Gerdab.IR | گرداب

ساخت پهپاد به کمک واکنش‌های شیمیایی

تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۵

گروهی از محققان انگلیسی در حال ایجاد طرحی هستند که سرعت ساخت و عملیاتی کردن پهپادها را افزایش می‌دهد.

به گزارش گرداب، طراحی و ساخت پهپادها با فناوری‌های امروزی ممکن است سال‌ها به طول انجامد؛ زیرا فرآیندهایی پیچیده‌‌ی موجود از استخراج مواد اولیه تا طراحی صنعتی و مونتاژ آن بسیار زمان‌بر است.

عده‌ای از محققان برای سرعت بخشیدن به روند ساخت پهپادها، تصمیم به استفاده از چاپگرهای 3 بعدی گرفتند تا بعضی قطعات را بتوانند با سرعت بیشتری تولید کرده و به کار بگیرند. با وجود این، لی کرانین (Lee Cronin)، استاد دانشگاه گلاسگو انگلیس (University of Glasgow) طرحی مفهومی را ارائه داده است که روند ساخت پهپادها را تسریع می‌دهد. کرانین در همکاری با شرکت صنایع دفاعی و هوافضای بی. ای. ئی. سیستمز انگلیس (BAE Systems)، در حال توسعه پروژه‌ای به نام چمپیوتر (Chemputer) است که می‌تواند در محیط آزمایشگاه به پرورش پهپادهای کوچک بپردازد.


محققان جزئیات طرح خود را اعلام نکردند؛ اما توضیح دادند که برای رشد و پرورش پهپادها هنوز هم فناوری چاپگر سه‌بعدی برای ساخت قطعات فیزیکی و مدارها موردنیاز است. چمپیوتر می‌تواند روند ساخت را با استفاده از واکنش‌های شیمیایی رخ داده در سطح مولکولی افزایش دهد. آن‌ها معتقدند طرح مذکور می‌تواند زمان ساخت پهپادها را از چند سال به چند هفته کاهش دهد.
بی. ای. ئی. سیستمز اعلام کرد، پهپادهای تولید شده در آزمایشگاه می‌تواند در ارتفاعات بالا پرواز کرده، موشک‌ها را پشت سر بگذارد و در عملیات‌های واکنش سریع شرکت کنند. از طرفی می‌توان از نوعی فناوری مشابه برای ساخت وسایل نقلیه بزرگ‌تر نیز استفاده کرد.


کرانین گفت: «ما در حال توسعه روشی برای ساخت مواد به‌صورت شیمیایی هستیم که در آینده اشیای پیچیده در ماشین‌ها را از پایین تا بالا به صورت کاملاً مستقل یا با کمترین دخالت انسان ایجاد می‌کند.»


وی افزود: «ساخت پهپادهای کوچک چالش‌های زیادی دارد؛ اما من معتقدم تفکر خلاق و فناوری‌های دیجیتال مرتبط درنهایت به برنامه‌نویسی‌های دیجیتالی سامانه‌های شیمیایی و مواد پیچیده ختم می‌شود.»

تصویری مفهومی از روند ساخت پهپاد در روش چمپیوتر