Gerdab.IR | گرداب

چین در خط مقدم مقابله سایبری با آمریکا

تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۵

چین برای جلوگیری از گسترش سلطه فناوری اطلاعات آمریکا بر جهان، پیش‌نویس قانون جدید امنیت سایبری خود را ارائه کرد.

به گزارش گرداب، پیش‌نویس جدید امنیت سایبری چین قسمتی از تلاش‌های جهانی برای جلوگیری از سلطه فناوری آمریکا است.

دستورالعمل‌های امنیت سایبری چین کار شرکت‌های آمریکایی را در گسترش میدان نبرد با سایر شرکت‌های جهان، سخت‌تر می‌کند. شرکت‌های آمریکایی البته راه‌هایی یافته‌اند که با وجود تحمیل فشار قوانین از طرف بزرگ‌ترین بازار مصرف فنّاوری، به حرکت خود ادامه دهند.

آمریکا بعد از تبدیل‌شدن دو شرکت اپل و گوگل به غول‌های فناوری اطلاعات جهان، با سلطه بر صنایع فناوری اطلاعات، کشورهای دیگر جهان را مجبور به دنباله‌روی از خود کرده است.

پیش‌نویس قانون جدید امنیت سایبری ممکن است موانعی نیز برای مشاغل دیگر در سراسر جهان ایجاد کند. تأثیر قوانین جدید محدود بر فناوری‌های بزرگ نیست و بر همه شرکت‌ها در جهان مؤثر خواهد بود.

به‌ تازگی شرکت‌هایی از سراسر جهان در نامه‌ای به پیش‌نویس قانون چین که «حق اجرای اقدامات لازم برای حفظ امنیت سایبری را برای خود محفوظ دانسته» اعتراض وعنوان کردند که مفاد قانون جدید بسیار فراتر از موارد ضروری است. پیش‌نویس این قانون امنیت سایبری همه‌چیز از جریان اطلاعات تا رمزنگاری را پوشش می‌دهد و مجموعه‌ای از تبعیض‌ها را علیه تولیدکننده‌های فناوری خارجی اعمال می‌کند. به‌منظور مقابله با این مشکل، شرکت‌های بزرگ آمریکایی مشاغل خود را مجبور به «چینی شدن» کردند.

بهترین راه‌کار برای شرکت‌های آمریکایی برای مقابله با این قانون این است که به دنبال شرکای چینی باشند.

درحالی‌که این موضوع برای شرکت‌های آمریکایی ناعادلانه به نظر می‌رسد، کشورهای دیگر جهان که فرهنگ آن‌ها آمریکایی شده است به‌خوبی درک می‌کنند که چرا کشورهای آسیایی می‌خواهند تأثیر غول‌های فناوری آمریکا را محدود کنند.

طبق گزارش‌های منتشرشده کشورهای دیگر مانند فرانسه، هند، روسیه و برزیل نیز برای محافظت از فرهنگ کشور خود در برابر تهاجم آمریکا راه‌های مشابهی در پیش گرفته‌اند.