Gerdab.IR | گرداب

واعظی: پهنای باند ۳برابر می‌شود

تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۵

وزیر ارتباطات با بیان اینکه با تلگرام از طریق ایمیل در ارتباط هستیم و این شبکه نماینده‌ای در ایران ندارد، گفت: تلگرام به درخواست ما برای مسدودسازی کانال‌های مستهجن ۲۴ ساعته پاسخ می‌دهد.

به گزارش گرداب، محمود واعظی امروز سه‌شنبه در حاشیه همایش ICT و تحقق اقتصاد مقاومتی در جمع خبرنگاران، گفت: پهنای باند اینترنت داخلی در سال جاری به سه برابر افزایش پیدا می‌کند تا زیرساخت شبکه ملی اطلاعات آماده شود.

وی گفت: تمامی تلاش این است که تا سه ماه آینده پروژه دولت الکترونیک و در اواسط سال ۹۵ شبکه ملی اطلاعات را رونمایی کنیم.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه پروژه شبکه ملی اطلاعات مهمترین پروژه و در اولویت قرار دارد، گفت: بودجه مشخصی برای این شبکه در نظر نگرفته‌ایم، اما قرار است هر چه میزان که این پروژه نیازمند اعتبار است به آن تخصیص داده شود.

اختصاص ۱۰۴ میلیارد تومان وام به شرکت‌های فناوری

واعظی در خصوص تحقق اقتصاد مقاومتی در این وزارتخانه گفت: ستاد اقتصاد مقاومتی از سال گذشته و پس از ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری، تشکیل شد و چارچوب این سیاست‌ها طی ۱۰ جلسه برگزاری ستاد تدوین شده است.

وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه نگاه ما به موضوع اقتصاد مقاومتی نگاه تبلیغاتی نیست، تاکید کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده و افزایش بودجه پژوهشگاه‌های ارتباطات و فضایی، اقتصاد مقاومتی را با اجرای پروژه‌های پژوهشی و تحقیقاتی به عمل نزدیک کرده و به خوداتکایی فناورانه خواهیم رسید. در این زمینه علاقه‌مند شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان در استان‌ها هستیم و قصد داریم تصدی‌گری را در این زمینه کاهش دهیم.

وی توجه ویژه به کسب و کار، ایجاد اشتغال، تحقیق و پژوهش و افزایش بودجه را در راستای تولید محتوا و خدمات فناوری اطلاعات از جمله برنامه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی عنوان کرد.

واعظی گفت: همچنین در راستای تخصیص وام وجوه اداره شده به شرکت‌های فناوری اطلاعات تاکنون ۱۰۴ میلیارد تومان بودجه به ۱۹۶ شرکت تخصیص داده شده است.

وزیر ارتباطات اظهار امیدواری کرد در سال ۹۵ به صورت مستقیم و غیر مستقیم ۷۰ تا ۱۰۰ هزار شغل در حوزه ICT ایجاد شود.

وی همچنین از تولید ۷۰ هزار اپلیکیشن در یک سال گذشته توسط نیروهای داخلی و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی خبر داد.

واعظی، ایجاد عدالت دیجیتالی از دیگر سیاست‌های این وزارتخانه در سال ۹۵ برشمرد و اضافه کرد: در این راستا بودجه خاصی به مناطق محروم و روستاها تعلق خواهد گرفت تا بیش از ۲۰ هزار روستا به اینترنت متصل شوند و بتوانیم خدمات الکترونیکی را به روستاها ببریم.

شورای اجرایی فناوری اطلاعات موازی شورای فضای مجازی نیست

وزیر ارتباطات در پاسخ به سئوال مهر در خصوص شورای اجرای فناوری اطلاعات که طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی باید تشکیل شود، گفت: در آخرین جلسه شورای عالی فضای مجازی ۳ شورا منحل شدند و اختیارات و سیاستگذاری آنها به شورای عالی فضای مجازی منتقل شد. در همین حال شورای عالی فناوری اطلاعات به شورای اجرایی فناوری اطلاعات تغییر نام داد و تمام اختیارات مربوط به سیاستگذاری راهبردی و نظارت در سطح ملی از این شورا حذف شد.

وی گفت: بر این اساس قرار است شورای اجرایی فناوری اطلاعات ذیل سیاست‌های شورای عالی فضای مجازی تصمیمات این شورا را در جهت هماهنگی برای اجرا عملیاتی کند.

پاسخ ۲۴ ساعته تلگرام به درخواست وزارت ارتباطات

وی در خصوص تعاملی که وزارت ارتباطات با شبکه اجتماعی تلگرام دارد، گفت: شبکه‌های اجتماعی خارجی مجاز هستند که در کشور ما فعالیت کنند، اما باید به قوانین ما احترام بگذارند و آنچه که ما در کشورمان مناسب نمی‌دانیم را از شبکه‌های خود حذف کنند.

وزیر ارتباطات گفت: در این زمینه این هماهنگی را با تلگرام به وجود آورده‌ایم و از سوی دیگر این شبکه اجتماعی نیز در ارتباط با حذف مسائل غیراخلاقی و مستهجن که ممکن است در این شبکه مبادله شود، با ما همکاری می‌کند.

واعظی با اشاره به اینکه طی چند هفته اخیر تعداد بسیاری از کانال‌های غیراخلاقی در شبکه تلگرام مسدود شده است، گفت: آنچه که تلگرام برای ما فرستاده است لیست بسیار بلندی بود و تعداد آن را نمی‌دانیم، اما آنچه مسلم است اینکه بعد از درخواست وزارت ارتباطات برای مسدودسازی کانال‌های غیراخلاقی، تلگرام ظرف ۲۴ ساعت این کانال‌ها را مسدود می‌کند.

وی تاکید کرد: تلگرام نماینده‌ای در ایران ندارد و اگر هم دارد من در جریان نیستم، اما آنچه که ما با این شبکه ارتباط داریم، از طریق ایمیل بوده و ما درخواستمان را به این شبکه از این طریق اعلام می‌کنیم و آنها کانال‌های مدنظر را حذف و مسدود می‌کنند.

وزیر ارتباطات در مورد نظارت بر شبکه‌های اجتماعی داخلی نیز تاکید کرد: این وزارتخانه هیچ گونه محدودیتی برای فعالیت شبکه‌های اجتماعی داخلی به وجود نیاورده است و شبکه‌هایی که بر اساس قوانین و مقررات کشور فعالیت می‌کنند، مشکلی در ادامه فعالیت ندارند و ما از آنها حمایت می‌کنیم.