Gerdab.IR | گرداب

آغاز به کار ششمین کریدور فاوا

تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۵

معاون وزیر ارتباطات گفت: انتقاد بخش خصوصی از عملکرد کمیته وام وجوه اداره شده مربوط در دوره های گذشته است که کمیته مشورتی با حضور بخش خصوصی برای اعطای تسهیلات شکل گرفت و این فرآیند انتقاداتی به همراه داشت.

به گزارش گرداب، امیرحسین دوایی امروز در یک نشست خبری با موضوع آغاز به‌کار کریدور فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور، به انتقاد بخش خصوصی از عملکرد کمیته وام وجوه اداره شده وزارت ارتباطات پاسخ داد.

معاون نوآوری و فناوری وزیر ارتباطات توضیح داد: مراحل اولیه ارزیابی ها، توسط کارگروه های استانی و کمیته های مشورتی انجام می شود اما مرحله نهایی با تایید وزیر ارتباطات خواهد بود.

وی گفت: انتقاد از عملکرد کمیته وام وجوه اداره شده مربوط به 2.5 سال پیش است. در دوره های گذشته کمیته مشورتی با حضور بخش خصوصی برای اعطای تسهیلات شکل گرفته بود که فرآیند آن با انتقاداتی همراه بوده است، اما در این دوره تسهیلات متناسب با توان اقتصادی و سطح شرکت ها به آنها تعلق گرفت.

*جزئیات عملکرد کمیته وام وجوه اداره شده وزارت ارتباطات

دوایی گفت: 108 میلیارد تومان تسهیلات به 216 شرکت پرداخت شده است. بیشترین سود و کارمزد به سرمایه در گردش با 17 درصد سود و کمترین به تحقیق و توسعه با 12 درصد انجام شده است.

وی ادامه داد: به 75 شرکت از طریق کارگروه های استانی تسهیلات کمتر از 200 میلیون تومان تخصیص یافته، مبلغ 6 میلیارد تومان اعتبار برای سرمایه گذاری در تاسیس شتاب دهنده‌های کسب و کار در استانها در نظر گرفته شده است. وام قرض الحسنه نیز از محل صندوق کارآفرینی امید با کارمزد 4 درصد به شرکتهایی که در شتاب دهنده های کسب و کار حضور دارند تعلق می گیرد.

*پس از عدم تحقق 5 کریدور فاوا استانی، کلنگ ششمین کریدور زده شد

دوایی همچنین از آغاز به‌کار کریدور فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان خبر داد و گفت: این کریدور با استفاده از ظرفیت های 6 بخش وزارت ارتباطات در تهران و البرز در حال آماده سازی است.

وی گفت: ایجاد کریدور فناوری اطلاعات و ارتباطات یکی از 6 پروژه ای است که در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای اقتصاد مقاومتی تعریف شده است.

دوایی گفت: پیش از این نیز راه اندازی 5 کریدور فاوای استانی در استان های مشهد، آذربایجان، یزد و اصفهان مصوب شده بود که هنوز محقق نشده است و کریدور تهران ششمین کریدور خواهد بود.

*جزئیات کریدور فناوری اطلاعات و ارتباطات تهران و البرز

وی با اعلام رویکرد چند پهنه‌ای کریدور فاوا (تهران و البرز) گفت:‌ منطقه ویژه فرودگاهی پیام به عنوان شهرک صنعتی ICT برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی دانش‌ بنیان، پارک فناوری فاوا (واقع در کیلومتر 19 اتوبان کرج)، پژوهشگاه ICT، پژوهشگاه فضایی و پژوهشکده سامانه‌های حمل و نقل فضایی به عنوان نهادهای علمی و پژوهشی، سایت بومهن به عنوان مجرای ارتباطات اینترنتی کشور و تله هاوس ارتباطات منطقه‌ای، پست بانک به عنوان بانک تخصصی و خطرپذیر برای حمایت از شرکت‌های فعال در زمینه ICT و دانشکده علمی- کاربردی پست و مخابرات با ماموریت تربیت نیروهای متبحر برای صنعت و همکاری سایر دانشگاه‌های کشور، رویکرد چند پهنه‌ای کریدور را تشکیل می‌دهند.

وی تاکید کرد: حمایت‌های کریدور به صورت فرا منطقه‌ای و با تمرکز بر توانمندی نیروهای خلاق در تمامی استان‌های کشور در دستور کار است.

* پنجمین مرکز تبادل ترافیک داده با رویکرد بین المللی در چابهار ایجاد می شود

دوایی از افزایش 6.5 برابری ظرفیت شبکه پهنای باند داخل طی 3 سال اخیر خبر داد و گفت: ظرفیت شبکه داده در راستای تقویت شبکه ملی اطلاعات به 4 ترابیت بر ثانیه رسیده است.

همچنین راه اندازی 4 مرکز تبادل ترافیک اطلاعات در تهران، شیراز، مشهد و تبریز، نقطه امیدی برای افزایش ترافیک ارتباطی داخلی و کاهش هزینه های خدمات دهندگان خواهد بود.

همچنین قرار است به زودی پنجمین مرکز تبادل ترافیک داده در چابهار با رویکرد بین المللی ایجاد شود. این مراکز امکان اتصال دیتاسنترهای داخلی را با هدف ترافیک رایگان اطلاعات فراهم می‌کند.