Gerdab.IR | گرداب

تلاش دارپا برای تحول سامانه‌های دفاعی آمریکا

تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۵

سازمان دارپا در تلاش است برای دفاع در برابر خطر تهدید پهپادهای مهاجم، یک فناوری جدید کم‌هزینه‌تر با سرعت عملکرد بهتر ایجاد کند.

به گزارش گرداب؛ سازمان دارپا در تلاش است برای دفاع در برابر خطر تهدید پهپادهای مهاجم، یک فناوری جدید کم‌هزینه‌تر با سرعت عملکرد بهتر ایجاد کند.

سرعت تکامل فناوری سامانه‌های کوچک بدون سرنشین (sUAS1) باعث سرعت گرفتن توسعه‌ی پهپادهای تجاری شده و تهدیدات ناتقارن2 را برای نیروهای نظامی ایجاد کرده است. کاهش اندازه و هزینه‌ی تولید پهپادها چالش‌های جدیدی را برای سامانه‌های دفاعی امروزی ایجاد می‌کند. توسعه سامانه‌های بی‌سرنشین در حال ظهور، نیاز به پیشرفت فناوری برای شناسایی، ردیابی، مقابله‌ی سریع و دارای انعطاف در محیط‌های عملیاتی دارد.

سازمان دارپا برای توسعه‌ی سریع‌تر سامانه‌های دفاعی یک برگه‌ی درخواست اطلاعاتی (RFI3) ایجاد کرد. هدف دارپا از ایجاد این برگه، جمع‌آوری اطلاعات، یافتن ایده‌ها و روش‌های بهبود محافظت از سامانه‌های ثابت، متحرک و نیروی دریایی در برابر تهدیدهای سامانه‌های بدون سرنشین است.
ژان چارلز-لِدِی (Jean-Charles Ledé)، مدیر برنامه دارپا گفت: «دارپا به شناسایی ایده‌های جدید، انعطاف‌پذیر و سامانه‌های دفاعی چندلایه و فناوری‌های جز برای مقابله با خطرات رو به افزایش علاقه‌مند ‌است. ما به دنبال روش‌های مقیاس‌پذیر، ماژولار و مقرون به‌صرفه هستیم که می‌تواند در طی 3 تا 4 سال آینده با سرعت تکامل تهدیدها و تاکتیک‌ها مقابله کند.»
دارپا طرح‌های ارسال شده به درخواست خود را در زمینه‌‌های فناوری، سامانه‌های ارتباطی، قابلیت عملکرد و توسعه‌ی فناوری موردبررسی قرار می‌دهد. این سازمان بر اساس نتیجه‌ی بررسی‌های انجام شده، ممکن است در پایان ماه سپتامبر 2016، کارگاهی آموزشی در یکی از دفاتر خود در ویرجینیای آمریکا، ایجاد کرده و ایده پردازان را به شرکت در آن دعوت کند. اطلاعات کسب شده در این کارگاه‌ها احتمالا در آینده‌ی نزدیک باعث ایجاد تحول در سامانه‌های دفاعی آمریکا و مقابله با پهپادها بشود.
سازمان دارپا برای انجام این تحقیقات از مراکز مختلفی مانند، شرکت‌های خصوصی یا دولتی، افراد مستقل، دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی وابسته به دانشگاه‌ها دعوت به همکاری کرده است و توسط دولت آمریکا حمایت می‌شود.

 

 

 

_________________________________

1- small unmanned air systems
2- تهدید یا جنگ نامتقارن، در اصطلاح به نبردهایی گفته می‌شود که طرف‌های درگیر در آن از توانایی نظامی یکسانی برخوردار نیستند و فرمول مشخصی برای موقعیت‌های خاص نظامی ندارند؛ بلکه از روش‌های گوناگون، معمولاً برای استفاده از عامل غافلگیری، برای ضربه زدن به دشمن استفاده می‌شود.
3- Request for Information