Gerdab.IR | گرداب

تفاهم بر سر راه اندازی اینترنت ملی

تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۵

روزنامه فرهیختگان درصفحه جامعه به گفت و گو با محمود واعظی درباره اینترنت ملی و گسترش پهنای باند در ایران پرداخته است.

به گزارش گرداب، ‏در این گفت و گو که در شماره پنجشنبه 31تیر 1395 خورشیدی با وزیر ارتباطات منتشر شده است، می خوانیم: از اواخر دولت قبل مطرح شد؛ موضوع پرحاشیه ای به نام «اینترنت ملی» یا «شبکه ملی اطلاعات». همان که در کشورهای دیگر نیز برای ارتباط بین سازمان ها و بانک ها از آن استفاده می شود و نامش را اینترانت گذاشته اند و با اینترنت بین المللی تفاوت دارد. اما در کشورهایی مثل کره شمالی جای اینترنت بین المللی را گرفته است؛ شبکه اینترنتی که داخل کشور و به قول مسئولان وزارت ارتباطات ملی است و قابل کنترل. از همان سال هایی که راه اندازی اینترنت ملی مطرح شد، خبرهایی از جایگزینی آن با اینترنت ملی مطرح شد که البته امری غیرممکن به نظر می رسید.

حالا اما وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت یازدهم، گسترش پهنای باند در ایران را منوط به راه اندازی این شبکه ملی اطلاعات می داند. محمود واعظی در گفت و گو با «فرهیختگان» خبر از تفاهم با نهادهای دیگر برای راه اندازی این شبکه داد.

**شما حرکت به سمت شهر هوشمند را یکی از راه های رفع مشکلات شهر اعلام کرده اید. آیا در حال حاضر زیرساخت های کافی برای حرکت به سمت شهر هوشمند در کشور وجود دارد؟

در حال حاضر اداره کنندگان کلانشهرهای جهان مرتبا از تجربیات و فناوری ها استفاده می کنند تا خدمت رسانی به مردم بهتر شود. استفاده از ظرفیت های فضای مجازی و فناوری اطلاعات برای جلوگیری از آلودگی هوا، ترافیک و حمل ونقل عمومی از جمله این موارد است.

خوشبختانه در دوسال گذشته گام های خوبی برای استفاده بهتر مردم از خدمات الکترونیکی برداشته شده است.

در ابتدای دولت اگر پنج میلیون نفر مردم ما می توانستند از اینترنت استفاده کنند در حال حاضر بیش از 34 میلیون نفر به اینترنت دسترسی دارند. هم اکنون استفاده از تلفن های هوشمند و اینترنت همراه با سرعت بالا عمومیت پیدا کرده است و نزدیک به 20 هزار روستا به اینترنت مجهز شده اند.

بنابراین زیرساخت ها آماده شده، اما حرکت به سمت شهر هوشمند ملزومات دیگری نیز دارد که یکی از آنها افزایش دانش مردم برای استفاده از این خدمات است. از طرفی دستگاه های مختلف باید زمینه را برای ارائه خدمات الکترونیک آماده کنند. بخشی از این وظیفه تحت عنوان دولت الکترونیک یا ایجاد شبکه ملی اطلاعات به عهده وزارت ارتباطات است که گام های خوبی دراین راستا برداشته شده است.

**موضوعی که در باره افزایش سرعت اینترنت وجود دارد، نگاه های منفی برخی دستگاه های تصمیم گیرنده به جز دولت در این رابطه است. آیا دولت اقدام جدیدی برای متقاعد کردن مخالفان افزایش سرعت اینترنت انجام داده است؟

اختلاف نظرهای بسیاری در این باره وجود دارد اما موضوعی که درحال حاضر اتفاق نظر درباره آن در کشور وجود دارد و دولت توانسته است در رابطه با آن به تفاهم با شورای عالی فضای مجازی برسد، شبکه ملی اطلاعات است. این شبکه مصوبه شورای عالی مجازی است. در حال حاضر هیچ اختلاف نظری در رابطه با راه اندازی این شبکه در کشور وجود ندارد.

در دولت راه اندازی شبکه ملی اطلاعات، موضوع اصلی است و به نظر من در چارچوب شبکه ملی اطلاعات مساله سرعت، محتوا و امنیت حل می شود. هرچه درباره بحث امنیت و صیانت اجتماعی اطمینان پیدا کنیم در نتیجه آن سرعت هم بالا می رود.

**در حال حاضر آموزش و فرهنگ سازی استفاده از فضای مجازی، متولی ای در کشور ندارد؟ آیا دولت برنامه ای برای این موضوع دارد تا آموزش آن را به صورت قانون وارد آموزش و پرورش و دانشگـاه ها کند؟

درست است که مساله فرهنگ، متولی خاصی ندارد اما آنقدر ابعاد وسیعی دارد که اگر بگوییم دولت باید متولی آن شود، فکر می کنم سطح فرهنگ را پایین آورده ایم. این مساله موضوعی است که تمامی دستگاه ها در قبال آن مسئولند. این فناوری جدید است. هر فناوری جدیدی که وارد جامعه شود، در ابتدا با آن مقابله و مبارزه می شود اما حالا نظام به این نتیجه رسیده است که باید از ظرفیت های این فضا استفاده شود و با تهدیدات آن مقابله کند. در این راستا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تمام تلاش خود را به کار گرفته است، البته دراین میان رسانه ها نیز باید به صورت جدی فعالیت کنند.

*منبع: روزنامه فرهیختگان