Gerdab.IR | گرداب

وعده درآمد های میلیونی در ازای فروش چند کالا!

تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۵

اگر به دنبال شروع یک کسب و کار جدید هستید بازاریابی شبکه ای انتخاب خوبی است اما به این شرط که تمام جوانب را رعایت کنید.

به گزارش گرداب؛ وعده درآمد های میلیونی در ازای فروش چند کالا، دیگر نگران سرمایه اولیه برای شروع یک کسب و کار نباشید، نماینده فروش و توزیع محصولات ما شوید عنوان هایی متفاوت برای جلب افراد جویای کار. قوانین شروع کسب و کار در این حرفه فقط به عضو گیری نیرو توسط شما و تبلیغات محصولات با هر برند و مارکی منتهی می شود. کالاها در تاریخ مشخص شده باید به فروش برسند، این تنها قانون برای شروع کار بازاریابی شبکه ای است.

بازاریابی شبکه ای صنعتی که در دهه گذشته تحت عنوان شرکت های هرمی فعالیت خود را انجام می داد و عاقبت آن ها برای چند سال رونق کسب و کارشان کساد شد.

بازاریابی شبکه ای اینبار با عنوان و ظاهری متفاوت و ادعای قانونی بودن در فضای اقتصادی کشور کار خود را از سر گرفتند. این بازار برای رشد خود نیاز به جذب بازاریاب و ساختن یک شبکه انسانی دارد. ساختن این شبکه نیاز به افراد زیادی دارد که به عنوان بازاریاب به عضویت شرکت درآیند. درآمد در این بازاریابی شبکه ای به ازای فروش کالا و فروش از طریق زیر مجموعه ها حاصل می شود یعنی داشتن درآمد بالا تنها منوط به عضوهای بیشتر و فروش آن ها می باشد. آموزش و مهارت فروش محصولات و جذب نیرو تازه وارد نقشی مهم را در قاعده این بازی ایفا می کند. اگر به تبلیغات شرکت های با سابقه با عنوان"در ازای معرفی یکی از دوستانتان به ما در خرید بعدی تخفیف بگیرید"برخورد کردید تعجب نکنید این نمونه ای از ترفندها برای جذب مشتری به این بازار کار است.


اقلام و اجناسی که در این شرکت ها به فروش می رسد یا از نوع دسته چندم هستند و یا شرکت های آن ها ورشکسته شدند و این فضا را برای فروش اجناس خود مناسب تر دیدند.

افرادی که از مهارت بالایی برای فروش محصول برخوردار باشند با عضو شدن در مجموعه بازاریابی کار خود را آغاز می کنند. عملکرد این افراد گاهی جایگاه آن ها را تا یک مدیر فروش ارتقاء می دهد. این شرکت ها به عضو های خود حقوق ثابت پرداخت نمی کنند و تنها چند درصدی از فروش به افراد پرداخت می شود؛ بنابراین محدودیتی در جذب نماینده فروش وجود ندارد و درصدی از درآمد فروش محصولات که از طریق زیر مجموعه ها حاصل می شود به نمایندگان پرداخت می شود.

در چنین شرکت هایی مدیر، کارمندان و نمایندگان فروش را استخدام می کند. این شرکت ها برای استخدام نمایندگان فروش و به دلیل کمبود منابع مالی که شرکت به عنوان حقوق باید آن را پرداخت کند و همچنین افرادی که مدیر قادر به استفاده از آن ها است محدودیت هایی وجود دارد. این شرکت ها در مقایسه با بازاریابی شبکه ای تنها به صورت افقی توسعه پیدا می کنند در صورتی که بازاریابی شبکه ای به صورت عمودی رشد می کند.


اما نگرانی از جایی شروع می شود که بیشتر متقاظیان بازاریابی را دانشجویان و قشر جوان تشکیل می دهند. دانشجویان رشته های مهندسی از درس و دانشگاهشان برای حضور در این شرکت ها می زنند؛ دانشجویی که تمام دغدغه اش سرگروه شدن یکی از شاخه های بازاریابی می شود. وعده های دروغین شکل اهداف آن ها را تغییر می دهد تا جایی که ملاک آن ها خانه های ویلایی و ماشین آخرین سیستم می شود.

شاید وضعیت نابسامان اقتصادی کشور دلیلی برای پررنگ تر شدن این وعده های دروغین شده تا جایی که هر شنونده ای را جذب خود می کند. بازاریابی به خودی خود یک ایده برای کسب و کار نوین است اما چه بهتر که از آن برای سودجویی از مردم و کاربران استفاده نشود.

گفتنی است که افراد بسیاری از این طریق به پول های هنگفت رسیدند و در مقابل افرادی هم سرمایه های خود را در این راه از دست دادند.