Gerdab.IR | گرداب

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

ایجاد شبکه ملی اطلاعات مهم‌ترین دستور کار وزارت ارتباطات است

تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۵

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: وزارت ارتباطات تشکیل شبکه ملی اطلاعات را به عنوان مهمترین دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش گرداب، محمود واعظی ظهر پنجشنبه در جلسه کارگروه توسعه دولت الکترونیک که در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، با بیان اینکه خراسان رضوی و به ویژه شهر مشهد  باید از همه امکانات برخوردار شود، اظهار کرد: برای توسعه حوزه ICT محدودیت‌های مالی دولت و شرکت‌ها و همچنین الزام به استفاده از تکنولوژی‌های مختلف کشورهای خارجی مشکلاتی را به‌وجود آورده است.

وی ادامه داد: با توجه به فضای توافق هسته‌ای ‌موفق شدیم با تعدادی از شرکت‌های خارجی از نظر قیمت و انواع تکنولوژی مذاکره کنیم، رفع تحریم‌ها و ایجاد فضای جدید بین‌المللی محصول کار جمعی تمام آحاد جامعه است و دولت تنها در این حوزه کارگزار مجموعه نظام است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه مردم، قوای سه گانه و مجموعه نظام با همبستگی توانسته‌اند این امنیت را در کشور ایجاد کنند، افزود: از لحاظ زیر ساخت‌های ICT بسیار عقب‌تر از برنامه هستیم.

وی افزود: نقش ICT در کشور فقط به تلفن و اینترنت محدود نمی‌شود و نگاه وزارت ارتباطات و تمامی شرکت‌ها و اپراتورها بر این حوزه این است که  هیچ چاره‌ای تأمین زیرساخت‌های ICT نداریم.

واعظی خاطرنشانکرد: توانمند ساختن بخش ICT  اقدامی بسیار مهم بوده و برای توسعه آموزش و افزایش بهره‌وری و ایجاد رونق در تجارت باید زیرساخت‌هایی را فراهم کرد  تا ICT در خدمت علم باشد.

وی تاکید کرد: معتقدیم هر چه افراد ، اطلاعات مورد نیاز خود را در داخل کشور تبادل کنند و از محتوا، خدمات و اپلیکیشن‌های تولید داخل استفاده کنند تهدیدات فضای مجازی کاهش پیدا می‌کند.

وزیر ارتباطات با اشاره به مزایای تبادل اطلاعات در داخل کشور گفت: از مهم‌ترین مزایای تبادل اطلاعات در کشور می‌توان به سرعت بیشتر، تعرفه پایین‌تر و ضریب‌ امنیتی بالاتر اشاره کرد.

واعظی افزود: موضوع شبکه ملی اطلاعات در چهار دولت با نام‌های مختلف مطرح شده بود که در برنامه پنجم نیز به عنوان یک تکلیف مشخص شده است و به همین منظور از ابتدای دولت، وزارت ارتباطات تشکیل این شبکه را به عنوان مهمترین دستور کار خود تلقی کرده است اما این وظیفه تنها بر عهده وزارت ارتباطات نیست و تمام دولت دست‌اندرکاران آن هستند.

وی با بیان اینکه افتتاح سه مرکز NIX  در سطح کشور بیان کننده شعار «ایران فقط تهران نیست» است، گفت: با آغاز فعالیت‌های تمرکززدایی به سمتی حرکت می‌کنیم که امکانات موجود تنها در تهران، کلانشهرها و مراکز استان‌ها متمرکز نشود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به محدودیت‌های مالی گفت: ماهانه ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه جاری و سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار بخش هدفمندی یارانه‌ها عملاً بودجه عمرانی و مبلغی برای توسعه کشور و سرمایه‌گذاری باقی نمی‌گذارد.

واعظی افزود: شاید نتوان همه اهدافی که برای تلفن ثابت و اینترنت در روستاها در نظر گرفته شده را محقق کرد اما اپراتورهای تلفن همراه با استفاده از بخشی از درآمد خود به پوشش‌دهی آنتن در روستاها پرداخته اند.

وی درباره  اقدامات انجام شده برای مشهد ۲۰۱۷ گفت: هر یک از دستگاه ها مسئولیتی را بر عهده گرفته‌اند و ۱۳ پروژه ارتباطاتی در این حوزه  در مشهد در دست اقدام است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد: نسبت استفاده از ترافیک داخلی به خارجی در حال حاضر ۴۰ به ۶۰  است که امیدواریم تا پایان دولت به نسبت ۵۰ به ۵۰ افزایش یابد.