Gerdab.IR | گرداب

یک هشدار جدی؛

اینترنت اشیا؛ خطری که شرکت‌ها از آن بی‌خبرند!

تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۵

با گسترش فناوری، اکثر شرکت‌ها بدون توجه به عواقب آن، درحال حرکت به سمت اینترنت اشیا هستند.

به گزارش گرداب؛ در قرن بیست و یکم و با پیشرفت دیوانه‌وار فناوری در جهان، شرکت‌ها نیز برای باقی ماندن در بازار جهانی، مجبور به حرکت به سمت اینترنت اشیا شده‌اند؛ اما مسئله‌ی اصلی اینجاست که آیا این سرمایه‌گذاری عظیم، صرفاً با سود همراه است و یا ضررهایی را نیز با خود به همراه خواهد داشت؟

طبق آخرین آمار شرکت تحقیقاتی استراتژی انالیتیک (Strategy Analytics)، دو سوم شرکت‌های جهان در حال استفاده از اینترنت اشیا بوده و یا قصد حرکت به این مقصد را دارند. این شرکت ادعا می‌کند، این میزان استفاده از اینترنت اشیا نسبت به سال گذشته، رشد 32 درصدی داشته است. این در حالی است که به گفته‌ی رییس شرکت مذکور، 51 درصد از شرکت‌ها از مفید بودن این نوع سرمایه‌گذاری مطمئن نیستند.

البته کارشناسان بر این باورند که استفاده از اینترنت اشیا می‌تواند منجر به کاهش هزینه‌های شرکت و بهبود روند کار شود. این درحالی است که اکثر شرکت‌ها بدون توجه به نتایج ممکن، اقدام به استفاده از این نوع فناوری می‌کنند؛ گرچه، به علت تنوع و اندازه‌ی ابزارهای وابسته به اینترنت در یک شرکت، این موضوع تعجب‌برانگیز نیست.

از سویی دیگر، هر نوع استفاده از اینترنت می‌تواند ریسک حملات سایبری را افزایش دهد و استفاده از اینترنت اشیا نیز از این دایره خارج نیست. در آخرین نظرسنجی‌ها مشخص شد، 56 درصد از شرکت‌ها از این موضوع نگران هستند.

استفاده از اینترنت اشیا به بهانه‌ی تحلیل بهتر و راحت‌تر اطلاعات رواج یافته است، اما اکنون اکثر شرکت‌ها توانایی استفاده از این حجم بالای اطلاعات را ندارند. طبق گزارش شرکت استراتژی انالیتیک، 42 درصد از شرکت‌ها میزان اطلاعات دریافتی از تجهیزات مجهز به اینترنت را بیش‌ازحد اعلام کرده‌اند؛ درحالی که 27 درصد دیگر در مورد نحوه‌ی استفاده از این اطلاعات دچار مشکل بوده و 31 درصد باقی اعتراف کرده‌اند که اصلاً این اطلاعات را ذخیره نمی‌کنند.

به عبارت دیگر، به دلیل جدید بودن این فناوری شرکت‌ها نیاز دارند متخصصان زیادی را برای راه‌اندازی و آموزش این تجهیزات استخدام کنند که این خود منجر به افزایش هزینه‌های شرکت‌ها شده است.