Gerdab.IR | گرداب

لمس و تعامل با اشیا فایل‌‌های ویدئویی!

تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۵

گروهی از محققان علوم رایانه در دانشگاه ام آی تی در تلاش برای ابداع فناوری تازه‌ای هستند که به بینندگان فایل‌های ویدئویی امکان می‌دهد اشیای مورد نظر را در یک تصویر در حال پخش هل داده یا بکشند.

به گزارش گرداب به نقل از یونیورسیتی هرالد، تعامل با فایل های ویدئویی و افزودن اشیا و امکانات به آنها امری است که تا به حال تنها در فیلم های علمی و تخیلی شاهدش بوده ایم، اما شاید در آینده ای نه چندان دور کاربران بتوانند اشیا به نمایش درآمده در فایل های ویدئویی را لمس کرده و جابجا کنند.

برای این کار ضبط تصاویر ویدئویی با استفاده از دوربین های پیشرفته تر و روش های تازه ای صورت می گیرد و بدین منظور از الگوریتم های رایانه ای نوینی استفاده می شود.

محققان در اولین گام یک ویدئوی تعاملی دینامیک خلق کرده اند که تعامل مجازی با اشیای مختلف را ممکن می کند. فیلمی که از تعامل با این ویدئو منتشر شده نشان می دهد که محققی دست و پای یک شی را با استفاده از موشواره می کشد.

پژوهشگران می گویند شبیه سازی این فرایند هنوز کامل نشده، اما از آن می توان در رشته های مختلف فنی و مهندسی، معماری، بازی های ویدئویی، فیلم سازی و غیره استفاده کرد. به گفته آنها انچه که در بازی پوکمون گو دیده می شود جلوه اولیه این فناوری است که در آینده توسعه و گسترش می یابد.

یکی از موانع فعلی استفاده گسترده از این فناوری هزینه های بالای کاربرد آن در بازی ها و نرم افزارهای فنی و مهندسی است که امید می رود با پیشرفت روش های به کار گرفته شده کاهش یابد.