زمان ممکن حذف شوند.

نهادهای اروپایی، مدعی به‌کارگیری تلاش‌های گسترده‌ای هستند تا میزان خشونت آنلاین را کاهش دهند و در این راه حتی وبگاه‌ها را تهدید به اتخاذ تصمیمات قانونی نیز کرده‌اند. کمیسر حقوقی اتحادیه اروپا، مقابله با خشونت آنلاین و استفاده گروه‌های تروریستی از شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغات خود را یک تهدید بسیار جدی قلمداد کرده و خواستار مقابله هر چه سریع‌تر با این موضوع شده‌اند.

بعد از گسترش بحران مهاجرت در اروپا، گروه‌های بسیاری در مخالفت با ورود مهاجران و همچنین دفاع از گروه‌های ضد اسلامی، شروع به فعالیت‌های گسترده کردند که به اعتقاد مقامات اروپایی، اینترنت و فضای مجازی، به مکان مناسبی برای این‌گونه تبلیغات تبدیل شده است. گسترش خشونت علیه گروه‌های مهاجرین نیز از دیگر مواردی است که سبب شده است تا مقامات اروپایی به فکر چاره بیفتند. با این اوصاف، در طرح مذکور، اما و اگرهای جدی وجود دارد.

 فیس بوک، توییتر و شبکه‌های مشابه، به یکی از ابزارهای مهم گروههای تروریستی تبدیل شده‌اند و حجم بالای کانال‌های مرتبط به اعضای این گروه‌ها نیز مؤید این مطلب است؛ شبکه‌هایی که داعیه سردمداری در فضای تبادل اطلاعات را دارند و به نظر نمی‌رسد که شناسایی و مسدود کردن چنین کانال‌هایی، هزینه و وقت زیادی را طلب کند و نیاز به توانایی و فناوری خاصی داشته باشد.

 از طرفی، مبارزه با انتشار تصاویر جنایت‌های چنین گروه‌هایی، به هیچ عنوان ناقض حقوق بشر و آزادی بیانی نیست که شرکت‌هایی نظیر فیس بوک، مدعی آن هستند. همه این موارد در حالی است که موارد متعددی وجود دارد که امثال توییتر و فیس بوک، اقدام به حذف شبکه‌های گروه‌های اسلامی و یا شخصیت‌های خاص کرده‌اند و این نشان می‌دهد که حذف چنین محتوایی، نیازی به کسب اجازه از طرف نهادهای دولتی ندارد. از این رو، صداقت این شرکت‌ها در مبارزات آنلاین علیه خشونت، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و شاید نتوان به‌راحتی به چنین اخباری از سوی این شرکت‌ها اعتماد کرد.