Gerdab.IR | گرداب

مدیریت تلفن‌های هوشمند با خال‌کوبی!

تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۵

گروهی از دانشمندان آمریکایی موفق به ساخت نوعی خال‌کوبی هوشمند شدند که امکان مدیریت برنامه‌های تلفن هوشمند را فراهم می‌کند.

به گزارش گرداب؛ گروهی از دانشمندان دانشگاه ام. آی. تی و مایکروسافت نوعی خال‌کوبی هوشمند به نام دوئواسکین (DuoSkin) ساخته‌اند که با استفاده از آن می‌توان برنامه‌های موجود روی تلفن هوشمند و دیگر ابزارها را مدیریت کرد. دوئواسکین مانند دیگر نمونه‌های تولید شده تاکنون، از ورقه‌های طلا و در بعضی موارد لامپ‌های اِل. ای. دی ایجاد شده است.

دانشمندان در زمان برگزاری نشست بین‌المللی رایانه‌های پوشیدنی1 سه کاربرد عمده برای خال‌کوبی‌های تولید شده اعلام کردند. این خال‌کوبی می‌تواند به عنوان یک ورودی عمل کرده و کاربر با کمک آن به کنترل برنامه‌های موجود در تلفن هوشمند می‌پردازد. همچنین این خال‌کوبی می‌تواند به‌عنوان یک ابزار خروجی، تصاویر را روی خود به نمایش بدهد. از طرفی با استفاده از فناوری ان. اِف. سی2 (NFC) به یک ابزار ارتباطی برای تبادل اطلاعات با ابزارهای پیرامون خود تبدیل می‌شود.

به‌عنوان مثالی برای عملکرد خال‌کوبی به عنوان ورودی می‌تواند آن را به نوعی صفحه‌ی لمسی یا ردیاب حرکتی تشبیه کرد. این ایده مشابه کت معرفی شده‌ی گوگل در اجلاس «Google I/O 2016» عمل می‌کند. برخلاف کت گوگل که حسگرها برای ایجاد صفحه‌ی شناسایی حرکات، داخل آستین قرار می‌گرفتند در دوئواسکین حسگرها روی خال‌کوبی قرار گرفته‌اند. این ویژگی به حسگرها اجازه‌ی اتصال به رایانه یا تلفن هوشمند را داده و امکان مدیریت برنامه‌ها را با لمس خال‌کوبی فراهم می‌کند. در آزمایش انجام شده توسط اِم. آی. تی کاربران موفق شدند به کمک نمونه‌ی اولیه‌ی ابزار مذکور برنامه‌ی موسیقی تلفن هوشمند خود را با لمس خال‌کوبی مدیریت کنند.
ویژگی دوم، دوئو را به یک خروجی تبدیل کرده و می‌تواند اطلاعات را روی خود نمایش بدهد. از طرفی خال‌کوبی‌های مذکور به فناوریان. اف. سی مجهز بوده و کاربر می‌تواند با قرار دادن تلفن هوشمند خود روی آن به تبادل اطلاعات بپردازد.
فناوری دوئواسکین هنوز در حال توسعه بوده و زمانی برای عرضه‌ی آن به بازار اعلام نشده است.

 

 

 

_________________________________

1- International Symposium on Wearable Computers
2- ارتباطات از راه نزدیک (Near Field Communication) یک فناوری برای انتقال اطلاعات بین ابزارهایی است که در فاصله‌ی نزدیک به یکدیگر قرار دارند.