Gerdab.IR | گرداب

با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری؛

نشست فعالان و توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای پیام‌رسان

تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۵

جمعی از فعالان و توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای پیام‌رسان در فضای مجازی در نشستی با حضور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و دبیر ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و میکروالکترونیک، ضمن ارائه توانمندی‌ها و محصولات موجود، از دغدغه‌ها و نیازهای خود سخن گفتند.

به گزارش گرداب، با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و سید مجتبی هاشمی دبیر ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و میکروالکترونیک نشست فعالان و توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای پیام‌رسان در فضای مجازی با هدف ارائه قابلیت‌ها و توانمندی‌های داخلی در این حوزه برگزار شد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این نشست با اشاره به ضرورت ایجاد فضای مناسب توسعه نرم‌افزارهای بومی پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی عنوان کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از این حوزه همانند سایر حوزه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، با حداکثر توانمندی حمایت خواهد کرد و برای رفع موانع موجود تلاش خود را به کار خواهد بست.

وی افزود: هنر دولت در ایجاد زیست‌بوم مناسبی است که با کارکرد کارآفرینانه، بتواند زمینه رشد و توانمندی فعالان حوزه IT را فراهم کند.

ستاری با تاکید بر نقش‌آفرینی صندوق‌های جسورانه و عدم دخالت دولت در فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان افزود: ارائه معافیت‌های گمرکی، مالیاتی، تسهیلات سربازی، ایجاد زمینه فرهنگ‌سازی، تخصیص تسهیلات در قالب اعطای جایزه و مواردی از این دست، زمینه‌هایی هستند که دولت می‌تواند نقش خود را به خوبی ایفا کند.

وی افزود: دخالت دولت در شکل دادن و حمایت‌های مستقیم، فضای رانت را ایجاد خواهد کرد و به علت وابستگی به منابع دولتی ایجاد می‌شود، شکست کسب و کار را به دنبال خواهد داشت. بنابراین کسب و کارها می‌بایست در فضایی متناسب، رقابتی و بر اساس نیازهای بازار شکل بگیرند تا بتوانند به حیات خود ادامه بدهند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به تعامل با شورای عالی فضای مجازی در راستای کمک به توسعه و رشد شرکت‌های فعال در حوزه نرم‌افزارهای پیام‌رسان گفت: با تعاملات و هم‌افزایی‌های صورت گرفته در شورای عالی فضای مجازی و انتقال دغدغه‌ها و نیازهای فعالان این بخش، تلاش می‌کنیم موانع پیش روی فعالان این حوزه برطرف شود.

در ادامه، سید مجتبی هاشمی، دبیر ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و میکروالکترونیک هدف از برگزاری این نشست را شناخت نیازها و چالش‌های فعالان و توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای پیام‌رسان در فضای مجازی، حرکت در مسیر رفع این چالش‌ها و رسیدن به نقطه مطلوب توانمندی بر اساس یک راهبرد منطقی دانست و گفت: تلاش می‌کنیم با شناخت نیازها و حمایت‌ها از فعالان و توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای پیام‌رسان در فضای مجازی، در یک مدت زمان معقول و منطقی، به سطح قابل قبولی از توانمندی، به لحاظ کمی و کیفی دست پیدا کنیم.

وی افزود: معاونت علمی و فناوری مجری و ذی‌نفع هیچ یک از طرح‌های فناورانه نیست و به دنبال آن است که با ایجاد زمینه‌های لازم و حمایت از راه‌های گوناگون، موجب بالارفتن توانمندی فعالان این حوزه شود.

حاضرین نشست که عموماً توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای پیام‌رسان در فضای مجازی هستند، ضمن ارائه توانمندی‌ها و محصولات موجود،  از دغدغه‌ها و نیازهای خود سخن گفتند که حمایت‌های اطلاع رسانی و تبلیغات، توجه بیش‌تر به تولیدات بومی، حذف فرآیندهای سخت و پیچیده مجوز، برطرف سازی مشکلات زیرساختی، رفع چالش‌ها و موانع قانونی، عمده خواسته‌های فعالان حاضر در این نشست بود.