Gerdab.IR | گرداب

فیبرنوری هم انحصاری شد

تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۵

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای هشدار داد: در صورت تمدید انحصار 5 ساله تنها اپراتور فیبر نوری، برای ورود شرکت آفریقایی MTN، انحصار جدیدی در بازار اینترنت ایجاد خواهد شد که در نتیجه آن فاتحه سرمایه‌گذاری در صنعت ICT را باید خواند.

به گزارش گرداب، ناصر علی سعادت در نشست خبری با موضوع "تمدید انحصار اپراتور فیبرنوری" با اشاره به دوره حفاظت موجود برای ارائه سرویس روی فیبر نوری، گفت: در گذشته اپراتور ایرانیان نت پروانه ارائه خدمت روی فیبر نوری را از سازمان تنظیم مقررات ارتباطات دریافت کرده که دوره حفاظت این اپراتور رو به اتمام است.

وی با بیان اینکه پروانه اپراتور فیبرنوری در دی ماه سال ۹۱ صادر شد، توضیح داد: قرار بود بعد از ۲۴ ماه و در پایان سال ۹۳ حداقل یک میلیون پورت منصوبه توسط این اپراتور ایجاد شود و برای توجیه سرمایه گذاری، دوره انحصار پیش بینی شد که در پی عملکرد ناموفق اپراتور، وزارت ارتباطات با تمدید پروانه تا مردادماه سال ۹۵ موافقت کرد.

وی اظهار داشت: هم اکنون 13 اپراتور ارتباطات ثابت (FCP) با پرداخت 20 میلیارد تومان حق لایسنس به بازار ارتباطات ثابت وارد شده اند که یکی از بندهای پروانه این اپراتور ارائه خدمات فیبرنوری است. این پروانه ها 10 ساله است و مدت زمان سرمایه گذاری حداقل 5 ساله است.  

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای با اشاره به گمانه زنی و برخی اخبار درباره تمدید دوره انحصار اپراتور فیبر نوری و ورود شرکت آفریقایی MTN برای سرمایه گذاری در این شرکت، گفت: بخش خصوصی برای پیشبرد اهداف خود می تواند با هر شرکت خارجی مذاکره کند اما چون MTN می خواهد وارد ایران شود نباید برای ما قانون وضع کند.

وی تاکید کرد: با ورود MTN به پروژه فیبرنوری ایران مخالفتی نداریم؛ بلکه با تصمیمات خلاف قانون مانند تمدید انحصار مخالف هستیم که قطعا تمدید انحصار ایرانیان نت نمی تواند صحت داشته باشد. البته هیچ منبعی نیز رسما تمایل MTN به سرمایه گذاری در فیبرنوری ایران را اعلام نکرده و منبعی مبنی بر درخواست این شرکت از ایران برای افزایش دوره انحصار وجود ندارد.

سعادت تصریح کرد: تمدید انحصار ایرانیان نت خلاف قوانین اصل 44، اقتصاد مقاومتی و پروانه های FCP است. اگر دولت به پروانه هایی که واگذار می کند، متعهد نباشد اعتماد بخش خصوصی به سرمایه گذاری ها در کشور از بین می رود و باید فاتحه سرمایه گذاری در کشور را خواند.

وی ابراز امیدواری کرد: از مرداد ماه دیگر اپراتورهای دارای پروانه نیز بتوانند به بازار فیبرنوری وارد شوند.