Gerdab.IR | گرداب

ساخت ابررایانه برای بازی کامپیوتری!

تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۵

یک متخصص کامپیوتر در حدود ۱۸۵ میلیون تومان خرج کرده تا ابررایانه‌ای بسازد که وقتی کار می‌کند، مانند بازی تتریس می‌شود.

به گزارش گرداب، جیمز نیومن یک مهندس کامپیوتر و فارغ‌التحصیل از دانشگاه کمبریج است، او در مدت پنج سال ۵۳ هزار دلار (۱۸۵ میلیون دلار) خرج کرده تا بتواند یک اتاق کامل را مجهز کند و ابر رایانه‌ بسازد، البته ابررایانه‌ای که هم حافظه و هم سرعت خیلی کمتری نسبت به دیگر رایانه‌ها دارد. او در این‌باره توضیح می‌دهد: «کامپیوترها ابزار عجیبی هستند، وقتی به آن‌ها نگاه می‌کنیم نمی‌توانیم بفهمیم دقیقا چه کاری انجام می‌دهند، به همین دلیل من دست به ساخت این ابررایانه زدم تا نشان دهم وقتیبا یک کامپیوتر کار می‌کنیم، دقیقا داخل آن چه اتفاقی می‌افتد.»

این مهندس کامپیوتر ادامه می‌دهد: «مشکل این‌جاست که ما نمی‌توانیم به اندازه‌ای کوچک شویم که وارد کامویتر بشویم و ببینیم چه حرکاتی دارد، اما می‌توانیم اجزای آن را به قدری بزرگ بسازیم که در آن راه برویم. در این صورت حتی می‌توانیم جابه جایی داده‌های مخلف را در کامپیوتر ببینیم.»

جیمز فقط شب‌ها فرصت داشته روی اختراعش کار کند و به همین دلیل زمان زیادی برای ساخت آن گذاشته، به گفته خودش برای ساخت این ابرکامپیوتر همه کتاب‌ها و تحقیقات مختلف را خوانده است و نمی‌خواسته تا این مقدار برای پروژه خرج کند، «در ابتدا نمی‌خواستم تا این مقدار روی ساخت این کامپیوتر خرج کنم، اما هرچه کار جلوتر می‌رفت، خرج‌ها هم بیشتر می‌شد و من هم فقط می‌خواستم آن را بسازم.»

این سازه شامل ۴۰ هزار قطعه ترانزیستور و ۱۰ هزار LED است و وزنی برابر ۵۰۰ کیلوگرم دارد. با ۱۰ متر طول و ۲ متر ارتفاع همه اتاق جیمر را پر کرده است. جیمز می‌گوید دلش می‌خواهد از این ابر کامپیوتر که داخلش پیداست و می‌توان تمام حرکات یک کامپیوتر را در آن دید، برای مقاصد آموزشی استفاده شود و امیدوار است یک مرکز آموزشی آن را بخرد.