Gerdab.IR | گرداب

پرواز سعودی‌ها از فراز قله بی مسئولیتی رسانه‌ها

تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۵

حملات سایبری چند وقت اخیر، به وبگاه‌های ایرانی و متأسفانه عملکرد عجولانه و احساسی برخی رسانه‌های پربازدید داخلی، حاوی چند نکته مهم است که بررسی اجمالی آن‌ها، می‌تواند راه را برای حوادث احتمالی در آینده، روشن کند.

به گزارش گرداب، صبح امروز خبری در رسانه‌های جهان منتشر شد که از عقد قراردادهای گسترده مقامات سعودی با شرکت‌های بزرگ فناوری اطلاعات در دره سیلیکون آمریکا خبر می‌داد.

فارغ از به نتیجه رسیدن یا نرسیدن این قراردادها و یا وجود و عدم وجود ظرفیت‌های داخلی در عربستان برای رسیدن به چشم‌انداز مورد نظر در این زمینه، به‌راحتی می‌توان برداشت کرد که عربستان، در تلاش است تا گام بلندی برای رسیدن به قله فناوری آسیا بردارد.

حال در این میانه و با توجه به اینکه سعودی‌ها در حال اجرای افکار بلند پروازانه خود هستند، متأسفانه برخی رسانه‌های داخلی کشور، دل خود را به انتشار اخبار هک چند وبگاه دسته چندم سعودی خوش کرده و اخبار آن را به‌عنوان اسناد اقتدار ملی منتشر می‌کنند.

موضوع درگیری‌های پراکنده سایبری بین ایران و عربستان سعودی، ماه‌ها است که در جریان است و موضوع تازه‌ای نیست. البته این موضوع، چند وقت اخیر و در پی تشدید درگیری‌های سیاسی بین دو کشور، اندکی بر سر زبان‌ها افتاد و به تیتر جذاب برخی رسانه‌های داخلی و خارجی تبدیل شد. این‌گونه درگیری‌ها، نه تنها جنگ سایبری محسوب نمی‌شود بلکه حتی یک حمله هکری گسترده هم نیست. این‌گونه حملات، صرفاً نوعی درگیری تن‌به‌تن تعدادی از هکرهای خصوصی و بی‌نام و نشانی است که با توجه به القاء جو مسموم توسط برخی رسانه‌ها، در اذهان عمومی به جنگ سایبری تعبیر می‌شود.

البته این نکته نیز لازم به ذکر است که انتشار اخبار هک وبگاه‌های داخلی، با هدف روشنگری و هشدار به مقامات مسئول داخلی برای اقدام به جهت امن سازی، امری مثبت و قابل‌قبول است و منظور نگارنده، انتشار اخبار روشنگرانه نیست.

در اصل، باید به این نکته اشاره کرد که چرا هیچ نهاد خاصی در کشور، متولی این موضوع نیست که اقدام به سازمان‌دهی هکرهای این‌چنینی کرده و بتواند از آن‌ها در مواقع لزوم، بهره کافی را ببرد. سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود، این است که آیا انجام چنین هک‌هایی، چیزی جز کمک کردن به سعودی‌ها، برای شناخت رایگان آسیب‌پذیری‌هایشان و مقاوم شدن در برابر آن‌ها است؟

آیا این کار، به‌نوعی آب به آسیاب دشمن ریختن نیست؟ از طرفی، چرا برخی رسانه‌های داخلی که انصافاً هدفشان سربلندی نظام است، باید اخبار چنین شیطنت‌های هکری را، با تصمیم‌گیری‌های احساسی و گهگاه به کار بردن تیترهای سخیف و کم‌ارزش، به تیتر یک رسانه خود تبدیل کرده و از آن به‌نوعی تعریف و تمجید کنند که ناخواسته هزینه چنین حملاتی، از جیب نظام برداشته شود. آیا تاکنون، این گونه رسانه‌ها، برایشان این سوال پیش آمده است که شاید چنین حملاتی از جانب خود سعودی ها سازماندهی شده و به هکرهای ایرانی نسبت داده می‌شود تا از این طریق واکنش ایران را به همراه داشته و در نهایت، سعودی‌ها بهترین بهره برداری را از ماجرا کنند؛ اتفاقی که به صورت تقریبا مشابه در جریان حمله به سفارت‌خانه عربستان در ایران رخ داد و سبب تحمیل خسارات مادی و معنوی فراوان برای کشور شد.

شاید بهتر باشد برای روشن شدن این موضوع، به حملات نیابتی آمریکا در منطقه نیز اشاره شود. ایالات‌متحده، سال‌های سال است که در حال سازمان‌دهی حملات سایبری علیه اهدافی در داخل جمهوری اسلامی و منطقه است. جالب‌توجه است که تاکنون حتی یک رسانه آمریکایی هم صراحتاً از واژه "کاربران آمریکایی" برای نام بردن از عاملان این حملات، استفاده نکرده است. حال چرا ما باید به‌راحتی، هک پیش پا افتاده چند وبگاه بی اهمیت سعودی را به راحتی به هکرهای ایرانی نسبت بدهیم؟

در حقیقت می‌توان گفت که آن‌ها حملات خود را انجام می‌دهند و به راحتی، از زیر بار مسئولیت این حملات، شانه خالی می‌کنند و ما، با وجود آنکه هیچ برنامه‌ریزی خاصی برای انجام چنین حملاتی نداریم، به‌راحتی، مسئولیت انجام آن‌ها را بر عهده می‌گیریم.

در پایان، لازم به ذکر است که رسانه‌های مسئول و جریان ساز، باید اندکی بیشتر به نحوه اطلاع‌رسانی خود توجه کرده و با پرهیز از تصمیم‌گیری‌های هیجانی و احساسی، گام‌های استوارتری در راستای تحقق اهداف میهن عزیزمان بردارند.