Gerdab.IR | گرداب

پس از تور موفق غزال ۳؛

خودروی خورشیدی غزال ۴ در راه است

تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۵

پس از اتمام تور علمی خودروی خورشیدی غزال ۳ و مشخص شدن نقاط ضعفش، اکنون خودروی ۴ نفره غزال ۴ ساخته می شود.

به گزارش گرداب، در سال ۱۳۹۴ مراحل ساخت خودوری خورشیدی غزال ایرانی ۳ به پایان رسید. غزال ۳ سومین خودرو از نوع غزال ایرانی است که از سوی دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران ساخته شده است.

این خودروی چهار چرخ با گنجایش دو سرنشین می‌تواند حداکثر تا ۱۳۰ کیلومتر در ساعت سرعت داشته باشد. غزال۳ در مسابقات استرالیا ۲۰۱۵ مقام سوم سرعت و مقام هفتم را در طی مسافت به دست آورد. این خودرو در روز آفتاب می خورد و شارژ می شود و اگر به اندازه کافی هم شارژ نشود با برق قابل شارژ است.

شروع حرکت غزال ایرانی از دانشگاه تهران

تور علمی غزال ایرانی ۳ از روز ۲۶ تیرماه آغاز شد و تا دوم مردادماه ادامه داشت. هدف این تور علمی آشنایی عموم مردم و قشردانشگاهی با این دستاورد ملی بود. در مدت زمان ۸ روزه این تور علمی، تقریبا فاصله دو هزار و ۷۰۰ کیلومتری منطقه آزاد انزلی تا منطقه آزاد کیش طی شد.

برنامه زمان بندی تور علمی در عکس زیر مشخص شده است.

از دیگر اهداف این تور علمی در واقع تست خودروی خورشیدی غزال ۳ بود تا ایرادات این دستاورد به طور کلی مشخص شود.

این تور علمی از دریای خزر آغاز شد. علت شروع تور از این منطقه این است که دریای خزر یک منبع محیط زیستی مهم برای کشور بوده و این خودرو هم در راستای حفاظت از محیط زیست طراحی و ساخته شده که در نظر گرفتن این موضوع مسئله مهمی است.

چنین تور علمی باعث می شود که اعضای جدید دانشجویان که در تیم طراحی و ساخت این خودرو مشارکت دارند با مشکلات طراحی از نزدیک آشنا شوند و در صدد بیایند که آنها را برطرف کنند.

حضور غزال۳  در یزد و استقبال جهانگردان خارجی

در طول مسیر گردشگران خارجی که به یزد آمده بودند از این دستاورد  ایرانی به خوبی استقبال کردند.

بازگشت خودروی غزال۳ به خانه خود

پس از گذراندن تور ۸ روزه خودروی غزال ۳، این خودرو به خانه خود یعنی دانشگاه تهران بازگشت.

کارن ابری نیا،  مدیر مرکز طراحی و ساخت غزال ایرانی در دانشکده فنی دانشگاه تهران و مدیر تیم خودروی خورشیدی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آخرین روز تور دریای خزر تا جزیره کیش با غزال ایرانی۳  گفت: این خودرو به همراه تیم طراحی کننده اش روز هشتم مردادماه از بندر عباس به بندر لنگه، سپس چارک و بعد به جزیره کیش رفت.

وی با بیان اینکه مقصد نهایی این تیم در جزیر کیش بود، افزود: غزال ایرانی۳، همانند سایر استان ها برنامه های خود از جمله معرفی خودرو به عموم مردم و دانشگاهیان را برگزار کرد.

ابری نیا خاطر نشان کرد: این خودرو در روز آخر، در پردیس کیش دانشگاه تهران و منطقه آزاد برنامه های ترویجی را برگزار کرد و سپس بعد از اتمام تور، با لنج  به خانه خود یعنی دانشگاه تهران بازگشت.

ابری نیا با بیان اینکه این خودرو با حداقل حادثه این تور علمی را طی کرده است، بیان کرد: طی گذراندن مسیرهای بندر انزلی، بندر رشت، قزوین، تهران، کاشان، اصفهان، یزد، شیراز، بندر عباس این خودروی خورشیدی مورد تست های متعددی قرار گرفت تا آنها را برای ساخت خودروی خورشیدی غزال ۴ در نظر بگیریم.

به گفته وی، بنا داریم خودروی خورشیدی بعدی را که ۴ چرخ و ۴ نفره است طراحی کنیم؛ ا کنون این خودروی خورشیدی ۲ نفره است.

حرکت خودروی خورشیدی در جاده

وی با اشاره به مشکلات سفر با خودروی خورشیدی گفت: این خودرو به علت اینکه بخش هایی از جاده مناسب نیستند نمی تواند حرکت کند؛ همچنین مجوز حرکت در همه مسیرها برای این خودرو از سوی پلیس راهور وجود نداشت. این خودرو بیشتر در مسیرهایی که مجوز داده شده بود حرکت کرد.