Gerdab.IR | گرداب

دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری:

این اقدام خارج از دین مسیحیت است

تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۸۹

ما مخالف كسانی هستیم كه به ادیان و عقاید دیگران توهین می‌كنند. آن‌ها شاید بتوانند كتاب‌های آسمانی را بسوزانند، اما مطمئناً اعتقاد قلبی مؤمنین را نمی‌توانند بسوزانند و آن باقی خواهد ماند.

اقدام كینه‌توزانه‌ی اهانت به قرآن كریم در آمریكا موجی از نفرت و انزجار را در بین مسلمین و موحدین جهان برانگیخت.
 
رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در پیامی، ضمن محكوم كردن این اقدام جنون‌آمیز و مشمئزكننده، در بیان اهداف این فرمودند: «هدف از اقدام نفرت‌انگیز اخیر آن است كه از سوئی مقابله با اسلام و مسلمانان در جامعه‌ی مسیحی به سطوح همگانی مردم كشیده شود و با دخالت كلیسا و كشیش، رنگ مذهبی گرفته و پشتوانه‌ای از تعصبات و تعلقات دینی بیابد».
 
در چند روز اخیر، رهبر و بزرگان مسیحیان آشوری جهان، مهمان جمهوری اسلامی ایران بودند. آنچه در پی می‌آید صحبت‌های "پاتریارك ماردنخای چهارم" رهبر جهانی مسیحیان آشوری و "مار آوا روئیل" اسقف كلیسای شرق آشوری در كالیفرنیا، درباره‌ی اهانت به قرآن كریم است.

پاتریارك ماردنخای چهارم كه برای مراسم "دست‌گذاری اسقف" كلیسای شرق آشوری به كشورمان سفر كرده است، در اظهار نظری، ضمن محكوم كردن اهانت نفرت‌انگیز به قرآن كریم گفت: «ما مخالف كسانی هستیم كه به ادیان و عقاید دیگران توهین می‌كنند. آن‌ها شاید بتوانند كتاب‌های آسمانی را بسوزانند، اما مطمئناً اعتقاد قلبی مؤمنین را نمی‌توانند بسوزانند و آن باقی خواهد ماند.»

رهبر جهانی مسیحیان آشوری ضمن اشاره به زندگی مسالمت‌آمیز مسیحیان آشوری با مسلمانان در ایران خاطرنشان كرد: «قرن‌ها است كه با برادران مسلمان خود با صلح و صفا زندگی كرده‌ایم. مطمئن هستیم كه این كار نابخردانه، نمی‌تواند در روابط مؤمنین مسلمان و مسیحی خللی ایجاد كند.»

مار آوا روئیل نیز درباره‌ی زندگی هم‌كیشان خود در ایران گفت: «كلیسای ما و پیروان دین ما بسیار فعال و پویا هستند. می‌توانند اَعمال دینی را انجام دهند، كلیسا فعالیت كند و كشیش‌ها وظایف خود را انجام دهند و پیروان این آئین بتوانند به زندگی براساس دین خود ادامه دهند. خوشحالیم كه از زندگی آزادانه در این كشور لذت می‌برند.»

دبیر اجلاس اسقف‌های كلیسای شرق آشوری درباره‌ی اهانت به قرآن گفت: «در وهله‌ی اول باید بدانیم كه این اقدام، اقدام یك فرد است و نماینده‌ی دین مسیحیت و پیروان آن در آمریكا و حتی كلیساهای آمریكا نیست. این اقدام خارج از دین مسیحیت است. اما به هر حال از نظر آئین و تعلیمات ما مذموم است. رهبر ما در روز ۹ سپتامبر بیانیه‌ای صادر كرد و ضمن رد و محكوم كردن این اقدام گفت: هرگونه اقدامی كه موجب توهین به دیگر ادیان و تفرق میان ادیان باشد، قابل قبول نیست. همان‌طور كه دین ما و مسیح(ع) تأكید می‌كند، وظیفه‌ی ما ترویج محبت، دوستی، برادری، احترام به پیروان سایر ادیان و زندگی مسالمت‌آمیز در كنار یك‌دیگر است.»

وی از افزایش شكاف مسلمانان و مسیحیان به عنوان تبعات چنین اقداماتی نام برد و افزود: «ما مخالف چنین اقداماتی هستیم؛ به‌ویژه در منطقه‌ی خاورمیانه كه برای ما آشوری‌ها، هم‌زیستی با برادران مسلمانمان حائز اهمیت است.»