Gerdab.IR | گرداب

آخرین بازی با جیب کاربران؛

کاهش قیمت اینترنت درگیر کاغذبازی شد

تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۵

مسئولان اجرایی کشور در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات نزدیک به سه هفته می‌شود با صدای بلند مژده کاهش قیمت اینترنت را به مردم می‌دهند اما هنوز ابلاغیه‌ای برای کاهش قیمت به شرکت‌های اینترنتی نداشته‌اند.

به گزارش گرداب، راه‌اندازی دو مرکز تبادل ترافیک داده شبکه ملی اطلاعات در تهران و شیراز توسط شرکت ارتباطات زیرساخت و وعده راه‌اندازی دو مرکز در نقاط دیگر کشور تا پایان ماه مبارک رمضان، باعث شد تا مانور سنگینی پیرامون ارزان شدن قیمت استفاده از پهنای باند داده شود.

وزارت ارتباطات بعد از افتتاح IXP سراغ امضای تفاهم‌نامه میان چند شرکت اعم از شاتل، آسیاتک، آپارات، تلوبیون و فیلیمو جهت کاهش تعرفه ترافیک داخلی برای مردم رفت.

محمد جواد آذری جهرمی –مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت- با بیان اینکه پیش از این برای خرید 10 گیگابیت پهنای باند لازم بود شرکت‌ها هزینه‌ای معادل 1.7 میلیارد تومان به شرکت ارتباطات زیرساخت پرداخت کنند، گفت: اما اکنون به واسطه تخفیف‌های در نظر گرفته شده این رقم برای هر STM10 به حدود 9 میلیون تومان رسیده است.

وی همچنین اشاره‌ای به شرکت‌های مختلفی که با یکدیگر تفاهم کرده بودند داشت و گفت: براین اساس شرایط به گونه‌ای پیش رفته که این شرکت‌ها تعرفه خود را برای محتوای داخلی تا حدود 50 درصد کاهش داده‌اند.

بعد از گذشت بالغ بر دو هفته از این اظهارات و مانور سنگین رسانه‌ای پیرامون ارزان شدن قیمت اینترنت، مدیر عامل شرکت شاتل هفته گذشته با اشاره به خبرهای منتشر شده و انتظار مردم برای کاهش هر چه سریع‌تر قیمت سرویس اینترنت گفت: تا زمانیکه مصوبه رگولاتوری درباره تغییر قیمت‌ها به شرکت‌های اینترنتی ابلاغ نشود، شرکت‌ها نمی‌توانند در این زمینه دست به تغییرات بزنند.

این فعال بازار اینترنتی با اشاره به اینکه تغییر قیمت اینترنت برای کاربران نیاز به سپری کردن مراحل مشخصی دارد، گفت: هر مصوبه‌ای که از سوی رگولاتوری به ما ابلاغ شود، موظف هستیم آن را به سرعت اجرا کنیم؛ بنابراین در این زمینه نه تنها مصوبه‌ای ابلاغ نشده که حتی ما به عنوان یک فعال در این بازار، از کلیات و اعداد و ارقام اشاره شده در این مصوبه نیز بی‌خبریم.

نخجوانی با اشاره به اینکه در حال حاضر شرکت‌های اینترنتی 70 درصد درآمد خود را به شرکت مخابرات و شرکت ارتباطات زیرساخت پرداخت می‌کنند، عنوان کرد: نزدیک به دو سال و نیم پیش، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تصمیم به کاهش قیمت اینترنت برای کاربران نهایی گرفت و در این زمینه نیز مصوبه 181 تصویب شد. در آن زمان بی‌درنگ بعد از ابلاغ این مصوبه ما تخفیف‌های مورد نظر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را برای کاربران نهایی لحاظ کردیم.

او افزود: با این حال با گذشت دو سال و نیم از ابلاغ این مصوبه و بر خلاف قول صریح دوستان، نتوانسته‌ایم تخفیف در بخش پهنای باند و خدمات شبکه انتقال از شرکت‌های ارتباطات زیرساخت و مخابرات ایران دریافت کنیم.

وی با اعلام اینکه برای جلوگیری از تکرار این تجربه درباره مصوبه جدید باید همه بازیگران حوزه اینترنت از رگولاتوری گرفته تا شرکت‌ها ارتباطات زیرساخت و مخابرات ایران به بندهای مصوبه جدید احترام بگذارند، تاکید کرد: رگولاتوری پیش از ابلاغ مصوبه درباره کاهش قیمت اینترنت باید به صورت شفاف، ابهام‌های مختلف درباره کاهش قیمت خدمات از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت و مخابرات را برطرف تا در نهایت کاربران نهایی نیز به شکل واقعی کاهش قیمت سرویس خود را دریافت کنند.

این فعال بازار اینترنتی در ادامه با انتقاد از برخی خبررسانی‌ها، تصریح کرد: نمی‌توان به واسطه چند مصاحبه درباره کاهش قیمت اینترنت کاربران نهایی، شرکت‌های فعال در این زمینه را محکوم به کم کاری کرد.

بعد از این اظهارات بار دیگر محمد جواد آذری جهرمی در مراسم تودیع - معارفه معاونان و جمعی از مدیران شرکت زیرساخت با بیان اینکه هم‌اکنون شبکه ملی اطلاعات بزرگترین تکلیف ماست و این طرح در شهریورماه به بهره‌برداری  کامل می‌رسد، تصریح کرد: به زودی کاهش قیمت اینترنت ابلاغ می‌شود که در نتیجه  شاهد رشد سریع ترافیک داخلی خواهیم بود.

بنابراین در حالی مسئولان به صراحت از کاهش نرخ پهنای باند داخلی برای مردم سخن گفتند که هنوز دستوری برای بازیگران این حوزه ابلاغ نشده است و همچنان باید منتظر آن ماند تا بالاخره تکلیف کاهش قیمت اینترنت مشخص شود.